Jenaplan school

  • Judith

    Zijn er hier mensen met ervaring op het gebied van jenaplan scholen?

    Zo ja, hoe is die ervaring?

    Gr. Judith

  • rita

    hoi

    mijn zoon heeft op het jenaonderwijs gezeten

    heb er geen goede ervaring mee

    ze hebben week taken is op zich geen probleem als je kind er mee kan omgaan

    en het jena onderwijs is ook dat de kinderen elkaar leren b.v met lezen enz

    plus moeten ze de eigen week taken na kijken eens in de 3 mnd kijkt de leerkracht de werkjes na dus als ze iets niet goed doen of snappen lopen ze gelijk 3 mnd achter

    eigelijk in het kort het is een ramp !!!! nooit meer

    z,n onderwijs

    op iedere school is wel wat maar deze school is met zijn onderwijs een ramp lees de onderwijs raporten maar van de jena plan scholen en daar kun je al in lezen dat de kwaliteit slecht is zeker op taal gebied

  • Karin

    Ik ben het helemaal niet met Rita eens. Allereerst zijn er heel veel verschillen tussen Jenaplanscholen. Mijn kinderen zitten ook op een Jenaplanschool. Eén zit inmiddels in de brugklas Havo. Er wordt helemaal niet eens in de 3 maanden nagekeken. Gewoon als de weekkaart af is, wordt er nagekeken door de juf. Doordat ze in de onderbouw beginnen met dagwerkkaarten leren ze juist plannen. In de middenbouw is dat een weekkaart en de bovenbouw krijgen ze 2 wekelijkse kaarten. Doordat ze inderdaad zelfstandig werken leren ze ook hier mee om te gaan en niet passief informatie op te nemen. Dit wordt wel heel goed in de gaten gehouden door de leerkrachten. Ook aan het sociaal-emotioneel aspect wordt veel aandacht gegeven. Juist omdat er verschillende niveaus in één klas zitten, leren de kinderen dat niet iedereen hetzelfde is en veroordelen ze elkaar of pesten ze elkaar niet als er één “slimmer” is dan de ander of “sneller”. Dit in tegenstelling wat ik nogal eens zie bij andere basisscholen. Mijn advies is dat je gewoon eens moet gaan kijken bij de betreffende school en ouders van die school vragen wat hun ervaringen zijn. Ik vind juist dat een Jenaplanschool het beste uit je kind haalt en heel goed aansluit bij het Voortgezet Onderwijs. Dit zeggen de VO-scholen uit mijn gemeente in ieder geval ook. Succes met je keuze.rita schreef:

    >

    > hoi

    >

    >

    > mijn zoon heeft op het jenaonderwijs gezeten

    > heb er geen goede ervaring mee

    > ze hebben week taken is op zich geen probleem als je kind er

    > mee kan omgaan

    > en het jena onderwijs is ook dat de kinderen elkaar leren b.v

    > met lezen enz

    > plus moeten ze de eigen week taken na kijken eens in de 3 mnd

    > kijkt de leerkracht de werkjes na dus als ze iets niet goed

    > doen of snappen lopen ze gelijk 3 mnd achter

    > eigelijk in het kort het is een ramp !!!! nooit meer

    > z,n onderwijs

    > op iedere school is wel wat maar deze school is met zijn

    > onderwijs een ramp lees de onderwijs raporten maar van de

    > jena plan scholen en daar kun je al in lezen dat de kwaliteit

    > slecht is zeker op taal gebied