Video's van lessen en colleges moeten op internet worden gezet

  • kike

    Waarom worden alle lessen en colleges niet ook op internet gezet in de vorm van digitale video's?

    Dan kunnen de leerlingen de les thuis nog eens rustig bekijken via internet in hun eigen tempo. Dat is handig als ze die les niet helemaal hebben gesnapt, of als ze ziek waren. Of gewoon als nuttige herhaling van de les.

    En dan kunnen ook anderen gratis gebruik maken van die filmpjes. Bijvoorbeeld mensen die die kennis nodig hebben voor hun werk en de oude schoolkennis willen opfrissen met actuele informatie.

    Films op een video-website zetten is heel erg simpel en gratis. (Dat kan bijvoorbeeld op youtube.com, yahoo.com, video.google.com of myspace.com)

    Er hoeft dus ook geen speciale software of apparatuur te worden aangeschaft. En veel leerlingen hebben zelf wel een digitale videorecorder die daarvoor kan worden gebruikt.

    Ik vind dat leerlingen, ouders, scholen en de overheid hierin initiatieven zouden moeten nemen.

  • juf2

    Ik denk dat je dan dat er wel veel kinderen/jeugd misbruik gaat maken van de situatie en gaan spijbelen. Ik zie het op de pabo ook gebeuren zodra er wordt gezegt dat er een power point wordt doorgestuurd wordt er niet veel meer gedaan in de les omdat je hem toch krijt.

    Zo kunnen ze vanuit thuis te werk gaan. Het heeft zijn voor en zijn nadelen.

    als er al zoiets komt moet het met een inlogcode gebeuren. Je krijgt het filmpje als je ziek was of als je aanwezig was in de les. Niet als je niet was afgemeld.

  • Peerke

    Die discussie hebben we al eens gevoerd. Twee dingen wil ik er nog uitlichten:

    1. Lesgeven of college geven is wat meer dan een videocamera op de docent richten.

    2. “Films op een video-website zetten is heel erg simpel en gratis. (Dat kan bijvoorbeeld op youtube.com, yahoo.com, video.google.com of myspace.com)”

    Natuurlijk, meneer de meester ICT'er. En had u ook al nagedacht over een archiveringssysteem of moet de klant maar zoeken tussen de algemene databank van Youtube en de filmpjesdatabank van de universiteit?

  • kike

    Peerke schreef:

    > 1. Lesgeven of college geven is wat meer dan een videocamera

    > op de docent richten.

    Die les wórdt al gegeven en daarvan profiteert dit systeem juist. En het gaat om het einddoel, om het leerresultaat. Er zijn veel leerlingen die een hekel hebben aan huiswerk maken, maar die het bekijken van een video thuis minder vervelend vinden dan het bestuderen van een moeilijk lesboek, waar het verhaal vaak veel beknopter in wordt beschreven dan in de les.

    Vooral als die les op een heel leuke en heel duidelijke manier wordt gegegeven door de leraar is het bekijken van de video voor velen leuker en leerzamer dan het lezen van het boek.

    Veel bedrijven maken bij hun interne bedrijfsonderwijs al uitgebreid gebruik van onderwijsvideo's. De overheid besteed elk jaar zo'n twintig miljard aan onderwijs Dit plan met leervideo's op internet levert talloze onderwijsfilms op die twintig jaar lang onbeperkt kunnen worden bekeken door iedereen met een internetaansluiting, En het kost bijna niets! Toch gebeurt het niet. Dat vind ik niet logisch.

    Het lijkt erop dat de leraren dit plan tegenwerken uit angst om hun baan te verliezen. Miljoenen leerlingen en studenten worden hierdoor ernstig benadeeld. Dat vind ik erg. Leerlingen hebben recht op video-onderwijs via internet, al dan niet naast klassikaal onderwijs.

    > 2. "Films op een video-website zetten is heel erg simpel en

    > gratis. (Dat kan bijvoorbeeld op youtube.com, yahoo.com,

    > video.google.com of myspace.com)"

    >

    > Had u ook al

    > nagedacht over een archiveringssysteem

    De overheid of de onderwijsinstellingen kunnen eenvoudig en goedkoop webportalen opzetten, waarop de videolessen gerangschikt worden. Dat kan per opleidingstype of per schoolvak.

    Maar ook de leerlingen kunnen dit doen, want ook het opzetten van webprotalen is via allerlei portaal-websites gratis en heel eenvoudig.

