Er komt lerarenoverschot door e-learning

  • Deu

    Ik verwacht over vijftien jaar een overschot aan leraren en onderwijsgebouwen. Want tegen tegen die tijd zal het onderwijs volgens mij inhoudelijk voor een groot deel worden gegeven via internetvideo's. Bijvoorbeeld infotainment, cartoon video's, digitale animaties, educatieve muziekvideoclips , leerquizzen en wereldwijd gebruikte educatieve speelfilms. Maar ook via digitale leergames, MP3, digitale talkradio, talk-tv, videoconferenties, weblogs, wiki's, webforums, videoforums, virtual communities en andere vormen van social software. Maar ook via virtual reality, augmented reality, videobril, enz…

    Daarbij komt dat beeldschermen steeds scherper zullen worden, ook op draagbare computers met oprolbare beeldschermen, oprolbare toetsenborden en spraaksoftware.

    Wikipedia over e-learning

    http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_learning

    Engelstalig webportaal over e-learning

    http://e-learning.start4all.com

  • Persson

    Zo dachten ze in 1958, in het jaar van de Wereldtentoonstelling, ook. Alweer vergeet je:

    - persoonlijke aandacht

    - vorming

    - motivering van leerlingen

  • eud

    Het lerarenoverschot gaat werken bij instituten voor studie- en huiswerkbegeleiding…..Deze institen hebben nu al enorme wachtlijsten…….

  • Marto

    Onzin, of kunt u in de toekomst kijken?

  • Brulboei

    In de toekomst kijken gaat wat moeizaam, je kan er wel rekening mee houden, dat doen bedrijven ook. Zelfs onze regering houd rekening met de toekomst, dat zoiets wel eens fout kan gaan laten ze regelmatig zien, maar dat heeft meer met de deskundigheid temaken van de personen zelf.

  • Marto

    Toen ik begon in het onderwijs werd er gezegd: over 5 jaar is er een groot tekort.

    5 jaar later: over 5 jaar is er een groot tekort.

    weer 5 jaar later: over 5 jaar is er een groot tekort…

    Wat ik heb gemerkt is dat men tekorten opheft door minder eisen te gaan stellen aan de inhoud van de vakken, opdat ‘minder goed’ opgeleide leraren het vak kunnen geven.

    We zouden het nu weer kunnen omdraaien; alleen de ‘best’ opgeleide leraren komen in het onderwijs terecht…

    Je hebt het over de deskundigheid van personen en dat vind ik wel interessant; Hoe kom je aan deskundige personen? Via school of opleiding misschien??

  • Persson

    Ik zeg altijd: “In 1999 voorspellen ze een heel groot tekort, want dan gaan er veel leraren met pensioen.” Het tekortcijfer is iets in de orde van grootte van 5%, dat zijn twee lessen per week, niet fraai, maar wel overkomelijk.

    Het begint op de mop van de broodjesverkoper te lijken, di een bord op had hangen met “Morgen gratis koffie.”

  • Brulboei

    Misschien kip/ei verhaal.

    Hoe men aan deskundigheid van personen komt? Als ik alle media verhalen moet geloven dan komt dat zeker NIET via school of opleiding wand die deskundigheid is er niet meer. Misschien door die minder eisen? Vandaar ook alle blunders bij alle overheden.

  • Marto

    In geval van nood kan ik nog altijd mijzelf omscholen.

  • Persson

    Van school en van daarnaast zelf heel veel kennis opdoen, want niet alles kan op school onderwezen worden.