Versnellen op school

  • M.

    Onze zoon is net vijf en behoorlijk slim. Voor de kleuterCITO in januari scoorde hij alleen maar A's. Hij zit sinds vorige week in groep 2 en het probleem is een beetje dat hij laatst is getest door een IB-er en deze was in de veronderstelling van hij al in groep 2 zat, en deze had hem ook testen aangeboden voor einde groep 2; die hij goed heeft gedaan. Deze IB-er had ook al tegen zoon gezegd dat hij na de zomervakantie naar groep 3 mocht. Maar… nu wil zijn juf dat tegenhouden. We hadden een gesprek met de IB-er, juf en toen moest juf met een rood hoofd toegeven dat zoon nog in groep 1 zat. (van groep1/2).

    Nog dezelfde middag is hij door de IB-er in groep 2 (bij dezelfde juf) geplaatst en hij mag daar volledig meedraaien. Maar nu komt het. Over een paar weken moet er definitief besloten worden wat er volgend jaar moet gebeuren. De juffen zijn tegen versnellen, wij en de IB-er staan er positief tegenover. Kortom, wiens stem of stemmen zijn doorslaggevend. Hebben wij als ouder het laatste woord of beslist de juf of de IB-er, dit is voor ons zo nieuw allemaal.

  • Natasja

    Dit is toch een behoorlijk dilemma. Uiteindelijk moet er toch worden gekeken wat nu het beste is voor je kind.

    Vaak is het zo dat de school de doorslaggevende stem heeft. In dit geval is er blijkbaar ook een onderling meningsverschil op de school: de IB-er is voor versnellen en de groepsleerkrachten tegen. Dus ook die zullen het nog met elkaar eens moeten worden.

    Cognitief gezien (dus wat het leren betreft) zal je zoon waarschijnlijk het niveau van groep 3 wel aankunnen. Maar het draait niet om leren alleen. Je zoon moet zich vooral prettig voelen. Daarom moet er ook gekeken worden of hij bijvoorbeeld stevig in zijn schoenen staat, hoe zelfstandig hij is en met wie hij voornamelijk speelt: de kinderen in groep 1 of groep 2. En wat wil je zoon zelf??? Wil hij al graag leren lezen, schrijven en rekenen of speelt hij veel liever in de bouwhoek en de huishoek?

    Er kunnen trouwens ook nog ‘tussenoplossingen’ verzonnen worden:

    - voorwaardelijk over naar groep 3. Na enkele maanden wordt dan bekeken of hij in groep 3 kan blijven of toch terug moet naar groep 2 (lijkt mij de minst ideale optie)

    - een soort van mix: ochtenden groep 3, middagen groep 2

    - volgend schooljaar nog in groep 2, waarbij wel al een deel groep 3 stof aangeboden wordt.

    Nog een detail: in welke maand is je zoon 5 geworden?

  • M.

    Hij is net een paar weken vijf jaar oud, van maart 2003. Hij speelt met voornamelijk groep 2 kinderen, maar ook wel met groep 1 kinderen. Toen hij drie was deed hij heel veel educatieve dingen. Het lijkt er een beetje op dat hij sinds hij op school zit toch liever speelt. Wij hebben dat oeducatieve ook allemaal niet gestimuleerd omdat we van mening waren dat de school dat wel op zou pakken, maar we hebben ons een beetje vergist in het niveau van de kleuterschool. Wij denken dat optie 2 (van de mix) het uiteindelijk wel gaat worden, maar dan moet je als kind ook wel zo flexibel zijn om te kunnen schakelen tussen 2 groepen. Rekenen kan ie voldoende, en lezen en schrijven ook wel een beetje, maar daar heeft ie nog niet erg veel zin in. Lezen hoeft ook nog niet volgens de IB-er. maar hij zou dat volgens hem wel heel snel onder de knie kunnen krijgen. Er zitten een aantal kinderen in de groep die pkm een half jaar ouder zijn (de verjaardagsgrens ze hanteren is 31 okt), waarvan ik in elk geval vind dat ze een stuk minder slim en veel kinderachtiger zijn en die gaan wel zonder allerlei voorwaarden door naar groep 3. Ze zouden toch meer naar het kind moeten kijken dan alleen maar naar de geboortedatum? Aan de andere kant willen we ook geen dingen forceren. Je hoort en leest weleens verhalen van iets meer begaafde kinderen die op hun 8e naar het VWO gaan, dat vind ik eigenlijk wel erg bizar.

  • Mq

    Hoi M.

    Het is zo jammer als je het gevoel krijgt dat je tegenover elkaar komt te staan. Jullie kennen je zoon het best, en de juffen zullen op hun manier het beste met hem voor hebben.

    Maar wat vindt je zoon er nu zelf van? Ook op die leeftijd heeft het kind zelf echt wel een idee.

    Op school werken ze vaak met een protocol versnellen. Als je vraagt naar dat protocol, weet je het vertrekpunt van de leerkracht. Vraag dan eens in hoeverre daarvan afgeweken kan worden op basis van kindgebonden criteria.

    Als je kinderen hebt die versnellen, is het goed te weten dat er mensen zijn die dit ook meegemaakt hebben. Hun ervaringen kun je vinden bij ouders verenigd in Pharosnl.

    Misschien heb je er wat aan.

    Groet,

    Mq

    M. Schreef:

    ——————————————————-

    > Onze zoon is net vijf en behoorlijk slim. Voor de

    > kleuterCITO in januari scoorde hij alleen maar

    > A's. Hij zit sinds vorige week in groep 2 en het

    > probleem is een beetje dat hij laatst is getest

    > door een IB-er en deze was in de veronderstelling

    > van hij al in groep 2 zat, en deze had hem ook

    > testen aangeboden voor einde groep 2; die hij goed

    > heeft gedaan. Deze IB-er had ook al tegen zoon

    > gezegd dat hij na de zomervakantie naar groep 3

    > mocht. Maar… nu wil zijn juf dat tegenhouden. We

    > hadden een gesprek met de IB-er, juf en toen moest

    > juf met een rood hoofd toegeven dat zoon nog in

    > groep 1 zat. (van groep1/2).

    > Nog dezelfde middag is hij door de IB-er in groep

    > 2 (bij dezelfde juf) geplaatst en hij mag daar

    > volledig meedraaien. Maar nu komt het. Over een

    > paar weken moet er definitief besloten worden wat

    > er volgend jaar moet gebeuren. De juffen zijn

    > tegen versnellen, wij en de IB-er staan er

    > positief tegenover. Kortom, wiens stem of stemmen

    > zijn doorslaggevend. Hebben wij als ouder het

    > laatste woord of beslist de juf of de IB-er, dit

    > is voor ons zo nieuw allemaal.

  • Marto

    De officiele leeftijdsgrens is 1 januari en niet 31 oktober. Scholen mogen daar niet zo maar van afwijken.

    Over het overgaan beslissen de ouders. De school heeft hier geen recht/plicht.

    Het is natuurlijk wel zo dat je het kind moet volgen en dus naar zijn capaciteiten moet kijken, maar dat lijkt mij logisch. Een kind heeft een uitdaging nodig, op zijn eigen niveau, en dat geef je niet door het onder zijn niveau te laten werken. Bijvoorbeeld onnodig doubleren, hier wordt een kind alleen vervelend van en het krijgt een hekel aan school.

    Soms is het zo dat een school niet zondermeer wil meewerken aan het versnellen. Je zult moeten navragen waartoe ze bereid zijn en welke argumenten er worden gebruikt.