motoriek

  • van unen

    mijn zoon van 4 jaar heeft voor mijn gevoel een licht afwijkende grove motoriek.

    Met name rechts valt dit op. Bijv. wanneer hij rent en dan de rechterarm wat stijf naast het lichaam wordt gehouden met zwemmen dat hij zich stijf houd en rechts zijn been minder/stijfer beweegt. Een bal weg schieten vind hij moeilijk dit is dus ook niet zijn hobby evenmin als bijv een bal weggooien doch dit gaat iets beter. Ik zie hem de eerste jaren nog niet zelfstandig fietsen zijn voet houd hij ook vreemd op de trapper. Hij was vroeg in de ontwikkeling qua lopen.Is rechts en verder in het lopen zie je niet iets toch betwijfel ik of dit goed komt als ik geen actie ga ondernemen. Wie herkent dit heeft tips waar ik aan zou kunnen kloppen, kortom alle info. is welkom

  • Emma

    Voor deze assymmetrische bewegingen kun je je door de huisarts laten verwijzen naar een Cesartherapeut. Bij mijn zoon is ook iets dergelijks aan de hand. In zijn eertse levensjaarhad hij een zogenaamde voorkeurshouding, waarvoor hij naar de fysiotherapeut ging. Op zijn zevende jaar viel ook asymmetrische motoriek op. Toch weer op een andere manier dan de beschrijving die u geeft . Dus de meeste tips die ik heb gekregen zijn bij uw kind niet van toepassing, denk ik. Misschien is de kruiwagen-oefening wel goed. Hij gaat als volgt; kind op de grond met handen op de grond. De ouder pakt het kind op bij de knieen. Daarna moet het kind proberen vooruit te komen d.m.v. de handen. Zo krijg je gelijke spierspanning in beide armen. Veel succes!

  • Bas Bintje

    “Voor deze assymmetrische bewegingen kun je je door de huisarts laten verwijzen naar een Cesartherapeut.”, stelt Emma. Het advies on naar een huisarts te gaan, kan ik billijken en begrijpen. Het kunnen laten doorverwijzen naar een Cesartherapeut is een onnodige en onverstandige toevoeging. Emma kan nooit zonder de casus te kennen een richting aangeven qua therapie en moet dat ook niet doen. Het verhaal over de zoon is eveneens totaal irrelevant. Hetgeen Emma ook onmiddellijk zelf zegt met: “Toch weer op een andere manier dan de beschrijving die u geeft . Dus de meeste tips die ik heb gekregen zijn bij uw kind niet van toepassing, denk ik.” Dan volgt er een verhaal over een kruiwagenoefening. Emma raadt iets aan terwijl ze totaal ondeskundig is, het specifieke probleem nauwelijks kent, laatstaan kan overzien wat de gevolgen van haar kwakzalverig advies kunnen zijn voor het kind van van Unen.

    Kortom van Unen… mijn advies: meldt u bij de huisarts en vraag daar advies voor nader onderzoek. Mijn advies aan Emma: adviseer slechts over zaken waar u echt kennis van heeft.

  • Frans

    Is het niet verstandig om hiermee naar de huisarts te gaan?

    Wat heeft onderwijs met dit probleem te maken?

    Soms twijfel ik toch aan de huidige ouders !

    Frans

  • harineke

    Hallo,

    Kaart het ook eens aan bij de leerkracht. Wellicht kan de motorisch remedial teacher van school er eens naar kijken.

    groetjes, Harineke

  • latertje

    Als motorisch remedial teacher en vakleerkracht gym:

    Niet meteen verwijzen naar therapie zonder casus,

    vraag docent om een rotterdamse kleuterscreening (ja ook als het kind ouder is)

    en bekijk hetgeen hier uit komt. Men vergist zich immers vaak door subjectieve observarties. Leg hiernaast het LVS van van Gelder en Stroes en vergelijk de resultaten. Ga daarna naar de huisarts als de leerkracht aangeeft dat het motorische gedrag inderdaad opvallend is. Wellicht dat het motorische huiswerkboekje (benaming) al voldoende van betekenis kan zijn.

    Natuurlijk kan het ook neurolgisch zijn….iedereen kan blijven speculeren maar je komt tot de naam van het beestje als je begint met het uitsluiten van de basis.

    Succes ermeeharineke schreef:

    >

    > Hallo,

    >

    > Kaart het ook eens aan bij de leerkracht. Wellicht kan de

    > motorisch remedial teacher van school er eens naar kijken.

    >

    > groetjes, Harineke