toelating basisschool

  • Rein

    Mijn dochter hoeft niet meer op speciaal onderwijs, en mag per direct met een regulier basisschool advies de school op korte termijn verlaten

    Volgens de wet mag een kind niet geweigerd worden op een reguliere basisschool , nu had ik gehoord dat dit toch wel eens gebeurd.

    De school kan bv. zeggen vol te zijn.

    Zijn er nog andere gronden waarop een kind geweigerd mag worden ?

  • M Lavell

    “Volgens de wet mag een kind niet geweigerd worden op een reguliere basisschool”

    Dat klopt niet. Bijzondere scholen mogen leerlingen weigeren op grond van levensbeschouwelijke zaken (geloof, niet passend gedrag, kleding, etc.).

    Openbare scholen weigeren nogal eens op basis van ‘vol’. Dat gebeurt overigens vaak onrechtmatig (er moet een raadsbesluit zijn die de school vol verklaart om dat te kunnen doen).

    Sinds de rugzak is weigeren op basis van handicap of gedrag bij openbare en bijzondere scholen doodnormaal.

    Het lijkt me het slimst om een openbare school te zoeken. Schrijf daar in en ga in bezwaar en beroep als je dochter geweigerd wordt.

  • Rein

    Ik wilde m'n dochter inschrijven op een openbare basisschool, maar de dir. wilde harde bewijzen van de s.o school dat haar gedrag goed is

    Daar gaat tijd overheen, maar uiteindelijk zou het toch goed moeten komen zou je zeggenM Lavell schreef:

    >

    > "Volgens de wet mag een kind niet geweigerd worden op een

    > reguliere basisschool"

    > Dat klopt niet. Bijzondere scholen mogen leerlingen weigeren

    > op grond van levensbeschouwelijke zaken (geloof, niet passend

    > gedrag, kleding, etc.).

    > Openbare scholen weigeren nogal eens op basis van ‘vol’. Dat

    > gebeurt overigens vaak onrechtmatig (er moet een raadsbesluit

    > zijn die de school vol verklaart om dat te kunnen doen).

    > Sinds de rugzak is weigeren op basis van handicap of gedrag

    > bij openbare en bijzondere scholen doodnormaal.

    >

    > Het lijkt me het slimst om een openbare school te zoeken.

    > Schrijf daar in en ga in bezwaar en beroep als je dochter

    > geweigerd wordt.

  • rebekka

    is het advies van de vorige school niet goed? Kunnen ze onderling geen contact hebben?

    Probeer wel, hoe dan ook, op goede voet te blijven met de school… Je hebt een kind die al “wat anders ontwikkeld dan anderen” en geloof het of niet… je bent altijd afhankelijk van de goede wil van de school…

  • Rein

    Het advies van de S.O. School is Regulier Basisonderwijs , maar de basisschool waar ik haar in wil laten schrijven wil harde bewijzen (alles op papier, dan moet zij nog besproken worden. en dan pas valt de beslissing

    Ik krijg wel een schriftelijk bewijs van van haar oude school maar dat laat vrij lang op zich wachtenrebekka schreef:

    >

    > is het advies van de vorige school niet goed? Kunnen ze

    > onderling geen contact hebben?

    >

    > Probeer wel, hoe dan ook, op goede voet te blijven met de

    > school… Je hebt een kind die al "wat anders ontwikkeld dan

    > anderen" en geloof het of niet… je bent altijd afhankelijk

    > van de goede wil van de school…

  • bert

    wij hebben met onze zoon een gelijksoortige ervaring gehad, Na 3 jaar regulier onderwijs, kwam hij terecht op een mytylschool. Ging daar zo goed, dat hij weer terug kon naar het reguliere onderwijs. wij wilden hem niet meer terug doen,naar zijn oude school.dus op zoek. Het is een kind met een lichamelijke handicap (een spierziekte, maar niet rolstoelgebonden) Hij is vrij groot en we zochten eigenlijk een school waar de bovenbouw (groep 6, 7,en 8) bij elkaar zou zitten. Op de eerste school vroegen ze alleen maar wat hij niet kon. De 2e school was heel positief, maar eiste een rugzak en die hadden we toen nog niet en de pas verbouwde school had geen lift(was blijkbaar niet over nagedacht) en onze zoon heeft problemen als hij vaak een trap op en af moet. De 3e school, een montessorischool zag het allemaal zitten, rugzak aanvragen kon altijd nog, een nieuw gebouw met een lift. Hij heeft daar een prima tijd gehad en gaat nu aankomend schooljaar met een rugzak naar het voortgezet onderwijs. Het is dus wel shoppen met je kind,maar je moet wel het gevoel hebben dat een kind welkom is op een school bij twijfel gewoon verder zoeken

