Langdurige vakantie en leerplichtwet (mn voor kinderen in speciaal onderwijs!!)

  • Astrid

    Hallo,

    Wie heeft raad of tips??

    Ben aan het begin van een flinke stap om uit Nederland te vertrekken.

    Voorlopig om wel ingeschreven te blijven in Nederland, omdat het niet een, twee, drie mogelijk is, mits middels een flinke bankrekening, ons in dat land te gaan vestigen.

    Het land waar wij naar toe gaan, heeft bijna geen Internationale scholen, (1 uur vliegen vanaf onze bestemming). Dit is dus geen optie.

    Inmiddels een heleboel informatie opgevraagd maar ben er nog niet uit.

    Een kind gaat naar de HAVO (in Nederland) doet volgend jaar examen.

    Ik heb begrepen dat zij Nederlands via de Wereldschool kan volgen, maar dan toch nog een leerplicht heeft. Maar er zijn geen scholen voor haar.

    Wel zou zij via het NTI of LOI haar Havo afkunnen maken. Zou dit akkoord zijn voor de leerplicht wet. (Volgens NOB niet, want zij is nog, volgend jaar, gedeeltijk leerplichtig en zou een school moeten bezoeken)

    Hoe kan ik aan deze leerplicht wet voldoen als de scholen niet voorhanden zijn en het NTI of LOI niet wordt goedgekeurd??

    Dan verder heb ik een kind op het speciaal onderwijs (ZMLK) (bovenbouw), dit betekent onderbouw Voortgezetonderwijs.

    De wereldschool ondersteunt dit niet. Geen scholen voorhanden, hoe kan ik dan in hemelsnaam aan die leerplichtwet voldoen??

    Dan heb ik daar nog een kritische kanttekening bij. Want wat leren ze op een ZMLK school. Dat staat gelijk aan basisonderwijs (in haar geval groep 5 of 6).

    Hoe kan ik aan deze leerplicht wet voldoen als de scholen niet voorhanden zijn en het de wereldschool het niet kan aanbieden of kan ondersteunen??

    Wie weet raad, of heeft tips, of heeft dit ook meegemaakt en hier een gedegen oplossing voor gevonden.

    Ik heb begrepen dat als we de leerplichtambtenaar kunnen overtuigen dat het onderwijs we gaan aanbieden in het nieuwe land, dat het dan ok is, maar dat ons ook verboden kan worden om de kinderen mee te nemen.

    Wat zijn overigens de boetes als je kinderen langdurig van school thuis houdt? (niet dat ik dit van plan ben, maar even ter informatie)

    Alvast bedankt,

    Astrid

  • M Lavell

    Dit is ingewikkeld, want feitelijk verbiedt de LPW niet om te doen wat je wilt. Er is wel beleid om in de praktijk dat wat je wil te vervolgen. Binnen dat beleid wordt op een Verdonk achtige manier omgegaan met de LPW. Alle argumenten worden aan de kant geschoven om uit te komen op die ene vraag: Bezoekt het kind een school? Nee? Dan is er dus leerplichtverzuim.

    Er is in 2000 een deal gesloten met de Wereldschool en de LVLA (landelijke vereniging leerplichtambtenaren). Toestemming wordt verleend in die gevallen dat de ouders zes maanden of langer in het buitenland verblijven, mits de kinderen onderwijs volgen via de Wereldschool. Voor je ZMLK kind kan dat lesstof uit het bo zijn.

    Probleem aan dit beleid is dat het nogal willekeurig wordt uitgevoerd. De ene gemeente (leerplichtambtenaar) doet wel mee, de andere niet.

    De simpelste oplossing is om je kinderen wel uit te schrijven. Dan mag je doen wat je wil, zelfs helemaal geen onderwijs geven, dus ook onderwijs bij de Wereldschool halen. Nadeel: ze zijn dan niet meer verzekerd voor ziektekosten. Maar dat kun je wellicht opvangen met een reisverzekering.

    Maar bovendien: De LPW is veranderd in 2006. De vraag of een school een school is in de zin van de leerplichtwet, ligt niet aan de vraag of en hoe vaak er sprake is van schoolbezoek, maar van de min of meer arbitraire beslissing van de minister van onderwijs (op advies van de inspectie) of een school als school moet worden aangemerkt in de zin van de LPW.

    Je zou in een mailtje aan de Inspectie kunnen vragen of de Wereldschool (of de LOI) een school is in de zin van de Leerplichtwet.

    Ik denk eigenlijk dat de Inspectie daar niet anders dan ‘ja’ op kan antwoorden. De pretentie van die wetswijziging wil namelijk dat het vooral moet gaan over de kwaliteit van het onderwijs en juist niet over het aantal uren dat er sprake is van ‘schoolgaan’. Beide scholen staan onder toezicht van de Inspectie en zijn bevoegd examens af te nemen.

    Tegelijkertijd kun je de bui wel weer zien hangen. Er is wellicht geen wet, maar toch wel weer beleid dat doet alsof leerplichtigen geen toegang hebben tot de Wereldschool of LOI.

