Commissie Dijsselbloem negeert voordelen Youtube-onderwijs

  • Uenst

    Webvideo-onderwijs trend in Amerika

    Ik heb de literatuuropgave gelezen van het eindrapport van de commissie Dijsselbloem. Daaruit blijkt niet dat zij kennis hebben genomen van de vele positieve Engelstalige onderzoeksrapporten van de afgelopen twee jaar over onderwijs via webvideo. Dat vind ik zorgwekkend, hoewel ik persoonlijk veel waardering heb voor de leden van deze onderwijscommissie.

    Ik vind dat dit rapport veel te sterk een historisch karakter heeft, terwijl er ondertussen een explosieve ICT-ontwikkeling is het onderwijs in andere landen. De situatie van twintig jaar geleden is onvergelijkbaar met de huidige situatie door de komst van internetvideo.

    In Engelstalige landen worden al tienduizenden onderwijsvideo’s gratis aangeboden via veel verschillende onderwijsportalen op internet. Onderwijs via video’s op internet is volgens onderzoek goedkoop en erg effectief als hoofdonderwijs, bijles, of gratis bijscholing voor volwassenen. Het gebruik van videowebsites vereist geen extra computerkennis en is onder leerlingen al een trend. Ook zijn hiervoor geen computers op school nodig, omdat de leerlingen gewoon hun eigen pc thuis kunnen gebruiken.

    Deze onderwijsvideo’s kunnen voorlopig worden aangeboden naast het bestaande klassikaal onderwijs. Vervolgens kan op basis van de ervaringen daarmee weloverwogen worden besloten in welke mate het klassikaal onderwijs kan worden beperkt.

    De vrijgekomen leraren kunnen dan (ook via internetvideo’s) worden bijgeschoold en ingezet voor persoonlijke begeleiding van leerlingen, waarvoor nu vaak nauwelijks tijd is.

    Video’s

    Een paar voorbeelden van de vele uitgebreide Engelstalige websites met leervideo’s:

    1. http://www.learnerstv.com

    2. http://websearch.about.com/od/imagesearch/a/education_video.htm

  • Persson

    Zolang er onderwijs is, zijn er mogelijkheden om in je eigen tijd je kennis te verdiepen. Dat is wat anders dan wat jij wil. Jij miskent het vormingsaspect.

  • Uenst

    Leer-video's:

    The Alphabet Song

    http://www.youtube.com/watch?v=EVY02BIUsMc

    Learn ABC - THE ABC Song - My First Words

    http://www.youtube.com/watch?v=4bsJE0aJW18

    ABC song www.tiptaptop.com

    http://www.youtube.com/watch?v=PrWJ-rC4YQc

  • Uenst

    We zijn nu weer anderhalf jaar verder en Nederlandse scholen zetten nog steeds nauwelijks lessen op webvideo, terwijl dat al ongeveer vier jaar gratis kan. Kennelijk zijn leraren bang dat ze zich daarmee overbodig maken. De belangen van leerlingen en studenten met leerpoblemen tellen kennelijk veel minder zwaar. Dat vind ik asociaal.

    Het oude argument dat leraren niet met computers kunnen omgaan lijkt me inmiddels niet meer opgaan, want je hoeft voor dze toepassing alleen maar Youtube te kunnen gebruiken. En ik kan me niet voorstellen dat leraren dat na vier jaar nog steeds niet kunnen. De meeste leerlingen en studenten hebben daar in elk geval geen moeite mee.

    De overheid moet zorgen dat al het onderwijs snel ook wordt aangeboden via gratis webvideo's, want van leraren hebben we op dit gebied kennelijk weinig te verwachten.

    Maar ik verwacht dat de meeste Nederlandse leraren nog tien jaar met alle macht de invoering van e-learning zullen blijven saboteren. Hun sterke en misleidende lobby in de politiek hoort daarbij.

    Onze jaarlijkse onderwijsbegroting van 26 miljard! euro wordt dus volstrekt ondoelmatig besteed. En dat terwijl de overheid op allerlei manieren zoekt naar bezuinigingen om het enorme begrotingstekort op te lossen. Triest.

  • DICK VAN LONDEN

    Een prima suggestie die past in het denken over het onderwijs van de toekomst. ( zie: onderwijs is failliet) Ook edukatieve games passen daarin.