De logica van deze methode zit in het feit dat we net als letters de getallen van links naar recht gaan lezen. Hiermee houdt de logica op, want getallen worden van rechts naar links opgeschreven en dat al vanaf de vroege middeleeuwen.
Het getal honderd tweeënveertig schrijf je als 142 en niet als 241. De ‘oude’ rekenmethode wordt in de rest van de wereld wel gehandhaafd. Alle rekenregels voor deze (oude) methode zijn inmiddels volledig uitgedacht en hoeven alleen door de leerlingen geoefend te worden. Door dit te oefenen ontstaat er vanzelf inzicht in het rekenen. Inzicht betekent hier dat je begrijpt hoe het getalsysteem is opgebouwd en dat je er mee kunt werken en ook dat je de volgende stappen kunt gaan maken.
De nieuwe methode is niet zo eenduidig zoals je ook beschrijft. Hier moet je min of meer goed kunnen raden. Als je dit aardig lukt, schijn je inzicht te hebben.
Om jouw voorbeeld aan te halen:
663- 239 =
663
239
_____-
3- 9 kan niet, dus haal je er een tiental bij het wordt dan dus 13 - 9 = 4
Het meest linkse cijfer is dus 4
5 (was 6) - 3 = 2
Het middelste cijfer is dan 2
6 - 2 = 4
Het rechtste cijfer is dus 4
Antwoord: 663 - 239 = 424
Met deze methode doe je het in een keer foutloos.
De nieuwe methode gaat helemaal fout als je grote getallen van elkaar gaat aftrekken. Dan heb je veel meer tussenstappen nodig en mogelijk ook meer tussencorrecties. Ik, en met mij ook anderen, vind dit systeem zeer onhandig en het leidt niet tot inzicht bij de kinderen. Het inzicht dat de kinderen alsnog krijgen ontstaat uit henzelf, ondanks en niet dankzij deze methode.
Ik vraag mij af of de bedenkers van deze methode ook de leesvolgorde zouden hebben omgedraaid als wij het getal honderd tweeënveertig als 241 zouuden hebben geschreven.
Ik heb hierover overigens al eerder wat op deze pagina gezet (rekenen op de basisschool).