Staking

  • Chris

    Hoe moeilijk is het om je leerlingen binnen de school te houden? Dat is het eerste wat ik denk als ik zie hoeveel leerlingen er in NL nu voor onrust en problemen zorgen. Het gaat dan vooral om het VO, op het ROC zal het wel lastig zijn met die grote onderwijsfabrieken.

    Maar als je er iets langer over denkt dan lijkt het mij ook dat je als school je leerlingen wel normaal kunt laten staken en/of actievoeren door een ludieke actie of iets anders waarbij ze niet een gemeentehuis in puin leggen. Dat moet je dan wel van te voren regelen maar dat is dus niet gelukt. Zijn wij docenten en leiding in NL dan zo NIET bezig met wat de leerlingen denken en voelen dat we dit niet aan zagen komen? Kunnen we niet meer doordringen tot deze leerlingen en ze uitleggen dat dit niet het gewenste gevolg heeft? Best sneu.

    Gelukkig hebben wij een goede leiding en oop die met drie man alle leerlingen bij de poort tegenhielden en de leerlingen die vrij hadden er gewoon wel doorlieten omdat ze de kinderen, de klassen en het rooster gewoon kennen (kleine school). Voor de rest is het in onze stad een puinhoop hoor ik van leerlingen van mijn school maar die van mij zitten er gelukkig niet bij (alleen die leerlingen die al vrij zijn en wel zin hebben in een demonstratie of rellen maar daar kun je niets aan doen, om 14.45 gaan ze toch als ze echt willen).

    Hoe is het bij jullie op school en in de stad gegaan?

  • *** Lotje ***

    Hoi hoi ,

    Hier was het wel rustig . Maar omliggende plaatsen was het ook raak

    *****************************************************************************

    Er zitten raddraaiers bij die gewoon uit zijn op rellen…..

  • *** Lotje ***

    http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/180805/index.html

    En wat zie ik daar staan??

    De politie hoort niet onschuldige scholieren te mishandelen.'

    *************************************************************************

    Onschuldige???????Dus dit mag dan????Zie hieronder. Dit hadden ze dan toe moeten laten?? Wat komt er van te rechten……

    Veel van deze ‘onschuldige’ scholieren richtten gisteren echter talloze vernielingen aan: autoruiten werden stuk gegooid, een Stadskantoor werd bestormd en er werd met vuurwerk gegooid. Premier Jan Peter Balkenende veroordeelde de vernielingen gisteren als ‘buitengewoon verwerpelijk’.

  • Jet

    Bij zoonlief is niet gestaakt. Bovendien had hij wiskunde-b-dag, dus alle onrust is aan 'm voorbijgegaan :)

    Maar tijdens een ‘inval’ van 6pack viel er voor het team ook niets te redden en zijn de docenten maar meegegaan.

  • jk

    Als ik kijk naar hoe het bij mijn jongens op school gaat kan ik het ongenoegen van de leerlingen wel begrijpen.

    De school is op de vingers getikt omdat ze te weinig lesuren gaven.

    Hoe wordt het opgelost: als er geen leerkracht is om les te geven dan moeten de leerlingen een uur in een lokaal zitten met een “oppas” en moeten zelf maar zien hoe ze de tijd doorbrengen.

    Dit is geen lesgeven leerlingen worden hier niet wijzer van en gaan hun ongenoegen uiten.

    1040 lesuren per jaar is prima maar dan moet er ook lesgegeven worden.

    Als ik kijk naar het aantal uur dat de kinderen op school doorbrengen dan komt het op veel meer dan 1040 uur per jaar want er zitten heel veel tussenuren bij die ze toch aanwezig zijn en waarin ze geen les krijgen. Als je dan ook nog de lesuren die uitvallen door ziekte, vergadering, ADV enz. in een lokaal opgehokt wordt en geen les krijgt dan kan ik begrijpen dat ze opstandig worden.