    Maar zelfs zonder dergelijke webportalen kunnen onderwijsvideo's op interet snel worden gevonden via het toevoegen van meerdere digitale zoekwoorden aan elk filmpje, oftewel ‘tags’. Bijvoorbeeld: VWO, 2e klas, Engels, onregelmatige werkwoorden, deel 4.

  • kike

    juf2 schreef:

    >

    > Ik denk dat je dan dat er wel veel kinderen/jeugd misbruik

    > gaat maken van de situatie en gaan spijbelen. Ik zie het op

    > de pabo ook gebeuren zodra er wordt gezegt dat er een power

    > point wordt doorgestuurd wordt er niet veel meer gedaan in de

    > les omdat je hem toch krijt.

    > Zo kunnen ze vanuit thuis te werk gaan. Het heeft zijn voor

    > en zijn nadelen.

    >

    > als er al zoiets komt moet het met een inlogcode gebeuren. Je

    > krijgt het filmpje als je ziek was of als je aanwezig was in

    > de les. Niet als je niet was afgemeld.

    Als er goede redenen zijn voor zo'n maatregel, kan dat worden overwogen. Maar indien een leerling het prettiger vindt om thuis de leervideo's te volgen en als hij daarmee betere onderwijsresultaten haalt met meer plezier, dan zou het onderwijs dat juist moeten stimuleren.

    En voor leerlingen die niet genoeg discipline hebben om thuis die video's te bkijken kunnen dan aanvullende ondersteunende of disciplinaire maatregelen worden genomen, bijvoorbeeld een verplichting tot het volgen van de klassikale lessen.

    Of het volgen van extra aantrekkelijke leervideo's over studievaardigheden, motivatie en het oplossen van disciplineproblemen of geestelijke problemen die daar onder kunnen liggen. Daar komen leraren nu vaak niet aan toe en daarover hebben veel leraren niet voldoende kennis.

    Leervideo's kunnen ook gratis worden uitgewisseld met veel andere landen als ze worden ondertiteld. Dat ondertitelen kan gebeuren als oefening door studenten die die taal studeren op WO-niveau. En daarbij kunnen ze elkaars ondertiteling verbeteren.

    Het zou goed zijn als de landelijke overheid dat project zou organiseren. Maar de overheid lijkt nog weinig oog te hebben voor de nieuwe technische mogelijkheden voor onderwijs via internet.

  • kike

    juf2 schreef:

    > Ik denk dat je dan dat er wel veel kinderen/jeugd misbruik

    > gaat maken van de situatie en gaan spijbelen.

    Als leerlingen daardoor minder leren, moeten daarvoor inderdaad nieuwe oplossingen worden gezocht. Maar niet door hen leervideo's via internet te onthouden.

    Ik vindt dat leraren en onderwijsinstellingen nu misbruik maken van hun machtspositie door hun leerlingen leervideo's via internet te onthouden.

  • Marto

    Het lijkt mij wel aardig.

    Kun je zorgen voor een voetbalvideo's van Dennis Bergkamp, Johan Cruijf, Marco van Basten, Ronaldo en nog een paar van dit soort voetballers, dan kijk ik ernaar komend weekend en dan zal ik mij maandag presenteren als de nieuwe spits van ons voetbalelftal en dan winnen we gegarandeerd de wereldcup.

    Mijn voordeel is dat ik dan ook een paar miljoen euro's rijker ben.

    Alvast bedankt!

  • Peerke

    "1. Lesgeven of college geven is wat meer dan een videocamera

    op de docent richten.

    Die les wórdt al gegeven en daarvan profiteert dit systeem juist. En het gaat om het einddoel, om het leerresultaat. Er zijn veel leerlingen die een hekel hebben aan huiswerk maken, maar die het bekijken van een video thuis minder vervelend vinden dan het bestuderen van een moeilijk lesboek, waar het verhaal vaak veel beknopter in wordt beschreven dan in de les."

    Nu nogmaals: lesgeven is wat meer dan een videocamera op een docent richten. De leerlingen in de klas hebben les, de leerlingen achter de tv. niet. Ze zijn niet aanwezig, er is geen interactie, kortom ze nemen geen deel aan het onderwijsleerproces.

    Als je een hekel hebt aan huiswerk, zal de video niet veel voor je uitrichten. Op oppervlakkig niveau zul je heel veel oppikken, maar wanneer het om aanleren van vaardigheden gaat, zul je moeten zwoegen. Beter is het die leerlingen bij te brengen, dat leren hard werken is, en dat niemand, ook de allerbesten niet, iets komt aanwaaien. Dus investeren we ook niet in aanwaaisystemen.

