Les over de wereldgodsdiensten zou zowel bij het openbaar- als het christelijk onderwijs in het pakket moeten zijn opgenomen. Het verplicht niet tot geloven maar geeft inzicht in het hoe en waarom van de diverse godsdiensten en kan leiden tot een beter inzicht en respect voor elkaar.
het onderscheid tussen openbare- en christelijke scholen ligt volgens mij, behalve het godsdienstonderwijs, met name ook in de “normen en waarden” die als basis dienen. let maar eens op hoeveel kinderen van niet-christelijke komaf, toch door hun ouders op een christelijke basisschool worden ingeschreven. dat is niet alleen maar omdat deze eventueel op korte afstand ligt.
de reden is met name over hoe docenten en leerlingen tegenover elkaar en anderen staan. het godsdienstonderwijs zelf wordt dan over het algemeen gezien als: ze worden er niet dommer van, ze moeten zelf maar kijken wat ze er (later) mee doen.
geloof zou echter niet bepalend moeten zijn als basis voor het onderwijs, maar de zekerheid dat kinderen in de 10-12 jaar dat zij onderwijs volgende de juiste handvaten meekrijgen om op te groeien tot goede en sociale mensen die hebben geleerd om met respect met elkaar om te gaan.