Docent worden (voor- en nadelen)

  • douwe

    Hi,

    ik ben nu werkzaam in het effectenbedrijf en zit er over na te denken om docent te worden. ik zit links en rechts al te informeren, maar een forum is natuurlijk ook een ideaal middel.

    Waar ik nieuwsgierig naar ben zijn de voor- en nadelen van het onderwijs (als docent) op het gebied van: groeimogelijkheden (vertikaal en/of horizontaal), salarissen, secundaire arbeidsvoorwaarden, vrijheid in de werkzaamheden, of wellicht andere zaken waar ik nog niet aan gedacht heb. (Kun je als docent bijv. participeren in projectgroepen om ervaring op te doen op bepaalde gebieden om zo ook te groeien in je werk)

    Deze branche is helemaal nieuw voor mij, als je wellicht tips hebt of andere weetjes vermeld ze aub! Hoe meer info, de beter!

    Alvast bedankt,

    douwe

  • Theo

    Je schrijft:

    'ik ben nu werkzaam in het effectenbedrijf en zit er over na te denken om docent te worden. ik zit links en rechts al te informeren, maar een forum is natuurlijk ook een ideaal middel.

    Waar ik nieuwsgierig naar ben zijn de voor- en nadelen van het onderwijs (als docent) op het gebied van: groeimogelijkheden (vertikaal en/of horizontaal), salarissen, secundaire arbeidsvoorwaarden, vrijheid in de werkzaamheden, of wellicht andere zaken waar ik nog niet aan gedacht heb. (Kun je als docent bijv. participeren in projectgroepen om ervaring op te doen op bepaalde gebieden om zo ook te groeien in je werk)'

    Groeimogelijkheden? Verticaal nauwelijks, horizontaal beperkt, afhankelijk van je diploma's (bevoegdheden) en bekwaamheden. Elke docent begint in de regel in een zogeheten LB schaal 10. Het maandsalaris van een schaal 10 functie begint bij euro 2242,00 bruto oplopend tot euro 3393,00 volgens het huidige CAO. Je ontvangt een dertiende maand.

    Meteen als ‘nieuweling’ in een projectgroepen participeren kun je vergeten, tenzij je een aantoonbare expertise kunt inbrengen.

    Als je docent wilt worden, zul je tenminste een HBO-lerarenopleiding moeten volgen, Je begint met de tweede graads opleiding van vier jaren, gevolgd door een driejarige opleiding eerste graads in een schoolvak. Universitair kan ook. Afhankelijk van je vooropleiding kun je een aangepast studieprogramma van een lerarenopleiding volgen, soms in versneld tempo.

    Bedenk dat als je in de onderbouw werkt (= de eerste drie jaren van het voortgezet onderwijs), je eerder ordebewaker dan kennisoverdrager bent. Verder moet je vooral zoals het tegenwoordig heet, leerlingen ‘'actief zelfstandig’ laten werken. Ik vergelijk het werk in de onderbouw wel eens met dat van een leeuwentemmer…..

    Stel je van de vrijheid niet veel voor. Je moet niet te veel afwijken van het standpunt van je vaksectie en dat van de schooldirectie. Kortom, je moet het goed kunnen vinden met je ‘vakgenoten’….en de directie.

    Succes met je beslissing.

    Theo ( twaalf jaren geleden uit het bank- en effectenbedrijf gestapt, thans docent wiskunde HAVO/ VWO bovenbouw).

  • Misdefinitie.nl

    Zoekt u groeimogelijkheden en uitdagingen in het werk, dan kunt u overwegen docent te worden in het Hoger Onderwijs. Op een universiteit kunt u vanaf mentor/tutor doorgroeien naar universitair docent en hoofddocent. Na promotie kunt u hoogleraar worden die deels een managementfunctie vervult. Via een Hogeschool kunt u doorgroeien in docentenfuncties. Afhankelijk van kennis, ervaring en groei maakt u kans op leidinggevende functies. Ook kunt u, zij het moeilijker dan via de universiteit, een poging tot promoveren wagen en een lector worden. De HBO equivallent van een hoogleraar. Doorgaans ligt het salaris van docentenfuncties tussen de 2000 en 4000.

    Deelname aan projectgroepen vindt u met name op het HBO. Zorgt u er daar voor dat u als docent de rol van opdrachtgever op u neemt, dan bent u samen met studenten en andere betrokkenen op relatief hoog niveau bezig op uw vakgebied. Bent u wetenschappelijk ingesteld, dan kunt u uw kennis op peil houden door onderzoeken te begeleiden en uit te voeren. Het spreekt uiteraard voor zich dat voor dit soort functies heel wat opleiding vereist is.

