ontslag nemen

• juf

Hallo, ik heb een belangrijke vraag:

Ik ben op zoek naar een andere baan, ben al aan het solliciteren en wordt naar alle waarschijnlijkheid wel aangenomen op de andere werkplek.

Nu zit ik in het katholieke basisonderwijs (bijzonder onderwijs dus) Ik werk bij deze school al meer dan 10 jaar, dus volgens mij heb ik een opzegtermijn van 2 maanden.

Nu is mijn vraag, als ik per de 15 de van de maand opzeg, kan ik dan ook per de 15de van de maand ergens anders beginnen, of gaat het per de eerste van de maand.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Dank je!

• ¥ Lotje ­­¥

Dat zou kunnen dat het bij ieder bedrijf anders is ….

• Marto

Volgens mij gaat het gewoon in per datum. (Dit is mijn ervaring) Als jij de dertiende opzegt, ben jij 2 maanden later de dertiende beschikbaar voor een andere baan.

Het zou kunnen dat ze moeilijk doen als het midden in het schooljaar valt.

• Simone

dat staat in je contract, zul je echt moeten nalezen, want eht is bij elk bedrijf anders.

• Bas Bintje

Opzegtermijn

Wanneer de werknemer wil stoppen met zijn/haar werk of wanneer de werkgever zijn/haar werknemer wil ontslaan, hebben zij beide de mogelijkheid om de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Zowel de werknemer als de werkgever moeten dan wel rekening houden met de wettelijke opzegtermijn.

Wanneer jij als werknemer de arbeidsovereenkomst wil opzeggen, hoef je alleen een opzegbrief te sturen naar je werkgever. De wettelijke opzegtermijn voor de werknemer bedraagt één volle kalendermaand. De arbeidsovereenkomst wordt altijd aan het einde van de maand of betalingsperiode opgezegd.

Voor de werkgever geldt dat hij slechts de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan opzeggen indien de bijzondere ontslagverboden niet van toepassing zijn (ziekte, zwangerschap/bevalling, huwelijk en militaire dienst) en hij toestemming heeft van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Voor de werkgever is de duur van de opzegtermijn afhankelijk van de duur van het dienstverband.

De volgende opzegtermijnen gelden alleen voor de werkgever:

• 1-5 jaar in dienst: een opzegtermijn van één maand

• 6-10 jaar in dienst: een opzegtermijn van twee maanden

• 11-15 jaar in dienst: een opzegtermijn van drie maanden

• 16 jaar of langer in dienst: een opzegtermijn van vier maanden.

Opzeggen bij tijdelijk contract

Een tijdelijk contract kan alleen tussentijds opgezegd worden als die mogelijkheid in het contract is afgesproken of als beide partijen akkoord gaan met de beëindiging van het contract. Wanneer in je tijdelijk contract niets is afgesproken over een opzegtermijn, ben je verplicht om in dienst te blijven bij de werkgever tot het contract is afgelopen.

Afwijking van de wettelijke opzegtermijn

In de arbeidsovereenkomst kan worden afgesproken dat een langere opzegtermijn geldt dan de wettelijke opzegtermijn. Maximaal kan een opzegtermijn voor de werknemer afgesproken worden van zes maanden. De werkgever moet dan het dubbele van deze periode aanhouden als opzegtermijn.

Ook in de cao kan afgeweken worden van de wettelijke opzegtermijn. De wettelijke opzegtermijn voor de werkgever kan worden gekort, maar mag nooit korter zijn dan de opzegtermijn van de werknemer.

Raadpleeg daarom altijd eerst de cao voor je de arbeidsovereenkomst wilt beëindigen of afspraken met een nieuwe werkgever maakt.

Wanneer er helemaal niks is afgesproken in je arbeidsovereenkomst over een opzegtermijn, dan is de wettelijke opzegtermijn voor de werknemer één maand.

Onregelmatige opzegging

Wanneer werknemer of werkgever de opzegtermijnen negeert, dan is de opzegging onregelmatig en is de werkgever of werknemer schadeplichtig.

• Verbaasde lezer

Dit kan Bas Bintje niet wezen.

Een zinnig antwoord .

Meneer , mevrouw , wie bent u en waarom neemt u de identiteit van een idioot aan ?

• Bas Bintje

Wie ik ben is totaal irrelevant. Ten aanzien van de volgens u door mij aangenomen identiteit als idioot nog het volgende: Je bent niet idioot als je iets idioots doet, maar alleen als je niet in de gaten heeft dat het idioot is. U hebt blijkbaar niet in de gaten dat u een idiote vraag stelt. Trek uw conclusie.

Tenslotte ben ik zo vrij u te attenderen op een idiote taalkundige blunder: U stelt: “Dit kan Bas Bintje niet wezen.” Het werkwoord “wezen” bestaat mijns inziens niet. Ik adviseer u het woord “zijn” te gebruiken.

• juf

inmiddels weet ik het antwoord, dank voor jullie hulp. Hieronder het antwoord van de bond.

Naar aanleiding van uw e-mail aan ABVAKABO FNV delen wij u het volgende mede:

Artikel 3.11 van de cao Primair Onderwijs bepaalt het hier het volgende over: 1. Opzegging door de werkgever c.q. de werknemer geschiedt bij aangetekend schrijven dan wel bij brief die tegen een ontvangstbewijs middellijk dan wel onmiddellijk is overhandigd en met redenen omkleed, met inachtneming van de geldende opzeggingstermijn.

2. Opzegging van de arbeidsovereenkomst geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij

anders wordt overeengekomen. Dit betekent, dat u op elk gewenst moment van de maand kunt opzeggen, maar dat de opzegtermijn per de eerste dag van de volgende maand gaat lopen. U kunt dus nooit halverwege de maand uit dienst treden, tenzij de werkgever daarmee instemt.

• Verbaasde lezer

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

• dana

super ik ben hier enorm mee geholpen , want ik zit in hetzelfde schuitje.

Daarnaast heb ik erg gelachen om het antwoord van Bas op de verbaasde lezer hahaha. Lekker scherp.