Lesuren 4 HAVO erg weinig???

  • monique

    Hoi,

    Mijn dochter zit in 4 HAVO. Haar lesrooster bestaat uit 14 uren van 80 minuten (dus 18,67 hele uren van 60 minuten). Dat lijkt me heel erg weinig.Vooral omdat er ook elke week wel 2 of meer uren uitvallen (van 80 minuten dus)

    Is dat ook zo of is dit normaal?

    Alvast bedankt, Monique

  • Brulboei

    Landelijk gezien, is dat heel normaal.

  • Bas Bintje

    Plaatselijk is het heel abnormaal?

  • monique

    Hoi,

    Bedankt voor de serieuze antwoorden!

    Ik vind het nog steeds abnormaal dat kinderen zo weinig uren op school doorbrengen. Het lijkt wel het hele jaar vakantie.

    Schooldagen van 11.10 tot 14.20 (3x p/w) 9.50 tot 14.20 (1x p/w) en dan ook nog een hele dag van 8.15 tot 15.40 (erg vermoeiend hoor zo'n lange dag…)

    Hoe moet dat als ze gaan werken van 9.00 tot 17.00 uur. Geen wonder dat iedereen tegenwoordig een BURN OUT heeft…..Niemand is gewend aan vroeg opstaan.

    Groetjes, Monique

  • Marto

    Leerlingen moeten 1040 uur op school besteden. Dit verdeeld over 40 weken geeft 26 uur per week. De rest van de tijd is voor huiswerk en dan moet je denken aan 14 uur per week. Dit is de theorie.

    Scholen krijgen in principe geld om aan deze opdracht te voldoen. Veel scholen doen dit niet en de aangevoerde redenen daarvoor zijn divers. De minister treedt tot nu toe slechts af en toe op. De reactie van scholen is om meer geld te vragen om aan de opdracht te voldoen.

    Ik denk dat een minister voet bij stuk moet houden en zich niet laten intimideren door protesterende scholieren.

    Scholen worden dan werkelijk gedwongen na te denken over de besteding van hun geld en/of goede argumenten te gebruiken in de discussies hierover.

    Voor u: vraag op de school of het werkelijk zo is als u schetst en/of geef uw bericht door aan de schoolinspectie of de minister zelf.

  • Bas Bintje

    Niet gewend aan vroeg opstaan? Nou ja ze… moet nou toch niet gekker worden. Ik ben meestal al om een uur of 11 uit mijn bed. En dat niet alleen!! Nadat ik even bij kom op de bank, ben ik tegen een uur of 12 al zover dat ik een douche neem en aan de slag ga.

  • monique

    Bedankt voor de reactie.

    Volgens het lesrooster van school zijn dit alle uren die ze krijgt. Die 1040 uur (ik neem aan dat het klokuren zijn) haalt ze dus nooit. Ze hebben trouwens maar 38 lesweken en daarvan ook nog 3 weken met ingekorte roosters (60 i.p.v. 80 minuten) i.v.m. rapportvergaderingen. En dan zijn er natuurlijk nog studiedagen (= ook vrije dagen) en de lesuitval (vaak meerdere uren van 80 minuten per week).

    Ook heeft ze al een aantal weken geen Engels i.v.m. zwangerschapsverlof. (dat is dus 16 weken geen Engels) Volgend jaar dan wel examen doen…

  • Brulboei

    Alles is zo geregeld dat alles klopt, op papier. De praktijk is heel anders.

    Waar het bij de scholen om gaat is dat zij geen boetes krijgen van de minister.

  • gerard

    Misschien kan je een keer contact opnemen met onderwijsinspectie?

    Die kunnen je ongetwijfeld meer vertellen of actie ondernemen als de school de kantjes ervan af loopt……..

  • bibi

    Hallo Monique

    Mijn zoon zit ook in 4 Havo e en m.

    Hij heeft vanaf het begin van het schooljaar 29 lesuren per week gehad het gaat dan om 50 min per les. Nu na de PTA week krijgt hij een nieuw rooster en dit is 32 uren van 50 min. Natuurlijk valt er bij hen ook regelmatig een les uit maar dan worden zij opgehokt. De school presteert behoorlijk goed dus ik maak mij niet echt zorgen. Hij heeft hiervoor op het gym gezeten daar vielen zoveel lessen uit dat de prestaties er onder leden, dit heb ik toen doorgegeven aan de onderwijs inspectie. Helaas heeft het wel geleid tot afzakken naar HAVO niveau.

    De norm is nu iets soepeler 1000 lesuren van 50 min en de overige 40 mogen de scholen zelf invullen.

    Als je deze 1000 uren omzet naar lessen van 80 min. dan kom je op 625.

    Als je uitgaat van 38 les weken dan kom je op ruim 16 uur per week.

    Je moet wel rekening houden dat het gaat om contacturen dat houd in als kinderen in een klas gezet worden met een “oppas” dan voldoen ze aan contacturen. Er zijn ook scholen die b.v. de uren van een schoolreis/werkweek meetellen als contacturen, dat telt lekker door als het een meerdaagse reis is een dag heeft dan 24 uur.

    Als ze echt 14 uren heeft dan komt ze per 2 weken circa 5 uur te kort over een schooljaar is dit 95 uur. Als haar resultaten niet goed genoeg zijn dan zou ik er melding van maken bij de inspectie.