    “Vooral als die les op een heel leuke en heel duidelijke manier wordt gegegeven door de leraar is het bekijken van de video voor velen leuker en leerzamer dan het lezen van het boek.”

    Als ik het bedroevende spellingsniveau zie, dan denk ik: “Deze leerlingen moeten heel snel heel wat meer boeken gaan lezen.” Wat ‘leuk’ betreft: lieverkoekjes worden niet gebakken. De diepgang van een videofilm is bijna nihil vergeleken met het bestuderen van een lesboek. De hoogste neerslag van kennis is de schriftelijke.

    “En het kost bijna niets! Toch gebeurt het niet. Dat vind ik niet logisch.”

    Ik denk, dat je dat zwaar onderschat. Als je al vind, dat de les onderhoudend moet zijn, dan zal ereen evaluatie op het videomateriaal plaats moeten vinden. Docenten moeten eraan gaan wennen, dat er een camera op ze gericht is, dus ze moeten training krijgen in simpele zaken als op een stip gaan staan, zodat je in beeld blijft. Er zullen geluidstechnici aan te pas moeten komen om studenten verstaanbaar hun vragen te laten stellen. Stukken les, waarbinnen ieder voor zichzelf aan de slag is, zijn niet interessant voor de kijker, dus er zal montage aan te pas moeten komen. Je opmerkingen zijn zowel gespeend van enige kennis van het onderwijs als van het programmamakersvak. Let er eens op, hoe lang een aftiteling is bij een goed tv-programma.

    “Het lijkt erop dat de leraren dit plan tegenwerken uit angst om hun baan te verliezen.”

    In jouw plan verliezen ze hun baan niet, maar maak jij het onderwijs 2 tot 3 keer zo duur dan dat het nu is, zonder noemenswaardig rendement. Waar ze wel tegen ageren, is, dat er weer iemandvan bovenaf zal gaan vertellen, hoe ze les moeten geven, alweer een nieuw stukje meet- en regeltechniek binnen deze vormen van werken met mensen, weer technocratie.

    “De overheid of de onderwijsinstellingen kunnen eenvoudig en goedkoop webportalen opzetten, waarop de videolessen gerangschikt worden. Dat kan per opleidingstype of per schoolvak.”

    “Maar zelfs zonder dergelijke webportalen kunnen onderwijsvideo's op interet snel worden gevonden via het toevoegen van meerdere digitale zoekwoorden aan elk filmpje, oftewel ‘tags’. Bijvoorbeeld: VWO, 2e klas, Engels, onregelmatige werkwoorden, deel 4.”

    Dit is gespeend van elke werkelijkheidszin. Je hebt kennisgemaakt met Youtube en je fantasie gaat met je op hol. Niet iedere oplossing is een ICT-oplossing en je kunt er niet de wereld mee verbeteren. Dat dacht men met de televisie ook te kunnen. Je weet welk bedroevend niveau Teleac tegenwoordig heeft.

    Goedkoop kun je vergeten. Een webhost rekent je af op het (enorme) dataverkeer. En wil het enigszins succesvol zijn, dan zul je goede websitebouwers moeten aantrekken. Het is echt wel wat meer dan een filmpje op Youtube zetten.

  • kike

    Peerke schreef:

    > Nu nogmaals: lesgeven is wat meer dan een videocamera op een

    > docent richten. De leerlingen in de klas hebben les, de

    > leerlingen achter de tv. niet. Ze zijn niet aanwezig, er is

    > geen interactie, kortom ze nemen geen deel aan het

    > onderwijsleerproces.

    Uit veel onderzoek blijkt dat video-onderwijs vaak leidt to heel goede leerresultaten en grote tevredenheid. Bijvoorbeeld op de TU-Eindhoven worden er zeer goede resultaten mee behaald tot grote tevredenheid van alle betrokken partijen. Bovendien kan video-onderwijs ook náást het bestaande klassikaal onderwijs worden aangeboden, als extra. Dan blijven de eventuele voordelen van klassikaal onderwijs behouden.

