van s.o naar regulier basisonderwijs

  • Rein

    Even kort samengevat

    M'n dochter van 6 was een half jaar geleden verwijderd van de basisschoolwegens zeer zware gedragstoornissen die minstens 2x op een dag voorkwamen, met tussenkomst van bureau jeugdzorg/zorgplatform met tegenzin naar een s.o school gestuurd.nu heeft zij een half jaar daar gezeten, en word ons verzocht een gewone basisschool te zoeken.Dit omdat er geen enkele gedragstoornis voorgekomen is , en haar IQ was 95-110 haar houden op speciaal onderwijs zou slecht zijn voor haar verdere ontwikkeling. De basisschool waar ik haar nu aan wil melden wil een proeftijd van ongeveer 5 weken.De wet op dit gebied zegt dat een kind moet toegelaten worden op een openbare basisschool mits er grondige reden zijn om haar voorwaardelijk toe te laten.

    Het komt er dus op neer dat mijn dochter voorgoed een stempel op haar voorhoofd heeft.

    Waar ik mee zit is dat ik denk dat de school in de proeftijd elk klein dingetje (waarvoor je normaal een kind niet kan verwijderen) aangrijpt, en zodoende mogelijk niet door haar proeftijd komt, ook omdat de scholen niet op dit soort kinderen zit te wachten.Ik heb uit ervaring al weinig vertrouwen in scholen.

    Kan ik zo'n proeftijd weigeren ?

    Er is geen gondige reden om haar voorwaardelijk toe te laten omdat er niets mis was gegaan op haar vorige s.o school en wat ik wel weet is dat zij de school daar weer voor (waar zij verwijderd was) de bevindingen niet mee mogen nemen voor de toelating

  • M Lavell

    Rein, heb vooral geduld.

    Basisscholen mogen voorwaardelijk toelaten als een kind een indicatie heeft voor so of sbo. Dat heeft jouw dochter niet. Ze is zes, gezond van geest en met een normaal iq behept, dus je kunt haar uitleggen dat ze de komende vijf weken vooral lief moet zijn.

    Mocht de school toch een kleinigheidje tot een reuzeprobleem opblazen, dan kun je altijd nog in verweer tegen die voorwaardelijke toelating. Maar doe vooralsnog niks. Laat je kind naar de school gaan. Leg haar uit wat het probleem is en laat de tijd zijn werk doen.

    Als er geen problemen ontstaan, dan smelt het stempel vanzelf weg.