1. Als er sprake is van dyslexie, dan zou de school dat aan het begin van leerjaar 1 al geconstateerd moeten hebben en maatregelen hebben moeten voorstellen.
2. Via een prikbord is nooit de exacte situatie bekend en kan die ook niet beoordeeld worden. Maar een overgangsnorm die uitgaat van alle vakken een 7 is in principe belachelijk.(Iets anders is als men stelt dat het gemiddelde van de cijfers op het overgangsrapport een 7 moet zijn) Gebruikelijk is dat men uitgaat van de examennorm en dat men die aanpast (bijv. omdat er meer en andere vakken meetellen dan op het examen). Maar hoe dan ook: een aantal tekorten is een leerling altijd toegestaan! Zelfs op het examen…..
3. Behandeling van dyslexie is niet alleen mogelijk maar ook wenselijk. De zorgcoördinator van de school is de aangewezen persoon om u hierover in te lichten.
4. Bij officieel vastgestelde dyslexie hoort een dyslexieverklaring op grond waarvan een leerling gebruik kan maken van bijzondere voorzieningen: hetzij verlenging van proefwerktijd, repetities in grootschrift etc hetzij het mogen gebruiken van hulpmiddelen als de readingpen (zie bv. www.lexima.nl )
5. Verder onderschrijf ik wat regina al opmerkte: ‘mankementen’ bij een bepaald onderdeel kunnen vaak gecompenseerd worden door goede prestaties bij een ander onderdeel van een vak.
Engels is een verplicht examenvak: daarvoor kan inderdaad geen vrijstelling verkregen worden.
6. Voor meer informatie: kijk bv. eens op http://orthopedagogiek.startpagina.nl in de rubrieken Lexima en Dyslexie
Sterkte gewenst
coördinator