Hoe moeilijk is het om je leerlingen binnen de school te houden? Dat is het eerste wat ik denk als ik zie hoeveel leerlingen er in NL nu voor onrust en problemen zorgen. Het gaat dan vooral om het VO, op het ROC zal het wel lastig zijn met die grote onderwijsfabrieken.
Maar als je er iets langer over denkt dan lijkt het mij ook dat je als school je leerlingen wel normaal kunt laten staken en/of actievoeren door een ludieke actie of iets anders waarbij ze niet een gemeentehuis in puin leggen. Dat moet je dan wel van te voren regelen maar dat is dus niet gelukt. Zijn wij docenten en leiding in NL dan zo NIET bezig met wat de leerlingen denken en voelen dat we dit niet aan zagen komen? Kunnen we niet meer doordringen tot deze leerlingen en ze uitleggen dat dit niet het gewenste gevolg heeft? Best sneu.
Gelukkig hebben wij een goede leiding en oop die met drie man alle leerlingen bij de poort tegenhielden en de leerlingen die vrij hadden er gewoon wel doorlieten omdat ze de kinderen, de klassen en het rooster gewoon kennen (kleine school). Voor de rest is het in onze stad een puinhoop hoor ik van leerlingen van mijn school maar die van mij zitten er gelukkig niet bij (alleen die leerlingen die al vrij zijn en wel zin hebben in een demonstratie of rellen maar daar kun je niets aan doen, om 14.45 gaan ze toch als ze echt willen).
Hoe is het bij jullie op school en in de stad gegaan?