nivo vmbo ivm dislectie

  • jenny

    Onze dochter zit tweede jaar vmbo. Haar lijst is prima voor nivo kader. Alleen engels staat ze een 4.5. Daarom twijfelt de school over plaatsing kader of basis. Ze mogen haar met zo'n cijfer niet in kader zetten maar geven toe dat ze zich gaat vervelen in het basis nivo. Nou is zij dislecties. Weet iemand hier of je dmv je dislectie verklaring een vrijstelling voor engels kunt krijgen? Of weet u een andere oplossing?

  • regina

    Wat heeft de school tot nu toe gedaan, onze zoon heeft vmbo tl gedaan en heeft dyslexie. Hij had soms wel moeite met het engels maar meer met frans. Doordat hij goede cijfers haalde voor mondelinge overhoringen en tekstverklaringen haalde hij zijn cijfer wel op. Ook werd bv een fout die in een repetitie herhaaldelijk werd gemaakt maar als 1 fout berekend, hij had ook recht op tijdsverlening omdat hij niet zo snel kon lezen. Het eindexamen bestaat uit meerdere onderdelen of heeft je dochter met het hele vak engels moeite. Misschien kunnen ze bij je dochter op school haar bv meer overhoringen mondeling afnemen, of gesproken lesboeken. Engels is een verplicht vak ik heb niet gehoord dat men hier vrijstelling voor krijgt (wel voor frans en duits, maar dit hoef je natuurlijk niet te kiezen voor je eindexamen). Ik vind het vreemd dat een school iemand met dyslexie die voor alles goed scoort behalve engels niet zou toelaten tot een niveau wat ze verder gewoon zou kunnen halen, je mag toch een 4.5 (is 5) met compensatie punten op je lijst hebben.

  • jenny

    Regina je begrijpt precies wat ik bedoel. Ik heb ook gezegd. Bekijk haar rapporten en doe alsof het gaat om het eindexamen. Dan is ze met een 5 (of zelfs een 4) voor engels ook nog geslaagd. Maar zij stellen dat je alle vakken een 7 of hoger moet hebben voor het kader nivo. Uiteraard zijn wij het hier niet mee eens en probeer ik meer informatie te verzamelen. Bedankt voor je reactie.

  • coördinator

    1. Als er sprake is van dyslexie, dan zou de school dat aan het begin van leerjaar 1 al geconstateerd moeten hebben en maatregelen hebben moeten voorstellen.

    2. Via een prikbord is nooit de exacte situatie bekend en kan die ook niet beoordeeld worden. Maar een overgangsnorm die uitgaat van alle vakken een 7 is in principe belachelijk.(Iets anders is als men stelt dat het gemiddelde van de cijfers op het overgangsrapport een 7 moet zijn) Gebruikelijk is dat men uitgaat van de examennorm en dat men die aanpast (bijv. omdat er meer en andere vakken meetellen dan op het examen). Maar hoe dan ook: een aantal tekorten is een leerling altijd toegestaan! Zelfs op het examen…..

    3. Behandeling van dyslexie is niet alleen mogelijk maar ook wenselijk. De zorgcoördinator van de school is de aangewezen persoon om u hierover in te lichten.

    4. Bij officieel vastgestelde dyslexie hoort een dyslexieverklaring op grond waarvan een leerling gebruik kan maken van bijzondere voorzieningen: hetzij verlenging van proefwerktijd, repetities in grootschrift etc hetzij het mogen gebruiken van hulpmiddelen als de readingpen (zie bv. www.lexima.nl )

    5. Verder onderschrijf ik wat regina al opmerkte: ‘mankementen’ bij een bepaald onderdeel kunnen vaak gecompenseerd worden door goede prestaties bij een ander onderdeel van een vak.

    Engels is een verplicht examenvak: daarvoor kan inderdaad geen vrijstelling verkregen worden.

    6. Voor meer informatie: kijk bv. eens op http://orthopedagogiek.startpagina.nl in de rubrieken Lexima en Dyslexie

    Sterkte gewenst

    coördinator

  • jenny

    bedankt coördinator voor je duidelijke uitleg. Er is een dyslectieverklaring en de school houdt ook vanaf de komst op school rekening met haar problemen. Het lukt ze echter niet om het engels voldoende bij haar aan te leren ondanks hun inspanning. Deze school gaat helaas niet uit van een gemiddeld cijfer 7 bij overgang naar het derde jaar maar voor de vakken die volgend jaar in het pakket zitten allemaal een 7. En dan struikel je dus op het engels. Ik ga de orthopedagogiek startpagina bekijken. Bedankt.

  • vechter

    Met een dyslexieverklaring heb je alleen wettelijke rechten tijdens het eindexamen.

    Je hebt dan wettelijk het recht op tijdsverlenging, en andere voorzieningen alleen dan als die uitdrukkelijk in de verklaring vermeld staan.

    Alles wat er vóór het examen geregeld wordt voor dyslecten is hooguit een gunst die door de school verleend kan worden, geen plicht dus.

    Maar de school heeft wel wettelijke bevoegdheden om ontheffing van bepaalde delen uit het onderwijsprogramma te verlenen (art 11 d Wet op het Voortgezet Onderwijs)

  • Bert26

    Hoi Jenny, onze school levert maatwerk. Dit houdt dus concreet voor jouw dochter in dat zij alle vakken op kader niveau gaat doen en Engels op basis nivveau. Probleem opgelost, lijkt mij. Maar blijkbaar geld dit niet voor alle vmbo's.

  • jan

    /////

  • jan

    test

  • danzer19

    hey, ik heb zelf ook dyslectie. De meeste scholen hebben mensen in dienst die kunnen helpen voor dislectie. dit geld niet voor alle scholen. bij mij werd het ondekt na mijn basisschool en nu ik voor de 2e keer mbo doe, wordt het eindelijk erkend. het is normaal dat je aanpassingen kan krijgen, zoals een aangepast lettertype (grotere lettertype bijvoorbeeld) of een andere kleur achtergrond. Ik heb zelf ondekt dat bij iedereen weer iets anders helpt. de eerste jaar dat ik op de school zit wisten ze nog niet dat ik dislectie had. pas halverwege het jaar kregen ze het door, ook al had ik dat vaker gezegd. Ik hebw el toen dat niveau versneld af kunnen ronden. Het is onzin als iemand zegt dat je een bepaald niveau niet kan halen omdat je dyslecties bent, maar soms heb je met sommige dingen wel meer hulp nodig. Ik ben nu erg blij dat ik nu begeleiding erin krijg om ermee om te leren gaan, ook al had het misschien eerder gemoeten. Ik doe nu ICT niveau 3, hiervoor heb ik niveau 2 gedaan (in 3/4 jaar) en daarvoor heb ik een bloemopleidin niveau2 gedaan, waar ik geen enkele begeleiding kreeg en waar ze steeds zeiden dat ik enorm slecht was. Ik zelf heb erg veel aan www.wrts.nl gehad. hier kan je makkelijker woorden oefenen. er zijn verschillende soorten dislectie, daarom is het verstandig om een test te laten doen, als dat bij haar nog niet zeker is. ik heb bijvoorbeeld nogal problemen met technisch lezen en schrijven. veel succes. Als je wilt mag je me altijd mailen, voor als je vragen hebt hierover