Taal en rekentoets

  • Nienke

    Hallo,

    Ik zit er aan te denken om de Pabo te gaan doen naast mijn fulltime baan. Waar op internet kan ik gratis oefenen voor de Taal en Rekentoets van de Pabo?

    Gr.

  • Ben

    Hallo Nienke,

    Taal en Rekentoets is dus al fout geschreven.

    Succes !

  • gerard

    Even googelen, en dan kom je uit op de cito club die de testen in elkaar zet, en ze hebben dit er over te melden:

    Toetsen voor pabo's

    In opdracht van de HBO-Raad heeft Cito voor de pabo’s een opgavenbank voor rekenen en een toetsenbank voor taal ontwikkeld. De toetsenbank voor taal is ontwikkeld in samenwerking met het Expertisecentrum Nederlands van de Radboud Universiteit Nijmegen. De toetsenbank rekenen is door Cito zelf ontwikkeld.

    Reken- en taaltoets

    Met de reken- en taaltoets - WISCAT-pabo en Taaltoets-pabo - kunnen de pabo's vaststellen of instromende eerstejaars pabo-studenten voldoen aan de landelijk vastgestelde norm. Ook bieden de toetsen aanknopingspunten voor gerichte bijscholing.

    De studenten maken deze toetsen bij aanvang van hun studieloopbaan op de pabo. Voldoen zij aan deze landelijk vastgestelde norm, dan is daarmee voor hen dit onderdeel afgesloten. Voldoen zij niet aan de landelijk vastgestelde norm, dan zullen zij zich in het eerste jaar moeten bijscholen. Aan het einde van het eerste schooljaar moeten zij de toets dan opnieuw maken. Wanneer zij dan wel aan de landelijk vastgestelde norm voldoen, is daarmee dit onderdeel afgesloten. Zoniet, dan volgt een bindend studieadvies vanuit de pabo.

    Wijze van afname

    De toetsen worden afgenomen op de computer met de speciaal hiervoor ontwikkelde software CitoTester. De afnamen vinden plaats bij de pabo’s, op een door de pabo’s zelf bepaald moment. De toetsen worden door de computer samengesteld uit een opgavenbank en gepresenteerd op een beeldscherm. De student beantwoordt de opgaven met de muis of toetsenbord. De computer kijkt de antwoorden meteen na en geeft onmiddellijk de uitslag nadat de laatste vraag beantwoord is.

    Adaptief toetsen

    Uit de opgavenbank rekenen worden computergestuurde adaptieve toetsen samengesteld. Dat zijn toetsen waarvan de moeilijkheidsgraad zich aanpast aan de vaardigheid van de kandidaat. Anders gezegd: elke kandidaat krijgt een toets op maat. Uit de toetsenbank taal, worden computergestuurde lineaire toetsen samengesteld. Dat zijn toetsen waarin een vooraf vastgestelde set van opgaven in een vaste volgorde staan. Op termijn wordt bekeken of ook voor taal adaptieve toetsen uit de bank kunnen worden samengesteld.

    Voor meer informatie over adaptief toetsen, bekijk Computergestuurd adaptief toetsen (ppt, 404 kb) en Achtergronden computergestuurd adaptief toetsen.

    Geheimhouding opgaven

    De opgaven voor WISCAT-pabo en Taaltoets-pabo voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen en hebben een lange ontwikkelingscyclus. Omdat het financieel noch organisatorisch haalbaar is om jaarlijks de opgavenbank te verversen of te vervangen, moeten de pabo's strenge maatregelen nemen om de geheimhouding van de opgavenbank te waarborgen. Het is bijvoorbeeld studenten niet toegestaan om de gemaakte toets achteraf in te zien en na te bespreken met de docent. Ook mogen de pabo's de toetsen niet als oefentoetsen gebruiken. De rapportages over het toetsresultaat geven professionele vakdocenten voldoende informatie om gericht meer diagnostisch georiënteerde instrumenten in te zetten. Op basis daarvan kunnen zij eventueel benodigde remediëring vormgeven.

  • gerard

    of even verder googelen en dan komt deze site naar boven:

    http://www.hs-ipabo.edu/student/vakken/rekenen/gecijferdheid/oef-tent.htm

    Maar als ik na 5 minuten zoeken met deze info kan komen, dan geeft me dat te denken over je eigen initiatief…….