Ik vind dat hoorcolleges op universiteiten en hbo's ook op internet te zien moeten zijn als film. Dat kan bijvoorbeeld op video-sites als Myspace of Youtube. En ook andere vormen van onderwijs kunnen daarmee experimenteren.
Daardoor hoeven veel minder studenten een kamer te huren en als ze nog bij hun ouders wonen hoeven ze veel minder te reizen.
En desgewenst kunnen de studenten de films meerdere keren bekijken. Dat zal volgens mij leiden tot betere studieprestaties en een kortere studieduur. Ook kunnen die films gebruikt worden voor na- en bijscholing voor mensen die niet staan ingeschreven bij de universiteit. Uiteindelijk zal deze onderwijspraktijk denk ik leiden tot meer welvaart en welzijn in de samenleving.
Deze maatregel is heel goedkoop en simpel uit te voeren. De films kunnen eenvoudig worden opgenomen met een digitale videocamera op een statief. Uploaden en downloaden van de films is gratis, afgezien van de tijd die het kost om de videocamera na elk college even aan te sluiten op internet voor uploaden.
Ik vind dat de overheid deze methode van werken verplicht moet stellen op alle universiteiten. Ik vind dat ook de universiteiten en hun docenten de maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om deze nieuwe technische mogelijkheden toe te passen in het belang van de samenleving.