    Er waren zelfs leerkrachten die de leerlingen de klas uit stuurden, ga maar naar buiten mee staken. Een school een paar straten verderop heeft alle leerlingen vrij gegeven.

    Ik heb begrepen dat er maandag a.s weer wat op komst is en als je dan ziet hoe de politie zich uitleeft op de jongeren dan laat je ze met lood in je schoenen naar school gaan.

  • Bas Bintje

    Het is toch wat met die vermaledijde politiemensen. In plaats van te zeggen: “Toe jongelui, houden jullie alstublieft eens op met jullie bezigheden”, leefden ze zich uit op onze lieverdjes. Want wat deden ze nou helemaal?

    In Roosendaal haalden scholieren de hal van het stadskantoor overhoop. Een grote groep leerlingen gooiden daar stoelen en tafels omver.

    Op het plein vernielden sommige jongeren ruiten van auto's. Ook op het Leidseplein kwamen enkele honderden scholieren samen. De actievoerders gooiden daar met schaakstukken, afkomstig van het Max Euweplein naar trams en winkels.

    De politie in Raamsdonksveer arresteerde drie 15-jarige scholieren wegens openlijke geweldpleging. Het drietal zou een bus hebben vernield. In Eindhoven werden twee scholieren opgepakt voor het gooien met eieren en het afsteken van vuurwerk.

    Je zult maar partner van een politieman/vrouw zijn….

    Je laat ze met lood in je schoenen naar het werk gaan.

  • jk

    Omdat ze in Roosendaal de boel vernielen ram je er in Middelburg op los?

    Ik mag hopen dat iemand die zulke domme opmerkingen maakt niet in het onderwijs werkt maar aardappelen teelt.

  • Bas Bintje

    Sjonge jonge, dik het maar verder aan. Nu is het al “er op los rammen”. Het is ongetwijfeld mogelijk dat een of andere politieman/vrouw een of meer tikken teveel heeft gegeven, maar zou het wellicht mogelijk zijn dat daar door het wangedrag van de jongelui die tik(ken) gegeven is (zijn)? Kan me ook voorstellen dat soms het bloed onder je nagels vandaan gehaald wordt en je het zat wordt. Dit ondanks je professionele instelling en instructies. Alvorens oordelen uit te spreken is het wellicht verstandig het verhaal van beide kanten te vernemen. En als er werkelijk iets onrechtmatigs door de politie is gedaan zal de rechter, of welke bevoegde instantie dan ook, daar na het plegen van hoor, wederhoor en feitenonderzoek een oordeel over vellen. U echter, hebt uw oordeel blijkbaar al geveld.Ik heb slechts getracht de andere kant van het verhaal te belichten. Want het is toch vreemd dat je daar niemand over hoort. Ik neem dus maar aan dat u de politie in Roosendaal en Amsterdam wilt complimenteren met hun terughoudend optreden zodat de jongelui hun sloopzucht konden botvieren?

    Ik moet u verder teleurstellen: ik teel geen aardappels en tot uw blijdschap: ik zit niet in het onderwijs. En o ja, hadden de jongelui in Middelburg een vergunning aangevraagd en ontvangen voor de demonstratie of trad de politie op tegen een illegale demonstratie?

    Ik troost me maar met het bekende Chinese spreekwoord: Een wijze neemt zijn eigen beslissingen, een dommerik volgt de publieke opinie.

    U volgt de publieke opinie. Trek uw conclusies.

  • Emma

    Hieronder versta ik als ouder dat als er uren op het voortgezet onderwijs uitvallen door ziekte, er invalkrachten beschikbaar die het lesuur opvullen zijn zodat de leerlingen niet over straat lopen te dwalen. Ik hoop dat ouders hierop gaan letten als ze een school gaan zoeken voor hun zoon en/of dochter die nu in groep 8 zit. Want dit soort scholen bestaat.

  • *** Lotje ***

    Volgens mij weten sommige nog niet eens waarvoor ze staken . Of beter gezegd rellen. Ze lopen met de kliek mee . Lekker niet naar school toch….??