Webvideo-onderwijs trend in Amerika
Ik heb de literatuuropgave gelezen van het eindrapport van de commissie Dijsselbloem. Daaruit blijkt niet dat zij kennis hebben genomen van de vele positieve Engelstalige onderzoeksrapporten van de afgelopen twee jaar over onderwijs via webvideo. Dat vind ik zorgwekkend, hoewel ik persoonlijk veel waardering heb voor de leden van deze onderwijscommissie.
Ik vind dat dit rapport veel te sterk een historisch karakter heeft, terwijl er ondertussen een explosieve ICT-ontwikkeling is het onderwijs in andere landen. De situatie van twintig jaar geleden is onvergelijkbaar met de huidige situatie door de komst van internetvideo.
In Engelstalige landen worden al tienduizenden onderwijsvideo’s gratis aangeboden via veel verschillende onderwijsportalen op internet. Onderwijs via video’s op internet is volgens onderzoek goedkoop en erg effectief als hoofdonderwijs, bijles, of gratis bijscholing voor volwassenen. Het gebruik van videowebsites vereist geen extra computerkennis en is onder leerlingen al een trend. Ook zijn hiervoor geen computers op school nodig, omdat de leerlingen gewoon hun eigen pc thuis kunnen gebruiken.
Deze onderwijsvideo’s kunnen voorlopig worden aangeboden naast het bestaande klassikaal onderwijs. Vervolgens kan op basis van de ervaringen daarmee weloverwogen worden besloten in welke mate het klassikaal onderwijs kan worden beperkt.
De vrijgekomen leraren kunnen dan (ook via internetvideo’s) worden bijgeschoold en ingezet voor persoonlijke begeleiding van leerlingen, waarvoor nu vaak nauwelijks tijd is.
Video’s
Een paar voorbeelden van de vele uitgebreide Engelstalige websites met leervideo’s:
1. http://www.learnerstv.com
2. http://websearch.about.com/od/imagesearch/a/education_video.htm