aan het lijntje????

  • cruiser

    Beste forumgangers,

    Graag jullie advies over het volgende…..

    Ik werk op een middelbare school als docent met een jaarcontract. Ik ben goed bevallen en ze willen me graag houden alleen ze blijven zo wazig over het aantal uren. Ik heb rond de 15 lesuur nodig, anders ga ik iets anders zoeken.

    Eerst had ik zoveel uren, toen zoveel. Vandaag is het aantal weer veranderd. Dit veranderd echt van 8 lesuren tot 20 lesuren. Ik heb het heel goed naar mijn zin op die school, maar ik vraag me af of er toevallig een “grens” zit hieraan. Is er bijvoorbeeld een moment waarop zij mij verplicht moeten laten weten hoeveel uren er minimaal beschikbaar zijn?? Of is dit gewoon zoals het op alle middelbare scholen eraan toe gaat. Ik vind het alleen verschrikkelijk dat ik een week voor de vakantie nog steeds niet weet waar ik aan toe ben.

    Of toch maar niet afwachten en verder solliciteren???

    Alvast bedankt!!!

  • Theo

    Zo lang je geen vaste aanstelling hebt, zijn je rechten beperkt. De CAO voor een dienstverband OPENBAAR onderwijs bepaalt onder meer dat:

    'ten minste twee maanden voor de einddatum van de aanstelling voor bepaalde tijd bij wijze van proef welke aanstelling een tijdsduur had van tenminste twaalf maanden, beslist de werkgever of hij de werknemer met ingang van bedoelde einddatum:

    a. een aanstelling voor onbepaalde tijd zal geven

    b. dan wel nog EENMAAL een nieuwe (verlengde) aanstelling voor bepaalde tijd zal geven

    c. dan wel geen nieuwe aanstelling zal geven

    en stelt de werknemer hiervan onmiddellijk schriftelijk in kennis.

    Het aantal uren wordt niet genoemd…Als de school(leiding) beslist om je in vaste

    dienst te nemen, maar voor een minder aantal uren dan mag zij dit aanbod doen….Op mijn school (en op veel andere scholen) is dit gebruikelijk.

    Als ik jou was, zou ik de CAO 2006 - 2007 raadplegen. Als het goed is, ligt er een exemplaar in de personeelskamer van je school . Als je lid bent van een vakbond , zou ik die om advies vragen. Elk ‘geval’ ligt nu eenmaal anders. Het feit dat je goed functioneert, is wel een NODIGE voorwaarde voor een vaste aanstelling, VOLDOENDE is zij (helaas) niet. Van belang is ook of je al dan niet de vereiste onderwijsbevoegdheid hebt.

    Kijk ook op:

    www.vo-raad.nl

  • cruiser

    Hoi Theo,

    Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb inderdaad vorig jaar mijn bevoegdheid gehaald. Ik zal op school eens de CAO raadplegen!!

    Groetjes!!