verdwaald

  • JMS

    Hallo mensen,

    Zes maanden geleden heb ik met succes mijn studie afgerond.

    Eindelijk had ik mijn masters gehaald in onderwijskunde.

    Met volle moed begon ik te solliciteren.

    Helaas pas ik niet in het profiel, of ben ik net te laat, of heb ik geen genoeg ervaring.

    Vooral over de laatste argument ben ik verbaasd! Ik ben niet afgestudeerd, en dat staat duidelijk in mijn sollicitatiebrief en in mijn cv.

    Hoe komt het dat recruiters er toch uitgaan van een bepaalde ervaring.

    Ik snap het helemaal niet.

    Ik sta nu voor de klas ( ik heb hiervoor mijn Pabo gehaald), lesgeven aan pubers was de laatste wat door mijn hoofd ging.

    Enfin ik heb het naar mijn zin, maar er kriebelt iets van binnen dat aan mijn kop zeurt dat ik meer kan dan alleen lesgeven. Ik heb het gevoel dat ik de weg helemaal kwijt ben en ben bang dat nooit aan de bak kom als een echte onderwijskundige. Terecht of dramatisch?

    Groeten,

    een eens enthousiaste pedagoog JMS

  • Marto

    Er staat: ik ben niet afgestudeerd..

    Bedoelde je: ik ben net afgestudeerd…

    Recruiters gaan er vaak vanuit dat je naast je studie allerlei dingen hebt gedaan, zoals bijvoorbeeld een bestuursfunctie in een studentenvereniging. Hierop zijn zij vaak zelf geselecteerd, en (dus) verwachten ze dat jij ook zoiets gedaan hebt.

    Je kunt reageren door naar het waarom en het belang van de vraag te vragen en daarop in te gaan. Door deze ingang te kiezen kun jij een stuk van je enthousiasme, jouw ideeën en motivatie laten zien.

    Je moet je idealen niet opgeven, maar misschien anders gaan formuleren.

  • melissa

    Waar heb je gesolliciteerd bijvoorbeeld?

    Bij welke vacature paste je niet in het profiel?

    Daar ben ik wel benieuwd naar.

    Heb je een bepaalde baan voor ogen; zeker niet opgeven,

    er kan zo onverwacht iets leuks voorbij komen.

  • doet er niet toe

    Dit is niet om lullig te doen maar lees het volgende stukje nog eens door.

    # Helaas pas ik niet in het profiel, of ben ik net te laat, of heb ik “geen” genoeg ervaring.

    Vooral over “de” laatste argument ben ik verbaasd! Ik ben niet afgestudeerd, en dat staat duidelijk in mijn sollicitatiebrief en in mijn cv.

    “Hoe komt het dat recruiters er toch uitgaan van een bepaalde ervaring”.

    Ik snap het helemaal niet.

    Ik sta nu voor de klas ( ik heb hiervoor mijn Pabo gehaald), lesgeven aan pubers was de laatste wat door mijn hoofd ging. #

    Als jouw solicitatiebrief op dezelfde manier geschreven is dan begrijp ik het wel.

  • Persson

    “Recruiters gaan er vaak vanuit dat je naast je studie allerlei dingen hebt gedaan, zoals bijvoorbeeld een bestuursfunctie in een studentenvereniging.”

    Het is onmogelijk, dat alle leden van een studentenvereniging een bestuursfunctie hebben bekleed, of het moet een op sterven na dode vereniging zijn. Die ‘bestuursfuncties’ stellen overigens weinig voor. Meestal is een studentenvereniging niet meer dan geëxcuseerd zuipen en niet meer dan een carnavalsvereniging. De rekruteerdersvraag spitst zich dan erop toe, of je ooit Prins Carnaval bent geweest.

    Het beste kan hij reageren op functies, waar expliciet om starters wordt gevraagd,

  • Persson

    Zo schrijft inmiddels 75% van de Nederlanders en ik heb niet meer het idee, dat de foutloze brief nog een belangrijk criterium is.

  • doet er niet toe

    Niet belangrijk als je kennis overdraagt ??????

  • Persson

    Het is wel belangrijk, maar het wordt niet belangrijk gevonden. Op het feit, dat ze niet kan alineëren en juist spellen, wordt ze niet afgewezen. Ten eerste is de persoonlijkheid belangrijker; ten tweede kunnen hele volksstammen dat niet en ten derde kan een recruiter het vaak zelf niet.

  • doet er niet toe

    Onbegrijpelijk! Ik hoop niet dat deze “trend” zich voortzet in andere beroepsgroepen.

    Stel je voor een chirurg die niet zo serieus neemt met opereren.

  • Persson

    Nee, begrijpelijk. De wet van vraag en aanbod. Ze willen voorkomen, dat allerlei niet in het team passende mensen, die toevallig goed formuleren en spellen, toch in hun organisatie terechtkomen.