In lessen aan bovenbouw vwo en havo (natuurkunde) merkte ik dat leerlingen niet gewend zijn om te automatiseren. Het rekenen is hier een voorbeeld van.
Lesstof blijft dan altijd dubbel moeilijk. Het bestaat uit nieuwe leerstof en rekenkennis om opgaven te kunnen oplossen. Je moet dan constant dubbel uitleggen, eerst de lesstof en daarna het rekenen. En dat bij elk nieuw onderwerp opnieuw.
Een oorzaak zit in het rekenonderwijs op de basisschool, dat leerlingen te weinig traint in het toepassen van goede rekenalgoritmen. Een tweede oorzaak is dat de middelbare school ook te weinig eisen stelt aan de rekenvaardigheid van de leerlingen. Gevolg is dat leerlingen in 4 vwo soms les krijgen in het maken van staartdelingen. Deze leerlingen hebben dan meestal op de basisschool de “raad maar raak” methode geleerd.
Dit wordt goed beschreven door Jan van de Craats. De link geeft een verwijzing naar dit artikel.
http://www.math.leidenuniv.nl/~naw/serie5/deel08/jun2007/craats_hr.pdf
Ik hoop dat anderen hier ook iets mee gaan doen.