kledingvoorschriften

• rebekka

hallo, ben er al ff niet geweest, maar ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen, maar ook hoe het nu wettelijk zit.

Onze zoon zit op een christelijke ZMLK school. Hij bezoekt deze school, omdat er geen andere scholen zijn. Zou deze school onze zoon van school sturen heeft hij geen onderwijs meer. Tis een lang verhaal, maar neem dat nu maar even aan.

Nu kwam de school na een half jaar ineens met kledingvoorschriften van onze zoon. School had ons nooit eerder van deze voorschriften op de hoogte gesteld. Hij mag geen kleding meer aan met een doodshoofdje erop, omdat dat niet samen gaat met de identiteit van de school . Aangezien de winkels er vol mee liggen en onze zoon het leuk vind, bestaat zijn halve garderobbe uit dergelijke kleding.

Wij voelen ons nu in een pad stelling staan. We moeten eigenlijk wel doen wat de school zegt, maar het gaat wel tegen mijn principe in. Het is dan wel in strijd met de indentieteit van school, maar het IS de indentiteit van onze zoon zulke kleding wel te dragen….

wat vinden jullie van deze situatie…

• Verbaasde lezer

Ik vind een kledingvoorschrift een heel goede zaak. Er zijn talloze landen waar het heel normaal is. Is meteen ook de onderlinge strijd voorbij over wie er de mooiste en duurste merkkleding heeft. Gewoon een uniform aan.

Dat je zoon geen kleding mag dragen met een doodskop erop vind ik volkomen begrijpelijk als het een christelijke school is. Aanpassen dus.

• Persson

Nena droeg al in 1983 oorbellen met doodshoofdjes erop. Wanneer we daar in 2008 nog schrikachtig over doen, zijn we dan in 25 jaar zo achteruitgekacheld?

• Ed Eigenheimer

De invloed van de Gristenen neemt weer hand over hand toe! Het begint een Tsunami te worden van verboden

• Bas Bintje

Ik was, ben en blijf van mening dat elke leerling van de basisschool van welke geestelijk stroming ook verplicht wordt de volgende kledingstukken te dragen op school:

voor de knaap:

een borstrok, een gesteven en gestreken overhemd, daaroverheen een pullover, een korte broek of pofbroek en daaronder wollen sokken, stevige schoenen. De haren zijn netjes gekamd, kort van achteren en een fikse scheiding

voor het meisje:

een hoog gesloten tot op de knieen reikende (bij voorkeur bloemetjes)jurk, witte sokken en degelijke donkere schoenen. De haardracht dient uit vlechtjes of een zgn. paardenstaart te bestaan

• Persson

En bij de meisjes nog: een mooi groot zilveren kruis met corpus.

• Bas Bintje

Een correcte aanvulling. Dank daarvoor.

• ¥ Lotje ­­¥

aanpassen . Regels zijn regels . Die moet je nakomen . Dus in dit geval die doodskopjes niet dragen op de school .

• Beheerder

Koop gewoon voor hem speciaal voor school tekst en printloze t-shirts/hemden/poloshirts etc. Die draagt hij naar school en wat hij verder leuk vind draagt hij in zijn eigen tijd.

Probleem opgelost.

• rebekka

Weet je wat het probleem is? toen we hem inschreven zijn de kleding voorschriften niet vermeld. Zeker de helft van de gardarobbe van onze zoon heeft ergens een doodshoofdje.

We zouden dus een halve nieuwe gardarobbe moeten kopen.

Tja dan de discussie “uniform”, dat is denk ik een hele andere discussie. De regels zijn dan van te voren helder. Ik vind het een goede zaak dat dit in nederland niet is, juist voor de eigen identiteit van de kinderen. Ik kan me voorstellen dat in gebieden waar echte armoede en overdreven rijkdom is, het een uitkomst kán zijn. Maar dan nog zet ik er vraag tekens bij. Dit is echter niet de vraag die ik stelde.

Ik vind het een lastig probleem, omdat er niet voor een andere school gekozen kan worden. Hierdoor ontstaat dus wat mij betrefd een ethisch probleem. (ook wat betrefd het overbrengen van godsdienst) De school komt in een machtspositie te staan. School kan dus eigenlijk alles eisen.Onze zoon zit overigens sinds het begin van dit schooljaar op deze school. Nu pas hebben we commentaar gehad.

Persoonlijk associeer ik, als iemand met een christelijke achtergrond een doodshoofdje, zoals er op de kleding van bijvoorbeeld H&M staan niet met dood en verderf, niet met anti-christelijk en zeker niet met shockerend. Het is de kleding die momenteel gewoon in de winkel ligt.