Oplossen docententekort

  • www.docentencorps.nl

    Persbericht

    Dreigend lerarentekort kan worden opgelost!

    Wageningen, 24 april 2008

    Het dreigende lerarentekort in het voortgezet onderwijs kan op korte termijn worden opgelost. Vanmiddag is in Wageningen namelijk de website Docentencorps.nl gelanceerd, een initiatief van Arjan van Essen, docent in het voortgezet onderwijs.

    Arjan van Essen opent de website www.docentencorps.nl

    Vakmensen en academici krijgen door de komst van Docentencorps.nl de mogelijkheid een aantal uren in de week les te geven in het voortgezet onderwijs naast behoud van hun eigen baan of studie. Docentencorps.nl traint deze mensen en leidt ze op tot direct inzetbare en gekwalificeerde vakdocenten.

    Schoolleiders die vakmensen zoeken voor moeilijk of snel in te vullen vacatures kunnen bij Docentencorps.nl terecht voor goed opgeleide mensen op elk vakgebied.

    Docentencorps.nl verwacht op korte termijn 600 mensen te werven en te trainen en wil daarmee een bijdrage leveren aan het oplossen van het lerarentekort. Het is de ambitie van Docentencorps.nl uit te groeien tot dé aanbieder van vakmensen voor het voortgezet onderwijs.

    Op de website kunnen academici en schoolleiders meer lezen over dit spraakmakende initiatief. Academici die interesse hebben in een parttime baan in het voortgezet onderwijs kunnen zich via de website inschrijven. Voorafgaand aan de officiële start van Docentencorps.nl hebben de eerste geïnteresseerden zich al gemeld en zelfs ingeschreven.

    Docentencorps.nl is opgericht door Arjan van Essen. In samenspraak met een team van ervaren praktijkmensen verzorgt hij de begeleiding en opleiding van academici die parttime les willen geven in het voortgezet onderwijs.

    Omdat minister Plasterk van Onderwijs initiatieven gericht op het oplossen van het lerarentekort toejuicht, gaat Docentencorps.nl hem vragen voorzitter te worden van het comité van aanbeveling.

  • Persson

    Zorgen, dat het weer een fatsoenlijk beroep is, waar bekwame mensen voor kiezen en niet allerlei houtje-touwtje-oplossingen, zoals in de jaren 1998-2002, die toen ook niet werkten. Sectoren met een tekort pakken dit als volgt aan:

    - Een fatsoenlijk marktconform salaris; wanneer de vraag hoog is en het aanbod laag, zorgt een prijsverhoging ervoor, dat vraag en aanbod bij elkaar komen.

    - Direct een vast dienstverband bieden; met allerlei los-vastcontracten houd je geen mensen vast. Dat het UWV de zomervakantie moet betalen is een schande.

    - Waardering voor de professional en het wegsnijden van allerlei managementlagen. Vandaag stond er weer een managementfunctie in het onderwijs voor 50 k (!) in de Intermediair. Terugkomend op punt 1 moet je wel een enorme zelfverachting hebben om voor minder dan de helft het echte werk te willen doen.

    Met de terugkomst van hoge maatschappelijke waardering verdwijnt ook de ordeproblematiek als sneeuw voor de zon. Als de docent met een hallelujafiets naar school komt en pappie thuis een dikke Jaguar rijdt, is dit funest voor de serieusname van de docent door de leerling.

  • Theo

    Een goed initiatief om het aantal academici in het voortgezet onderwijs te verhogen, maar wees realistisch en vooral eerlijk tegenover ‘belangstellenden’. Idealiseer het (voortgezet) onderwijs niet!

    Op mijn school werkten twee academisch opgeleide docenten, hadden een uitstekende baan in het bedrijfsleven. Een van deze twee docenten, doctor in de algemene economie, begon op 1 september 2007, samen met een docent aardrijkskunde (master fysische geografie). Zij hielden het tot de kerstvakantie 2007 uit….. namen ontslag…..

    Reden? Zij waren teleurgesteld in de studiehouding van ‘hun’ leerlingen (HAVO/ VWO bovenbouw)……Deze leerlingen wilden vooral leuke, gezellige lessen, konden weinig of geen concentratie opbrengen, waren druk…

    Tenslotte…..mijn oud-collega's probeerden inhoudelijke vakkennis over te brengen, niet een cursus ‘economisch/ geografisch googelen’……Helaas.

  • Persson

    Triest hè, hoe snel dat veranderd is? Tot begin jaren negentig wilden de meeste HAVO- en VWO-leerlingen vooral leren.

