Schaalvergroting,

Wordt het na het verscrikkelijke voorval in Amsterdam niet eens tijd de onpersoonlijkheid van scholen onder de loep te nemen.

Dit was het zoveelste vooravl van aggressie op een school. Iedere school zegt heel trots dat ze erg veel aan veiligheid doen. Ja dat meoeten ze wel. Veiligheidsbeambten zijn nodig op scholen die groter zijn dan, pak weg, 1500 leerlingen. Maar het neemt niet weg dat docenten en leerlingen elkaar niet meer kennen.

Scholen zijn inmiddels zo groot dat het er erg onpersoonlijk is geworden. Leerlingen met problemen worden niet meer gesignaleerd, of pas als het te laat is.

Ik ben er van overtuigd dat veel problemen verholpen kunnen worden als scholen een kleinere schaalgrootte krijgen. Natuurlijk heb je dan niet de economische voordelen van een grote schaal, maar het intermenselijke contact zal dan snel terugkomen. Het wordt hoogtijd dat kwaliteit en schoolbeleving van leerlingen ook uitgedrukt gaan worden in geld. Veel onderwijsbezuinigingen zullen dan snel teruggedraaid worden.

Op de school waar ik werk zijn ongeveer 1400 mensen werkzaam. Slechts iets minder dan de helft van die mensen zijn werkzaam in het onderwijsproces. De schaalvergroting heeft er bij ons voor gezorgd dat het contact met leerlingen verzorgd wordt door steeds minder mensen. En de vraag is of dat ooit de bedoeling was. In plaats van meer aandacht, krijgen leerlingen steeds minder aandacht.

Juist dit gebrek aan aandacht zorgt er voor dat steeds meer leerlingen de regels van de straat gaan hanteren in de ruimten buiten de lokalen. En alleen de veiligheidsbeambten in de school bekommeren zich nog om het gedrag van hen.

Ik ben benieuwd wanneer we wakker worden.