overstap naar HAVO

  • info

    Onze dochter wil na het behalen van haar diploma VMBO tl. doorgaan met de HAVO. Wie heeft er ervaring? Ik hoor verhalen dat de overstap van VMBO naar HAVO wel erg groot is.

  • mirjam

    Onze dochter heeft 2 1/2 jaar geleden ook de overstap gedaan. Vorig jaar met succes afgerond.

    Die 2 jaar waren wel behoorlijk pittig en met het examenjaar tl achter de rug, moet je dus 3 jaar behoorlijk aan de gang.

    Ze moet wel rekening houden met het vakkenpakket dat ze heeft op tl. Dit moet weer in een profiel op de havo passen.

    Als ze in de 3e zit, moet ze daar dus rekening meehouden. Als ze al in de 4e zit, moet ze even laten kijken of het aansluit, anders gaat het niet lukken.

    De overstap is niet meer zo eenvoudig als vroeger. Je hebt nu met de 2e fase (veel zelfstandigheid) te maken.

    Succes

  • info

    Dank je wel Mirjam voor je reactie. Ze kan inderdaad met haar vakkenpakket het profiel C en M gaan doen. Dit wil ze ook graag. Ze doet dit jaar examen en ik vind dat er niet veel geleerd wordt, afgezien van de weken dat ze PTA's heeft. Ze staat nu gemiddeld een krappe 7. We wachten het dus maar even af. Ik heb inderdaad ook begrepen dat vooral de zelfstandigheid die gevraagd wordt een groot verschil uitmaakt.

  • coördinator

    Behalve met die zelfstandigheid en dus met de soms wat andere aanpak moet ze ook rekening houden met een behoorlijke toename van het aantal vakken. Overstap is op zich goed te doen, maar het is niet meer zoals vroeger toen je met de zes vakken mavo-pakket doorging in de havo-top.

    Als het goed is, zal de school overstappende leerlingen (en de ouders!?) uitvoerig informeren over wat hen te wachten staat.