Scholen moeten veel meer doen tegen pesten

• pelt

Scholen zouden veel meer moeten doen tegen tegen pesten. Ik vind dat elke leerkracht daar een uur in de week speciaal tijd voor moet uittrekken. Dat moet dan wel afgaan van de eisen die op andere gebieden aan hem worden gesteld, want anders zou het kunnen leiden tot overbelasting van de leraar.

En er moet op elke school bovendien iemand worden aangesteld die verantwoordelijk is voor het anti-pestbeleid van de school. En die persoon moet daarvoor een speciale deskundigheid hebben.

Antipestbeleid moet niet de vorm hebben van weerbaarheidstraining. Maar het moet de pesters opsporen en straffen. En de zwijgende meerderheid van leerlingen moet worden gemobiliseerd om gepest in hun omgeving te voorkomen en te melden bij de schoolleiding.

http://www.pesten.net/school/maatregelen.html

www.pesten.startkabel.nl

• pelt

Hier lees je succesverhalen van anti-pestprojecten op scholen:

http://www.pestweb.nl/aps/pestweb/leerkrachten/Werkwijzen+en+%28les%29materialen/Succesverhalen.htm

www.pestweb.nl

• Marto

Ik denk dat ouders hier ook een verantwoordelijkheid hebben en dat niet alleen scholen hier iets aan ‘moeten’ doen.

In de vakantie vorig jaar heb ik gezien hoe de ene ouder de andere neerslaat, omdat het kind wordt aangesproken op zijn gedrag.

• roos

Tja…wel bij de tijd blijven…dit is toch niet nieuw…enne jij was een kijker..?

of was jij de persoon die als enigste actie ondernam en in sbs 6 nieuws kwam om je heldendaad…?

• Marto

Pesten is ook niet nieuw.

Ik ben de hele week in het nieuws geweest.

Heb je mij dan gemist in het nieuws? Je bent dan dus inderdaad niet helemaal bij de tijd, maar dat zei je zelf ook al.

• roos

ik kijk geen sbs 6.

• Misdefinitie.nl

Een aantal vragen komen in me op. Kan je iemand straffen als hij gewoon niks tegen een ander zegt? Hoe ga je iemand straffen als hij met vrienden afgesproken heeft iemand totaal te negeren? Wat doe je met die zogenaamde “stilzwijgende meerderheid” die terecht opmerkt dat ze aan hun eigen problemen wel genoeg hebben en geen zin hebben om gemobiliseerd te worden? Is er een mogelijkheid om “vergissingen” aan te pakken? Iemand kan bijvoorbeeld gewoon vergeten het gepeste slachtoffer te bellen (telefooncirkel) of juist wel bellen (anoniem stalken). Je kan een pen van iemand lenen en per ongeluk vernielen. Wat doe je tegen chantage? Een keer straf geven en het bloot is letterlijk te downloaden via het internet als je begrijpt wat ik bedoel.

Met iemand aannemen en zwaardere straffen in het vooruitzicht stellen ga je het niet redden. Besef dat het meeste pestgedrag subtiel gebeurt en niet strafbaar is. Het gaat om het totaal aan 100 verschillende subtiele dingen die samen vreselijke gevolgen hebben voor het slachtoffer, maar die stuk voor stuk zeer moeilijk aan te pakken zijn.

• pelt

Misdefinitie, er zijn al scholen die goede resultaten boeken met anti-pestprogramma's.

Voor de vragen die je terecht noemt, kunnen door scholen samen creatieve antwoorden en ervaringen worden ontwikkeld en uitgewisseld via webforums. Er bestaan ook al een aantal boeken over dit onderwerp.

En het is al een belangrijke winst als het pesten voorlopig met een derde vermindert. Maar ik geloof dat er een veel grotere verbetering mogelijk is, als scholen eenmaal meer ervaring opdoen met de bestrijding van pesten.

Daarnaast zou ook álle amusement op radio, tv en internet een klein beetje aandacht moeten besteden aan het terugdringen van pesten.

• Misdefinitie.nl

U wilt meteen veel geld uitgeven aan extra mensen, maar antwoorden op dringende vragen wilt u uitstellen totdat scholen meer ervaring opdoen met pesten. Ook meldt u voorzichtig dat er al boeken bestaan over dit onderwerp. Dat klinkt een beetje alsof u nog in gedachten heeft dat scholen net begonnen zijn met pestgedrag te bestrijden en dat uw idee nog nieuw is.

Al in de jaren '80 had men dezelfde ideeën. Tegenwoordig hebben we extra afdelingsleiders, volgen leraren cursussen en zijn er diverse anti-pestspotjes in de media geweest. Daarmee is het probleem niet weggenomen. Nu wilt u eigenlijk precies hetzelfde doen. U zult dan echter tegenover scholen, de politiek en overheid verdomd goede redenen moeten hebben en tevens moeten aantonen waarom uw idee beter werkt dan alles wat we al gedaan hebben. Dan praat ik over argumenten die veel verder gaan dan “ik denk, ik geloof en ik doe en ik zie wel waar het schip strandt”. Geen enkele geldschieter neemt daar genoegen mee.

• pelt

Ik vind dat álle amusementsprogramma's op radio, tv en internet een klein beetje aandacht moeten besteden aan het terugdringen van pesten. Dat kost nauwelijks extra geld want die programma's worden toch gemaakt. De overheid zou tegelijk kunnen onderzoeken in hoeverre dat van invloed is op pestgedrag.