Hallo Monique
Mijn zoon zit ook in 4 Havo e en m.
Hij heeft vanaf het begin van het schooljaar 29 lesuren per week gehad het gaat dan om 50 min per les. Nu na de PTA week krijgt hij een nieuw rooster en dit is 32 uren van 50 min. Natuurlijk valt er bij hen ook regelmatig een les uit maar dan worden zij opgehokt. De school presteert behoorlijk goed dus ik maak mij niet echt zorgen. Hij heeft hiervoor op het gym gezeten daar vielen zoveel lessen uit dat de prestaties er onder leden, dit heb ik toen doorgegeven aan de onderwijs inspectie. Helaas heeft het wel geleid tot afzakken naar HAVO niveau.
De norm is nu iets soepeler 1000 lesuren van 50 min en de overige 40 mogen de scholen zelf invullen.
Als je deze 1000 uren omzet naar lessen van 80 min. dan kom je op 625.
Als je uitgaat van 38 les weken dan kom je op ruim 16 uur per week.
Je moet wel rekening houden dat het gaat om contacturen dat houd in als kinderen in een klas gezet worden met een “oppas” dan voldoen ze aan contacturen. Er zijn ook scholen die b.v. de uren van een schoolreis/werkweek meetellen als contacturen, dat telt lekker door als het een meerdaagse reis is een dag heeft dan 24 uur.
Als ze echt 14 uren heeft dan komt ze per 2 weken circa 5 uur te kort over een schooljaar is dit 95 uur. Als haar resultaten niet goed genoeg zijn dan zou ik er melding van maken bij de inspectie.