iq

  • jenny

    mijn dochter heeft een groot verschil tussen het verbale en performale iq. Kan iemand me uitleggen wat dat precies betekent en wat daar de gevolgen van (kunnen) zijn? Dank u.

  • autimama

    hoi

    mijn zoontje heeft dat ook

    hij scoort verbaal 128 en performaal 74!!!

    dit noemen ze discrepantie,mijn zoontje heeft pdd-nos,dat is een stoornis in het autisme spectrum.

    eigenlijk komt het in het kort hier op neer…….in hun hoofd weten ze heel goed hoe het moet en zijn ze verbaal heel sterk,maar het doen ervan,het handelen,daar hebben ze ontzettend veel moeite mee…..tenminste als het performale iq lager is dan het verbale iq.

    hoe oud is jou dochter?

    mijn zoon is net 7 en zit sinds januari 2007 op het speciaal onderwijs.

    groetjes autimama

  • jenny

    Bedankt voor je reactie autimama. Mijn dochter haar performale iq is juist hoger dan haar verbale iq. Ze heeft ook op het spec.onderwijs gezeten. Inmiddels zit ze op het vmbo waar het boven alle verwachtingen juist extreem goed gaat (ze is 14). Alleen heeft ze ineens psygische problemen. Nu had men(de hulpverlening) het ineens weer over dat iq. Aangezien het me destijds nooit goed uitgelegd is dacht ik ik vraag er hier eens naar. Wellicht komen psygische problemen meer voor in deze combinatie? In onze families komen geen psygische klachten voor dus het is voor ons een heel vreemd gebied.

  • Rein

    Bij mijn dochter van 6 dachten ze ook dat er iets mis zou zijn met haar leercapiciteiten dus dat wilde zij testen bij het zorgplatform in Purmerend resulataat IQ 84-92 i.c.m.gedragsproblemen advies S.O. onderwijs cluster 4

    (geen verwijzing voor gehad overigens) Zij heeft daarna een half jaartje op een s.o. school gezeten en heeft weer een IQ test moeten ondergaan advies : normaal basisonderwijs dit ook omdat er geen gedragproblemen in die tijd waren voorgekomen, dus je kan je afvragen hoe betrouwbaar die testen zijnjenny schreef:

    >

    > Bedankt voor je reactie autimama. Mijn dochter haar

    > performale iq is juist hoger dan haar verbale iq. Ze heeft

    > ook op het spec.onderwijs gezeten. Inmiddels zit ze op het

    > vmbo waar het boven alle verwachtingen juist extreem goed

    > gaat (ze is 14). Alleen heeft ze ineens psygische problemen.

    > Nu had men(de hulpverlening) het ineens weer over dat iq.

    > Aangezien het me destijds nooit goed uitgelegd is dacht ik ik

    > vraag er hier eens naar. Wellicht komen psygische problemen

    > meer voor in deze combinatie? In onze families komen geen

    > psygische klachten voor dus het is voor ons een heel vreemd

    > gebied.