    > Als je een hekel hebt aan huiswerk, zal de video niet veel

    > voor je uitrichten. Op oppervlakkig niveau zul je heel veel

    > oppikken, maar wanneer het om aanleren van vaardigheden gaat,

    > zul je moeten zwoegen. Beter is het die leerlingen bij te

    > brengen, dat leren hard werken is, en dat niemand, ook de

    > allerbesten niet, iets komt aanwaaien. Dus investeren we ook

    > niet in aanwaaisystemen.

    Uit onderzoek blijkt dat video-onderwijs vaak betere leerresultaten oplevert dan klassikaal onderwijs, ook op het gebied van diepgaand inzicht en praktische demonstraties. Bovendien kunnen onderwijsfilms wereldwijd worden uitgewisseld en minstens tien jaar lang worden gebruikt, waardoor er de allerbeste acteurs, tekstschrijvers, filmmakers en vakdocenten aan kunnen meewerken. En daardoor zijn er zeer lage kosten per leerling.

    Bovendien kunnen die video's vertaald worden ingezet voor ontwikkelingshulp zonder hoge meerkosten.

    Door klassikaal onderwijs krijgen veel leerlingen een grote hekel aan leren. En als hun studie is afgelopen is herhaling van klassikaal onderwijs vaak te duur en wordt de kennis vergeten. Dat is ondermijnend voor een kenniseconomie. Het is beter om leerlingen (ook) via heel leuke, spannende, mooie en duidelijke leervideo's te onderwijzen motiveren om zelf vrijwillig kennis op te doen in de rest van hun leven.

    > Als ik het bedroevende spellingsniveau zie, dan denk ik:

    > "Deze leerlingen moeten heel snel heel wat meer boeken gaan

    > lezen." Wat ‘leuk’ betreft: lieverkoekjes worden niet

    > gebakken. De diepgang van een videofilm is bijna nihil

    > vergeleken met het bestuderen van een lesboek. De hoogste

    > neerslag van kennis is de schriftelijke.

    Video-onderwijs wordt ook met succes toegepast op de hoogste niveaus van wetenschappelijk onderwijs. Bijvoorbeeld op het gebied van medische operaties. Spelling kan goed worden aangeleerd via aantrekkelijke computergames. Ook in veel bedrijven en legers worden leervideo's en educatieve computergames tegenwaardig vaak toegepast.

    > "En het kost bijna niets! Toch gebeurt het niet. Dat vind ik

    > niet logisch."

    >

    > Ik denk, dat je dat zwaar onderschat. Als je al vind, dat de

    > les onderhoudend moet zijn, dan zal ereen evaluatie op het

    > videomateriaal plaats moeten vinden. Docenten moeten eraan

    > gaan wennen, dat er een camera op ze gericht is, dus ze

    > moeten training krijgen in simpele zaken als op een stip gaan

    > staan, zodat je in beeld blijft. Er zullen geluidstechnici

    > aan te pas moeten komen om studenten verstaanbaar hun vragen

    > te laten stellen. Stukken les, waarbinnen ieder voor zichzelf

    > aan de slag is, zijn niet interessant voor de kijker, dus er

    > zal montage aan te pas moeten komen.

    Beter een heel eenvoudig filmpje dan helemaal geen filmpje. Bovendien kunnen leerlingen zelf monteren met eenvoudige videosoftware, in het kader van een leerproject. En van elke les hoeft maar één filmpje te zijn in de hele wereld, dat vervolgens in veel talen ondertiteld wordt en dat vervolgens zo'n twintig jaar bekeken kan worden door miljarden mensen. Dan vallen de kosten van opname en montage toch in het niet bij de gigantische onderwijsvoordelen? Maar ook kunnen er voor Nederland onderwijsvideo's worden gemaakt.

    > In jouw plan verliezen ze hun baan niet, maar maak jij het

    > onderwijs 2 tot 3 keer zo duur dan dat het nu is, zonder

    > noemenswaardig rendement.

    Het rendement is juist gigantisch tegen minimale kosten.

    > "De overheid of de onderwijsinstellingen kunnen eenvoudig en

    > goedkoop webportalen opzetten, waarop de videolessen

    > gerangschikt worden. Dat kan per opleidingstype of per

    > schoolvak."

    > Goedkoop kun je vergeten. Een webhost rekent je af op het

    > (enorme) dataverkeer. En wil het enigszins succesvol zijn,

    > dan zul je goede websitebouwers moeten aantrekken. Het is

    > echt wel wat meer dan een filmpje op Youtube zetten.