  • rebekka

    en helaas is het vaak dat je altijd moet blijven shoppen. Althans, dat is mijn ervaring. Het is heet leerkracht afhankelijk, of je kind echt welkom is. Nadeel: altijd onzekerheid, voordeel: als het met leerkracht 1 niet lukt, misschien wel met de leerkracht van het jaar erna!

    Wij hebben een heel bewerkelijk kind. En er is altijd wel ergens hommeles. Vaak worden er van die standaard zinnen tegen ons gezegd als: lijkt me echt zwaar, om de zorg van zo een kind te hebben… De realiteit is dat wij het juist zwaar vinden om altijd maar op te moeten boxen tegen de zorg en het onderwijs. Dát is wat zwaar is aan een probleemkind thuis te hebben…

    (( er zijn ook mensen die gewoon wel mazzel hebben hoor, maar heel vaak is het gewoon een strijd, om recht te halen voor je kind ))

  • Bas Bintje

    “Openbare scholen weigeren nogal eens op basis van ‘vol’. Dat gebeurt overigens vaak onrechtmatig (er moet een raadsbesluit zijn die de school vol verklaart om dat te kunnen doen).”

    Onjuist, daar gaat de gemeenteraad dus helemaal niet over. Daar is genoeg jurispredentie over. Een openbare basisschool moet een aangemelde leerling toelaten of er moet binnen een straal van 2.000 meter een ander openbare school zijn. Het enige dat de gemeenteraad kan besluiten is om de afstand van 2.000 meter te vergroten tot 2.500 meter. (binnen eigen gemeente!)

  • M Lavell

    Tja, ik ga af op de wet en met name art. 65 WPO (zie onder).

    Die heeft het niet over ‘vol’ maar over het spreiden van leerlingen en dat is er om ‘vol’ te voorkomen. En daar heeft de gemeenteraad wel degelijk wat te zeggen.

    Er staat niets in over 2000 meter. Over welke jurisprudentie heb je het?

    Heb je daar een zaak- of ljn nummer van?

    Artikel 65. Schoolwijken

    1.

    De gemeenteraad is bevoegd uitsluitend in het belang van een doelmatige spreiding van de leerlingen over de openbare scholen, het grondgebied van de gemeente in schoolwijken te verdelen.

    2.

    Een besluit als bedoeld in het eerste lid, geldt voor ten minste 3 schooljaren, met dien verstande dat tussentijdse wijziging mogelijk is in geval van veranderingen in het scholenbestand. Burgemeester en wethouders zenden binnen 4 weken nadat het besluit is genomen afschrift daarvan aan gedeputeerde staten.

    3.

    De toelating tot een openbare school geschiedt in overeenstemming met de vastgestelde schoolwijken, tenzij de ouders van een leerling schriftelijk aan het bevoegd gezag te kennen geven toelating tot een school in een andere schoolwijk te wensen.

  • Peter Pietersen

    Mijn zo'n zit op een school voor kinderen met spraak/ taalproblemen. Hij gaat erg vooruit en vlgs ons is een overstap naar het reguliere onderwjijs haalbaar met begeliding (rugzak). De school voor bijzonder onderwijs kan zich hier niet in vinden.

    Zij hebben net de school uitgebreid en geven daarom zo min als mogelijk invulling aan hun beleid dat gericht is op terugkeer naar het reguliere onderwijs. Van hun dus 0% medewerking.

    Een externe deskundige die wij hebben ingehuurd zegt dat hij wel die overstap kan maken. De reguliere basisschool zal met beiden contact opnemen. Kan de basisschool nou weigeren op grond van de onjuiste informatie die ze gaan krijgen van zijn huidige speciale basisschool?