  • Theo

    Inderdaad, triest, maar op veel scholen (HAVO/ VWO) een realiteit….

    Het is daarom niet verbazingwekkend dat er allerlei ‘'plusprogramma’'s'' zijn.

    Zo kent de Universiteit Utrecht het Junior College, bestemd voor talentrijke VWO-leerlingen.Zij volgen gedurende een jaar colleges aan de Universiteit Utrecht in wiskunde en natuurwetenschappen. De Open Universiteit Nederland biedt de mogelijkheid om een of meer van haar cursussen te bestuderen (voor VWO 5/ 6 leerlingen).

  • Marto

    Ik denk dat het perspectief voor deze leerlingen niet duidelijk is.

    Hun concurrent is niet de -even ijverige/luie- klasgenoot, maar de ingenieur uit India of China. Ik heb gehoord dat er in China een miljoen ingenieurs per jaar afstuderen.

    Europa zal relatief snel verarmen als de economieen uit die landen voelbaar gaan concurreren. Ik denk dat we alles op alles moeten zetten om onze jongeren een zodanige bagage mee te geven dat ze kunnen concurreren.

  • Theo

    Ik ben het geheel met je eens..Ik merk het aan mijn leerlingen in HAVO/ VWO bovenbouw. Zij zien niet of nauwelijks het nut in van wiskundig denken en redeneren. Zodra zij een getal horen noemen, pakken zij onmiddellijk hun GRM……Eerst nadenken over de vraag is er niet bij.

    De huidige leerboeken wiskunde behandelen de schoolwiskunde vrij breed en

    diep. Echter, de kennis die leerlingen verwerven is oppervlakkig en fragmentarisch. De Universiteit van Maastricht heeft nog niet zo lang geleden de wiskundekennis van haar Nederlandse propedeusestudenten onderzocht. Het onderzoek wees uit dat zij tenminste een jaar achterstand in wiskunde hebben, in vergelijking met bijvoorbeeld Duitse studenten die aan de Universiteit Maastricht studeren….

    Studenten in de exacte wetenschappen moeten in het eerste trimester ‘aansluitingscursussen’ wiskunde volgen…..en dit zijn dan studenten met een N & G of N & T profiel! Deze cursussen hebben deze studenten nodig omdat zij anders de allereerste cursus wiskundige analyse niet kunnen volgen….Commentaar overbodig.

  • Johannes

    Hoe serieus is dat lerarentekort nu eigenlijk? Wie kan mij zeggen waar al die vacatures staan?

    ik vind ze niet….

  • Theo

    Kranten:

    De zaterdagedities van Volkskrant, Trouw en die van regionale kranten zoals

    Utrechts Nieuwsblad en Eindhovens Dagblad.

    Websites:

    www.docentenbank.nl

    www.randstad.nl

    www.fairflex.nl

    Nog meer hyperlinks van websites met onderwijsvacatures vind je in de kolom in het midden van

    www.onderwijs.startpagina.nl

  • Vrig

    Het lerarentekort is goedkoop op te lossen door al het onderwijs (ook) gratis aan te bieden via video's op internet.

    De leerlingen kunnen daartoe zelf met een camcorder de lessen op hun school opnemen en op een gratis videowebsite uploaden. Dat is een eenvoudig en goedkoop plan. Die leervideo's kunnen ook worden gebruikt als bijles en als bijscholing en nascholing van volwassenen.

    Leraren kunnen zich bij dit susteem vaam videoonderwijs meer bezighouden met persoonlijke begeleiding van leerlingen.

    Als dit plan wordt uitgevoerd is er geen lerarentekort , maar een lerarenoverschot. Ook kan er dan worden bezuinigd op schoolgebouwen.

    De Nederlandse onderwijsbegroting bedraagt maar liefst 26 miljard euro per jaar en is daarmee veruit de grootste kostenpost voor de overheid! Ik vind het daarom erg belangrijk dat er voortdurend wordt onderzocht of dat geld op de meest doelmatige manier wordt uitgegeven. Nu is dat volgens mij niet het geval.

    Naast videoonderwijs zijn er nog veel andere vormen van e-learning, zoals digitale leergames, MP3, DVD, webforums, videoconferencing, elektronisch boek, mini-laptop en onderwijs via radio en tv.

    Over tien jaar zullen die vormen intensief gebruikt worden in het onderwijs. Maar ik vind het een slechte zaak dat het onderwijs nu nog veel weinig gebruikt maakt van de mogelijkheden van digitaal onderwijs.

    http://en.wikipedia.org/wiki/E-learning