Voordelen van Youtube-onderwijs (column van Francisco van Jole)

  • De lu

    DE HONGERIGE DINOSAURUS

    Column over internetonderwijs van Francisco van Jole, internetjournalist

    De digitale revolutie is helemaal aan het opkrabbelen na de ineenstorting van de dotcom-hype zes jaar geleden. Alle vlaggen gaan weer omhoog. Beurskoersen van internetbedrijven bijvoorbeeld presteren beter dan gedacht en de verviervoudiging van de waarde van het aandeel Google werd anderhalf jaar geleden amper voor mogelijk gehouden. In de media gonzen de verhalen over de fabelachtige zegeningen van wat genoemd wordt Web 2.0. En van allerlei oude, gevestigde instituten wordt alweer luidkeels het einde verkondigd. Het einde van de krant, de tv en het reisbureau zijn bekend. Dinosaurussen worden ze steevast genoemd.

    Maar al scannend zag ik de afgelopen weken ook nieuwskoppen die het einde van de universiteit aangekondigen. Pardon? Ja,het einde van de universiteit.Dat zit zo. In de Verenigde Staten bieden de meeste universiteiten inmiddels volop gelegenheid om studies op afstand te volgen. Online dus. Dat hoort bij de opstuwing in de vaart der volkeren. Bij de meeste universiteiten wordt er ook geen enkel onderscheid gemaakt tussen het behalen van een graad langs deze weg of door trouw in de collegebanken te gaan zitten. Overal wordt benadrukt dat de nieuwe methode volledig gelijk is aan de ‘ouderwetse’ manier. Maar het aanbieden van leren op afstand werd ondertussen door de universiteiten zelf toch vooral als service gezien. Als mogelijkheid om anders onbereikbare studenten binnen te halen.

    Dat pakte anders uit.Studenten die op de campus van universiteiten wonen zijn zich het gemak van de technologische vooruitgang gaan realiseren. Op sommige universiteiten volgt inmiddels bijna de helft van de studenten zo college. Want waarom zou je nog viervijfhonderd meter naar de collegezaal lopen als je ook in bed kunt blijven liggen om daarvandaan het college te volgen? Waarom zou je je leven persen in het keurslijf van een lesrooster als je zelf kunt bepalen wanneer en hoe lang achtereen je studeert? Voor de studie zelf hoeft het niet. De kwaliteit daarvan is immers gelijk, roept iedereen.

    Die cultuuromslag leidt niet alleen tot lege zalen maar ook tot wrevel. Er gaan stemmen op om een aanwezigheidsplicht in te voeren. Om het inschrijven op online cursussen vanaf de campus te beperken dan wel compleet te verbieden. Maar waarom? Omdat de studenten zo geen sociale vaardigheden leren,wordt er gezegd. Maar wat is de sociale vaardigheid die je opdoet in een collegebank?

    Bovendien, sinds wanneer is het aanleren van sociale vaardigheden onderdeel van studies als medicijnen, natuurkunde of econometrie? Als het zo belangrijk is, waarom wordt er dan geen examen in afgenomen? Of beter nog, waarom niet een aparte cursus? Liefst online natuurlijk.

    Een ander argument luidt discipline. Het verplicht bijwonen van lessen kweekt discipline. Daar geldt natuurlijk hetzelfde voor als voor sociale vaardigheden. Maar het is niet waar. Het in je eentje volgen van een online cursus vereist veel meer discipline dan het trouwe groepsgedrag waar het traditionele onderwijs op drijft.

    Blijft er maar één enkel argument over. Dat het niet hoort.Dat is altijd het laatste wapen van de wanhopigen: de traditie. Het is in strijd met hoe het al die tijd was dus het kan niet goed zijn, luidt die redenatie. Het is tegelijk het sterkste argument om online leren te bevorderen. Want als leren op afstand een breuk betekent met de traditie, dan moet het wel een vooruitgang zijn. En zo wordt de universiteit de eerste dinosaurus die niet uitstierf als gevolg van de evolutie, maar gewoon zichzelf opat.

    Bron: www.ou.nl (Open Universiteit)

    http://64.233.183.104/search?q=cache:EDNxAN4IlCgJ:www.ou.nl/Docs/TijdschriftOI/OI_1_2006.pdf+Jole+%22hongerige+dinosaurus%22&hl=en&ct=clnk&cd=2#15

  • De lu

    Politici worden waarschijnlijk te weinig geattendeerd door leraren op de grote effectiviteit en de betrekkelijk lage jaarlijkse kosten van onderwijs via internetvideo's.

