Docent Economie via zij-instroming

  • Richard Leijs

    Hallo allemaal,

    langs deze weg wil ik graag in contact komen met middelbare scholen die bereid zijn om mij via de mogelijkheid van zij-instroming op te leiden tot docent Economie.

    Ik beschik over een HBO diploma HEAO Management, economie en Recht en heb 3 jaar lang gewerkt als assistent bedrijfsleider bij een handelsonderneming in de metaal. Hier deed ik o.m. de boekhouding en kwaliteitsmanagement.

    Sinds maart ben ik werkzaam als administrateur bij een verzekeringsmaatschappij. Echter, ik vind dit werk niet bij mijn karakter passen; er is weinig afwisseling en het is niet ‘interactief’.

    Ik wil graag mijn kennis overbrengen op andere mensen, investeren in de toekomst. En eigenlijk heb ik in mijn achterhoofd altijd al met het idee gelopen om het onderwijs in te gaan.

    Dus zijn er scholen/docenten die bereid zijn te investeren in een enthousiaste kennisoverdrager?

    Weet iemand handige links?

    Bij serieuze interesse kan ik mijn CV opsturen.

    Ik hoor het graag!

    Met vriendelijke groet,

    Richard Leijs

  • Theo

    Beste Richard,

    Allereerst onderwijs.startpagina.nl is geen vacaturebank. Je kunt dan beter kijken op

    www.fairflex.nl

    www.docentenbank.nl

    www.meesterbaan.

    en andere vacaturebanken voor het onderwijs.

    Idealiseer het onderwijs niet. Wees realistisch. Zo leuk is het (voortgezet) onderwijs ook weer niet. Je zult een lerarenopleiding (tweede graad) Algemene Economie en /of Bedrijfseconomie moeten voltooien. Zover ik weet kom je niet in aanmerking voor de 1-jarige kopopleiding lerarenopleiding Economie. Tot die opleiding worden slechts kandidaten toegelaten met een voltooide opleiding HEAO BE/AC/FE/CE.

    Met je HEAO-MER en werkervaring kun je in versneld tempo de lerarenopleiding Economie (tweede graad) afronden.Informeer bij een hogeschool, bijvoorbeeld: Hogeschool van Amsterdam of Hogeschool Rotterdam (www.hva.nl,

    www.hro.nl).

    Succes.

  • Theo

    Verder ……adviseer ik je om je huidige baan niet (onmiddellijk) op te zeggen. In de (deeltijd)opleiding van de lerarenopleiding moet je een flink aantal stages doen. Je krijgt dan een realistisch beeld of je geschikt bent voor het onderwijs. Je studiebegeleider van de opleiding adviseert je hierin. Als je echt geschikt bent, bieden je stages voldoende mogelijkheden om je te ‘presenteren’.

    Ook de LOI Hogeschool (in samenwerking met de Hogeschool Windesheim) bieden een lerarenopleiding Economie. Kijk op

    www.loi.nl

    of

    www.windesheim.nl

  • Theo

    Kijk ook in de ‘kolom’ onderwijsvacatures op:

    www.onderwijs.startpagina.nl

  • lock

    jawel theo, die jongeman wilt graag 't onderwijs in, staat er toch?

    je weet nooit hoe één koe één haas vangt ;), slimme gozer die richard,… hij komt er wel :D

  • Theo

    Inderdaad, ‘'het’' staat er….maar …ik ken tientallen enthousiastelingen zoals

    Richard en die hebben inmiddels het voortgezet onderwijs teleurgesteld verlaten. ……..

  • Richard Leijs

    Beste Theo,

    allereerst hartelijk bedankt voor de vele tips. Ten tweede, ik kom inderdaad enthousiast over, maar ben mij er wel van bewust dat het ongetwijfeld een pittige taak is, waarbij je van tijd tot tijd “waarom” momenten hebt.

    Ik zal eens aan de slag gaan met hetgeen je getipt hebt!

    Beste Lock,

    Je weet inderdaad nooit hoe een koe een haas vangt: ben je zelf werkzaam in het middelbaar onderwijs en zo ja, waar? Ik zie dat je een internetverbinding in Roosendaal hebt… ik woon daar vlakbij.

  • Theo

    Interessante website die je (wellicht) verder kan helpen:

    www.straksvoordeklas.nl