schoolreis naar buitenland

  • Rianne

    Wie heeft er ervaring met het organiseren van een schoolreisje naar Duitsland (of Belgie) voor de basisschool? Ik zou graag willen weten hoe jullie het hebben aangepakt met de identiteitsbewijzen. Graag even reageren per mail of hieronder.

    alvast bedankt!

  • roos

    met de basisschool?

    je kreeg mijn kind al niet eens mee.

  • Rianne

    Wij wonen een kleine 30 kilometer van de Duitse grens en zouden daar graag een dierentuin bezoeken met de kinderen, is dat zo vreemd?

  • anita

    Wij zijn met groep 6 tm 8 eens naar Kernwasser Wunderland in Duitsland geweest. Een origineel en overzichtelijk park, waar het eten en drinken bij de prijs inbegrepen is.

    Destijds hebben wij ook informatie ingewonnen. Hieruit begrepen wij dat het in principe niet verplicht was dat ieder kind een eigen officieel legitimatiebewijs bij zich had. Wat wij hebben gedaan is gezorgd voor een kopie van het legitimatiebewijs van ieder kind. Vaak was dit dan het legitimatiebewijs van een ouder waar het kind mede op stond.

    Er is door niemand naar gevraagd, maar voor ons was het een prettig idee dit toch bij ons te hebben.

  • Rianne

    Anita hartelijk dank voor je reactie, hier kunnen we wel wat mee.

    Ik vraag me alleen af of alle kinderen wel bijgeschreven staan op het paspoort van een ouder. Hoe was jullie ervaring daarmee?

  • anita

    Bij ons had iedereen of een eigen legitimatiebewijs, of stond bijgeschreven bij een ouder. Onze school staat in een ‘goede’ wijk, ik weet niet of dat dit in deze misschien nog scheelt..

  • Rianne

    Ok bedankt, we gaan het ook op die manier aanpakken!

  • Irene

    Wij zijn met school een aantal jaren geleden ook nar Kernwasser Wunderland geweest. Heel erg leuk. Wij zijn niet meer teruggegaan omdat kopieen van een identiteitsbewijs of paspoort onvoldoende zijn. Elk kind moet een geldig identiteitsbewijs bij zich hebben. Dit is niet het geval als je in Nederland een schoolreisje hebt.

    Ook al houden ze je niet aan en zal er weinig naar gevraagd worden, je mag niet met een kopie van een legitimatie op stap. Risico is dus voor jezelf

  • Henry

    Ik lees nu overal dat het wel mag met kopieen en ook weer niet. Weet iemand waar de juiste infomatie op te halen is. Valt dit onder het ministerie van Buitenlandse zaken in Nederland of bij een ministerie in het land dat je wil bezoeken? Wij wonen hier in Zuid-Limburg, wij zijn veel sneller en goedkoper met een schoolreis in het buitenland dan in Nederland zelf.

  • Renate van Stigt

    Binnen de EU dient formeel bij reizen iedere burger een id bij zich te hebben. Per land zijn er weer afwijkend regels, die het beste bij de consulaat van dat land kan worden opgevraagd. Voor Duitsland:

    Volgens de ons ter beschikking staande gegevens is het voldoende als de school het zogehetenmodel M 79 (Reizigerslijst voor Schoolreizen) invult en meeneemt. Ik ga er vanuit dat uw kind de Nederlandse of andere EU-nationaliteit bezit. Voor niet Nederlandse kinderen zou de school kontakt met de IND,telefoonnummer 09-123456 optie 1 en daarna optie 3, moeten opnemen.

    (Info va Duitse consultaat te Amsterdam)