Voordelen van Youtube-onderwijs (column van Francisco van Jole)

  • De lu

    Dit is de weblink:

    http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&as_qdr=all&num=100&q=2009+video+internet++%22lecture+capture+%22&btnG=Zoeken&meta=lr%3Dlang_en

  • De lu

    Bijna alle geledingen van de samenlevingen zijn door de komst van de computer sterk veranderd. Ook veel beroepen en bedrijven zijn daardoor heel anders geworden. Bijvoorbeeld een drukkerij, relatiebemiddelingsbureau, cassière, secretaresse, boekhouder, rechercheur, militair, beurshandelaar, fotograaf, filmmonteerder, automonteur, architect, anesthaesist, tekenfilmmaker, industrieel ontwerper, bibliothecaris, onderzoeker, enz…

    Maar de meeste Nederlandse leraren houden erg van vertellen en uitleggen en weigeren om leerstof (ook) via internetfilms (web-lectures) over te dragen, ook al zou dat voor veel leerlingen heel verhelderend en motiverend zijn. En ook al kunnen zwakke leerlingen de lessen dan thuis op hun gemak nog eens bekijken. De belangen van zwakke leerlingen lijken bij die beslissing niet erg belangrijk. Leraren blijven eigenwijs kiezen voor het verleden. Zo hoort het, en zij dulden daarbij geen tegenspraak.

    Het wordt tijd dat dat verandert. Voorlopig lijkt het me goed als klassikaal onderwijs en weblectures naast elkaar worden aangeboden. Die weblectures moeten daarbij gratis toegankelijk zijn voor iedereen.

    De politiek zal daarbij duidelijk richting moeten aangeven naar die vernieuwing, want de meeste scholen doen dat niet uit zichzelf. En als de politiek geen vaart zet achter de invoering van weblectures, zullen veel scholen over vijftien jaar nog steeds lesgeven volgens het onderwijssysteem van 1975.

    Nederland loopt jaren achter op Engelssprekende landen met de invoering van kostenbesparende weblectures. Dat is een ernstige belemmerig voor de ontwikkeling van onze kenniseconomie.

  • gerard overdijkink

    Geachte heer van Jole,

    maakt u zich ook zorgen over het enorme energieverbruik van internet en dus ook van You Tube? Het energieverbruik is globaal hetzelfde als van al het vliegverkeer en groeit veel sneller ( bijvoorbeeld door You Tube )

    Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet, met vriendelijke groet

    gerard overdijkink

  • De lu

    Ik ben niet Francisco van Jole. Het energieverbruik van internet is inderdaad zeker een nadeel. Maar e-learning geeft volgens mij per saldo toch een grote besparing in geld, tijd en energie. Want er zijn dan minder onderwijsgebouwen nodig die moeten worden gebouwd, onderhouden en warmgestookt, minder openbaar vervoer, minder auto's en studenten hoeven minder vaak op kamers. Bovendien kunnen webvideo's en educatieve webfora ook (tijdelijk) geheel worden opgeslagen op een harddisk of DVD, enz.

    En leervideo's kunnen eventueel ook klassikaal op scholen worden bekeken. En er zijn ook veel andere vormen van e-learning-vormen zoals serious games en e-books. Het energieverbruik van e-books is zeer laag. E-learning kan een goede aanvulling vormen op traditionele manieren van onderwijs. Die combinatie heet: ‘blended learning’.

    gerard overdijkink Schreef:

    ——————————————————-

    > Geachte heer van Jole,

    >

    > maakt u zich ook zorgen over het enorme

    > energieverbruik van internet en dus ook van You

    > Tube? Het energieverbruik is globaal hetzelfde als

    > van al het vliegverkeer en groeit veel sneller (

    > bijvoorbeeld door You Tube )

    > Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet, met

    > vriendelijke groet

    >

    > gerard overdijkink