    Het is heel ernstig dat de politiek die mogelijkheid niet genoeg onderzoekt. Want Nederland besteedt per jaar ruim twintig miljard aan onderwijs!

    Ook leraren kunnen veel voordeel hebben van video-onderwijs, doordat hun salaris dan omhoog kan en hun grote werkdruk omlaag kan. Bij video-onderwijs via internet zijn minder leraren nodig. En in kleine begeleidingsgroepen zullen ordeproblemen volgens mij veel minder een probleem zijn dan in de huidige grote klassen. Bij het huidige klassikale onderwijs worden leerlingen gedwongen om urenlang klassikale lessen te volgen, die ze vaak erg saai vinden.

    Bekijk video's over het belang van e-learning

    1. http://www.teachertube.com/view_video.php?viewkey=d7fcf5a4421229c946c0&page=1&viewtype=&category=

    2. http://www.teachertube.com/view_video.php?viewkey=b5c8973ade16764156be&page=2&viewtype=&category=

  • De lu

    Leraren en onderwijsgebouwen zijn erg duur. Als alle hoorcolleges en lessen worden aangeboden via Youtube, kan er enorm worden bespaard op deze kosten. Het collegegeld en lesgeld kan daardoor sterk dalen.

    Bekijk videoles wiskunde:

    http://www.teachertube.com/view_video.php?viewkey=61f179f372e61621f42d

    Bekijk video’s over het belang van e-learning:

    1. http://www.teachertube.com/view_video.php?viewkey=d7fcf5a4421229c946c0&page=1&viewtype=&category=

    2. http://www.teachertube.com/view_video.php?viewkey=b5c8973ade16764156be&page=2&viewtype=&category=

  • Marto

    Ik denk dat jij meer verstand hebt van verzekeren of zo iets dergelijks. Hoeveel filmpjes heb jij al gemaakt?

  • De lu

    Video over de praktijk van muziekonderwijs via internet:

    http://video.google.com/videoplay?docid=1837319951052415866&q=democratisation&total=68&start=0&num=100&so=3&type=search&plindex=2

  • Persson

    Vorming.

  • Bas Bintje

    mis? om? ver?

  • De lu

    'BLENDED LEARNING' COMBINEERT KLASSIKAAL ONDERWIJS MET E-LEARNING

    De nieuwste digitale onderwijsvormen moeten serieus worden overwogen. Nederland besteedt per jaar ruim twintig miljard aan onderwijs. Dus als daar een kostenbesparing van dertig procent mogelijk zou zijn, zou dat in tien jaar maar liefst zestig miljard euro besparen. Dat geld kan worden geïnvesteerd in voorlichting op allerlei gebieden.

    Bij internetonderwijs kunnen computerproblemen op scholen grotendeels worden omzeild door eenvoudig gebruik te maken van gratis videowebsites zoals Youtube.

    E-learning is een investering in de lange termijn, omdat de ‘content’ tien tot dertig jaar jaar lang bruikbaar is, eventueel via technische overzetting (conversie) naar nieuwere technologieën. Een onderwijsfilm kan in principe miljarden keren worden bekeken. En een lesuur in een traditionele vorm geeft maar één keer rendement. Daar kunnen we van profiteren.

    Blended learning is de combinatie van traditioneel onderwijs en onderwijs via ICT.

    Bekijk video's

    Lezing blended learning

    http://video.google.com/videoplay?docid=8666613122467962929&q=e-learning+duration%3Along&total=29&start=0&num=100&so=4&type=search&plindex=10

    Discussie over e-learning

    http://video.google.com/videoplay?docid=-5002022900839266341&q=e-learning+duration%3Along&total=29&start=0&num=100&so=4&type=search&plindex=11

  • Persson

    Een van de misvattingen volgens Ervin Laszlo: nieuw is altijd beter.

  • De lu

    Het systeem van weblectures wordt ook wel genoemd “lecture capture”. De weblink hieronder geeft daarover veel websites:

    Klik hier:

    http://www.google.nl/search?as_q=+2009+video+internet+&hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&num=100&btnG=Google+zoeken&as_epq=lecture+capture+&as_oq=&as_eq=&lr=lang_en&cr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=&as_rights=&safe=off