  • harm

    Douwe,

    Succes met je beslissing. Al 14 jaar ben ik werkzaam als leerkracht in het onderwijs en ik moet zeggen dat het me goed bevalt. Dat komt omdat ik in eerste instantie het gewoon leuk vind om les te geven, om te gaan met jongeren. Natuurlijk loop ik aan tegen allerlei problemen in het onderwijs, maar als ik goed rondkijk en rondluister, heeft elk werkterrein zo zijn problemen. Daarin is het onderwijs niet anders in. Laat je niet afschrikken door dit soort verhalen. Over het algemeen hoor je de klachten en niet de leuke dingen, zo zitten heel veel mensen niet in elkaar. Je hoort mij niet klagen over het salaris, ik kan er met mijn gezin prima van rondkomen. Wat ik jammer vind is dat ik merk dat je moet laten zien wat je ambities zijn en het gepraat over doorgroeien. Ik ben tevreden met wat ik doe maar voel me nog lang niet ingedut of afgestompt. En als je wilt groeien dan ligt dat toch ook aan jezelf? Aan je eigen inzet en wil om ergens te komen?

    In mijn werkzaamheden heb ik genoeg vrijheid om te doen wat ik wil, zolang ik het maar kan uitleggen en onderbouwen aan de directie. Lijkt mij logisch. Het lijkt mij ook weer een leuk discussiepunt: Hoe vrij zijn we daadwerkelijk om te doen en te laten wat we zelf willen, in elke situatie?

    Succes met de keuze die je gaat maken

  • douwe

    Iedereen bedankt voor jullie reactie en aanvullingen zijn van harte welkom. En Harm, ik ben het helemaal met je eens. Doorgroeien, ambities, etc zijn wel belangrijk maar met een balans. In me huidige baan merk je toch dat me sociale leven er onder geleden heeft en dat is het ook niet (altijd) waard. Uiteindelijk is familie, vriendschap, etc vele malen belangrijker dan werk.

    Douwe

  • jk

    Leuk zo'n positief geluid!

    Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, waar doe jij je werk?

    Basis, middelbaar,hogeronderwijs? In welke regio?

    Grote stad, probleemwijk? Ik denk namelijk dat dit wel van invloed is op de mate van plezier waar mee je, je werk kan doen?

  • roos

    Je bent docent of niet

    De drijfkracht erachter is niet altijd van belang

    Ik heb 17 jaar onderwijs achter me gelaten

    En ik mis het alle dagen.

    de diverse allochtoon autochtoon

    mohamed ali ,s johannesen emma ,s hannan ,s

    enz enz…

    elk hun eigen geschiedenis

    elk hun eigen zorgen

    zgn stadse achterstandswijken dorpsschooltjes zorgschooltjes AD/HD tjes…heerlijk ik had geen van allen voor geen goud willen missen met hun wijsheden, visie op ouders maatschappij geloof religie.

    Bne je docent hoef je da vraag hier niet te stellen dat weet je zelf wel

    bij twijfel niet aan beginnen.

  • harm

    Kort gezegd heb ik er een beetje de balen van dat we zo geneigd zijn tot doemdenken en dat we de ander daar ook deelgenoot van willen maken (al schrijvende merk ik dat dit ook geen positief geluid is).

    Mijn ervaringen heb ik opgedaan als leerkracht in het zmok-onderwijs in Rotterdam en het oosten van het land en momenteel ben ik leerkracht in een speciaal vmbo-project ergens op de Veluwe.

    groet Harm

  • jk

    Beste Harm

    Het is geen doemdenken maar realistisch zijn.

    Je bent toch wel met mij eens dat er verschil zit tussen een leerkracht zijn op een basisschool ergens op de Veluwe of een docent op een VMBO in Rotterdam- centrum/zuid of Amsterdam- Bijlmer.

    Uit jouw reactie kon ik deze informatie niet halen en omdat je (op dit forum) zelden positieve reacties ziet vroeg ik mij af waar jij je werk deed/doet.

    Ik vind het overigens prettig ook eens een tevreden leerkracht tegen te komen op dit prikbord.

  • Theo

    Interessante website die je (verder) kan helpen:

    www.straksvoordeklas.nl