mening docenten wiskunde gevraagd

  • Emma

    Mijn zoon, die nu in groep 5 zit moet honderdtallen leren aftrekken volgens de volgende methode. Het is een tussen stap die ik vroeger nooit gehad heb, want wij moesten direct de getallen onder elkaar zetten;

    663-239=400/30/-6=424.

    Vooral de laatste stap vind ik onlogisch in verband met de opgaven die je in de toekomst krijgt; 3-6 wordt -9+3

    Ook heeft hij tot nog toe nog nooit te maken gehad met getallen die onder de 0 zijn.

    Waarschijnlijk is dit een methode van het Freudenthal Instituut, want alle scholen zijn verplicht deze rekenmethode te volgen. Hij hoefde ook al geen tafels te leren.

    Mijn zoon is geen zwakke rekenaar. Is het beter om de leerkracht te vragen om deze stap over te slaan?

    Vindt u de methode ook onlogisch?

  • Natasja

    De ‘logica’ in deze stappen is als volgt:

    600 - 200 = 400

    60 - 30 = 30

    3 - 9 = 0 - 6 (6 tekort) = -6

    Je krijgt dan 400 + 30 = 430 hier moet dan nog 6 af, want die kwam je tekort.

    Of het nu echt een handiger methode is dan de vroegere methode van onder elkaar zetten weet ik niet. Het voordeel vind ik dat kinderen wel de waardes van de getallen leren inzien, dus de honderdtallen, tientallen, eenheden enz. Het nadeel vind ik het werken met tekorten, dit kan verwarrend werken.

  • Marto

    De logica van deze methode zit in het feit dat we net als letters de getallen van links naar recht gaan lezen. Hiermee houdt de logica op, want getallen worden van rechts naar links opgeschreven en dat al vanaf de vroege middeleeuwen.

    Het getal honderd tweeënveertig schrijf je als 142 en niet als 241. De ‘oude’ rekenmethode wordt in de rest van de wereld wel gehandhaafd. Alle rekenregels voor deze (oude) methode zijn inmiddels volledig uitgedacht en hoeven alleen door de leerlingen geoefend te worden. Door dit te oefenen ontstaat er vanzelf inzicht in het rekenen. Inzicht betekent hier dat je begrijpt hoe het getalsysteem is opgebouwd en dat je er mee kunt werken en ook dat je de volgende stappen kunt gaan maken.

    De nieuwe methode is niet zo eenduidig zoals je ook beschrijft. Hier moet je min of meer goed kunnen raden. Als je dit aardig lukt, schijn je inzicht te hebben.

    Om jouw voorbeeld aan te halen:

    663- 239 =

    663

    239

    _____-

    3- 9 kan niet, dus haal je er een tiental bij het wordt dan dus 13 - 9 = 4

    Het meest linkse cijfer is dus 4

    5 (was 6) - 3 = 2

    Het middelste cijfer is dan 2

    6 - 2 = 4

    Het rechtste cijfer is dus 4

    Antwoord: 663 - 239 = 424

    Met deze methode doe je het in een keer foutloos.

    De nieuwe methode gaat helemaal fout als je grote getallen van elkaar gaat aftrekken. Dan heb je veel meer tussenstappen nodig en mogelijk ook meer tussencorrecties. Ik, en met mij ook anderen, vind dit systeem zeer onhandig en het leidt niet tot inzicht bij de kinderen. Het inzicht dat de kinderen alsnog krijgen ontstaat uit henzelf, ondanks en niet dankzij deze methode.

    Ik vraag mij af of de bedenkers van deze methode ook de leesvolgorde zouden hebben omgedraaid als wij het getal honderd tweeënveertig als 241 zouuden hebben geschreven.

    Ik heb hierover overigens al eerder wat op deze pagina gezet (rekenen op de basisschool).

  • Persson

    Volgens mij zit er een niet tegen kunnen van sommige 21e-eeuwse mensen achter, dat het getalstelsel en de algoritmen technisch perfect is en er geen verbeteringen meer mogelijk zijn.

  • Bas Bintje

    U stelt: “Volgens mij zit er een niet tegen kunnen van sommige 21e-eeuwse mensen achter, dat het getalstelsel en de algoritmen technisch perfect is en er geen verbeteringen meer mogelijk zijn.”

    een niet tegen kunnen?? 21e - eeuwse mensen? Zijn er ook 22e - eeuwse of 18e - eeuwse mensen? het getalstelsel en de algoritmen technisch perfect ZIJN (is meervoud).. er geen verbeteringen meer mogelijk zijn." (U hebt dus objectief vastgesteld dat er onmogelijk nog verbeteringen mogelijk zijn. Waarop stoelt u die wetenschap?)

    Zal opnieuw een poging wagen uw bijdrage te vertalen.

    Het Freudental Instituut is blijkbaar van mening dat er verbeteringen mogelijk zijn. Ik stel dat het getalstelsel en de algoritmen technisch perfect zijn. Verbeteringen zijn niet mogelijk.

    Bedoelt u dit?

  • Persson

    “een niet tegen kunnen?? 21e - eeuwse mensen? Zijn er ook 22e - eeuwse of 18e - eeuwse mensen? het getalstelsel en de algoritmen technisch perfect ZIJN (is meervoud).”

    Dan zul je begrijpen, dat ik “en algoritmen” later heb toegevoegd. Kijk maar eens, hoe je het Freudentalinstituut gespeld hebt. Nee, er zijn geen 22e-eeuwse mensen om de simpele reden, dat deze eeuw nog niet aangebroken is.

  • Bas Bintje

    “Kijk maar eens, hoe je het Freudentalinstituut gespeld hebt…”

    Ik heb gekeken. Niets mis met mijn spelling. Wel daarentegen met de uwe.

    Uw zin dient te luiden": Kijk maar eens (geen komma) hoe je het Freudental Instituut gespeld hebt. Overigens is mij nog steeds niet duidelijk wat niet tegen kunnende mensen zijn. Maar ja, ik zal het wel niet begrijpen. Fijn dat ik nu wel geleerd heb dat de 22e eeuw nog niet aangebroken is. Hetgeen overigens discutabel is. Er zijn landen waar de 22e eeuw al reeds lang voorbij is. In China is het nu de 48e eeuw. Zo simpel is het derhalve allemaal niet.

  • Marto

    Oeps, ik heb in de voorbeeldberekening links en rechts omgedraaid. (Hier zal vast een of andere freudiaanse verklaring voor zijn. )

  • Persson

    In de bijzin beginnend met “dat” staat uitgelegd, waar ze niet tegen kunnen. Net als een eventuele “Freudentalstraat” dient “Freudentalinstituut” gewoon aaneengeschreven te worden. Voor iemand die zijn oogjes pas in de XXIe eeuw opengedaan heeft, kan het inderdaad allemaal verwarrend zijn. De meester van je basisschool staat je echter met raad en daad terzijde.

  • Marto

    Over wie heb je het nu?

    Docenten die het nieuwe systeem een verslechtering vinden, of het Freudentalinstituut, of de docenten die het nieuwe systeem moeten onderwijzen, of nog iemand anders?