    Nee, videosites zoals Youtube zijjn helemaal gratis voor iedereen. En al zou een flmpje bekijken in het ergste geval drie cent per ‘view’ kosten, dan is dat toch nog peanuts, vergeleken met de ongeveer twintig miljard die de overheid nu uitgeeft aan klassikaal onderwijs? En laat de overheid nu eens een miljoen euro uittrekken voor een fantastische website met webportalen. Dan zijn de kosten per leerling nog minimaal, omdat er miljoenen mensen van alle leeftijden twintig jaar lang gebruik van kunnen maken.

    www.e-learning.startpagina.nl

    www.e-learning.startkabel.nl

  • Peerke

    “Uit onderzoek blijkt, uit onderzoek blijkt” uit een ander onderzoek blijkt het tegengestelde en uit onderzoek zus toch weer hetzelfde en uit onderzoek zo weer niet. Niemand gaat hier saaie onderzoeksdiarree lezen, dus gaarne met korte gewone Nederlandse zinnen, binnen de essayistiek dus, je stellingen onderbouwen.

    Zoals jij het stelt, zonder extra kosten en met Youtube werkt het zeker niet. Uiteraard bestaan er goede demonstratievideo's en wil ik zeker niet alles afkammen, maar het resultaat behaald uit klassikaal onderwijs is hoger dan dat uit zelfstudie of afstandsonderwijs. Wil je daar een hoog resultaaat uithalen, dan wordt het keihard buffelen. Daarnaast is een school er niet voor kennisoverdracht, maar ook voor vorming, iets wat men in Vlaanderen nog begrijpt. Vorming kun je niet overbrengen door een videofilmpje.

    “Door klassikaal onderwijs krijgen veel leerlingen een grote hekel aan leren.”

    In een boek uit de jaren '50 staat al, dat we klassikaal onderwijs niet moeten zien als een mooi verlicht en verwarmd klaslokaal, waar de geduldige onderwijzer kennis in het hoofd van de passieve leerling giet, maar is een actieve rol van de leerling vereist. Daar hoort bij, dat hij studeert. Op de muziekschool is dat het duidelijkst. Wanneer een leerling zijn stukken niet ingeoefend heeft, zal de docent zeggen: “Je komt hier niet om te studeren, maar om les te nemen. Studeren moet je thuis doen.”

    Huiswerk met pen en papier en hardop lezen (motorisch, auditief en visueel) blijft een belangrijk deel van het onderwijs. Met een video bereik je alleen, dat de leerling onderuitgezakt kennis gaat consumeren. Voorzover ik de TU ken, zullen ze hun lesmateriaal niet bedoeld hebben als geneesmiddel tegen luiheid.

    “Spelling kan goed worden aangeleerd via aantrekkelijke computergames.”

    Dat is puur visueel. De leerling zal het ook motorisch moeten inoefenen. We hebben allemaal min of meer opnieuw moeten spellen, toen we overgingen van schrijven naar typen. Een getypte p voelt hetzelfde als een getypte o; de geschreven varianten voelen anders. School poogt heel de mens te trainen en niet alleen het oog-hersensysteem. Vorming en ontwikkeling van alle zintuigen blijft belangrijk.

    “Beter een heel eenvoudig filmpje dan helemaal geen filmpje.”

    Als ik iets bied, bied ik kwaliteit. Je gaat toch geen tijd in een slecht filmpje steken. Of is ook uit onderzoek gebleken, dat het best zinvol is om je tijd te verspillen.

    “Het rendement is juist gigantisch tegen minimale kosten.”

    Volgens mij kan het niet tegelijk gigantisch en praktisch nihil zijn.

    “Nee, videosites zoals Youtube zijjn helemaal gratis voor iedereen.”

    Ja, mooi, maar dat kun je niet gebruiken. Je beantwoordt als eerste vraag het ‘hoe en de betrokken leraren zitten nog bij ’waarom'. Filmmaken is niet gratis en Youtube is geen alternatief, omdat je databaseonderhoud moet doen. Ik kan mijn database geen onderdeel gaan uit laten maken van een totaal andere met als enige overeenkomst, dat ze beide filmpjes beheren.

    “En al zou een flmpje bekijken in het ergste geval drie cent per ‘view’ kosten,”

    Jij denkt al consument en niet als zakenman. Youtube zal uit zijn vel springen, als ze erachter komen als gratis database gebruikt te worden. Je filmpjes zullen onvindbaar worden. Nogmaals: gespeend van elke realiteitszin. Echt! Ik weet niet, wat ik lees.