    Ik denk dat de argumentatie daarvoor strandt. Ja, de LPW schrijft inschrijving en schoolbezoek voor, maar nergens staat hoe vaak je die school moet bezoeken. De frequentie wordt nadrukkelijk bepaald door de school zelf. Die bepaalt het rooster. Alleen voor gesubsidieerde scholen zijn er richtlijnen voor het schoolrooster.

    Bovendien kun je vandaag de dag ook beargumenteren dat ‘schoolbezoek’ ook virtueel kan zijn.

    Je zou een wereld van verschil kunnen maken voor veel meer ouders en leerlingen, als je dit via jouw case tot op de bodem toe uit zou zoeken.

    Maar nogmaals: je kinderen wel uitschrijven is de makkelijkste oplossing. Dan ben je in een keer overal van af.

  • Astrid

    Beste M Lavell,

    Mag ik u hartelijk bedanken voor uw gedetailleerde antwoord!

    De informatie is zeker nuttig en ga uiteraard hier verder mee aan de slag.

    Ik weet niet wat uw connecties in het onderwijs (regelgeving) zijn, dan wel dat u een bepaalde positie heeft die het mogelijk maakt om met mij verder mee te denken.

    Namelijk ben ik op dit moment voortdurend op zoek naar hoe dit verder te regelen.

    In combinatie met uw informatie en de website (en overige informatie), ben ik tot een mogelijke oplossing gekomen. Deze dient nog verder uitgewerkt te worden.

    Wel denk ik dat meerdere mensen/ouders mogelijk ook iets aan deze informatie zullen hebben. Zoals u schrijft dat deze case een -voorbeeld- zou kunnen zijn.

    De website die ik gevonden heb en waar zeer veel informatie staat (mogelijk inmiddels al WEL bekend bij u??) is deze: http://www.levenderwijs.nl/

    Na dit allemaal (en nog veel meer) bestudeerd te hebben, zou eventueel een optie kunnen zijn, op basis van artikel 5b, inzake -een zogenoemde wereldreis- de kinderen vrijstelling kunnen krijgen! (??).

    Dit is het uitzoeken waard.

    Vervolgens zie ik, en dat is prettig voor andere ouders, om te weten, dat in Nederland best om de -gebruikelijke leerplicht- heen gegaan zou kunnen worden.

    Verder ben ik zelf ZEER groot voorstander van Thuisonderwijs, enkel heb ik nooit deze mogelijkheid onderzocht en was ik zeer enthousiast over de website inzake thuisonderwijs en de eventuele mogelijkheden om de LPW te -omzeilen-.

    Wellicht kunt u meedenken, in hoeverre het mogelijk zou zijn op basis van -een te maken wereldreis- de kinderen vrijstelling zouden kunnen krijgen. Dan zijn wij uiteraard wel van plan de kinderen volgens Thuisonderwijs verder te scholen.

    Ook is dit zeer aanzienlijk voordeliger dan onderwijs via de wereldschool. Met een aantal kinderen is dit niet echt om vrolijk van te worden.

    Wij houden van pionieren en ben zeker van plan hier eea op het forum aktueel te publiceren!

    Met vriendelijke groet,

    Astrid

  • M Lavell

    “Na dit allemaal (en nog veel meer) bestudeerd te hebben, zou eventueel een optie kunnen zijn, op basis van artikel 5b, inzake -een zogenoemde wereldreis- de kinderen vrijstelling kunnen krijgen! (??).”

    Nee, dat lijkt me niet. Art. 5b gaat over levensbeschouwing en dat begrip is in de loop der tijd (sinds 1848, het ontstaan van de vrijheid van onderwijs), vervaagd tot iets dat alleen maar betrekking heeft op het geloof in een al bekende god.

    Nu is inmiddels de holistische levensbeschouwing in sommige gevallen ook erkend, maar ‘wereldreis’ tot levensbeschouwing maken, zal niet lukken.

    En dat komt vooral door de aard van de leerplichtwet. Die is schoolplicht. Ontheffing op grond van art. 5b betekent dat het kind niet naar school hoeft en zelfs dat het helemaal niks hoeft te leren.

    Van der Hoeven heeft zes jaar geleden belooft dat ze de LPW hierop zou aanpassen, dat zou feitelijk erkenning van thuisonderwijs betekenen, maar het is haar niet gelukt. En dus is het verzet tegen ontheffing op grond van art. 5b gerechtvaardigt, want het leidt formeel tot helemaal niet onderwijzen.

    Als je geinteresseerd bent in dit onderwerp, dan raad ik je aan contact op te nemen met http://www.nvvto.nl/ Die weten veel en de voorzitter zit bovendien in de leerplichtcommissie van de vereniging van onderwijsrecht.

    Maar je moet voor je eigen doel pragmatisch blijven. Als je de wereld rond wil met je kinderen en zelf niet wil uitschrijven, schrijf dan je kinderen uit. Daarmee ben je klaar. Als je een zaak wil maken, probeer dan erkenning volgens de leerplicht te krijgen voor inschrijving op LOI of Wereldschool.

    Daar zijn argumenten te over voor, maar het zou wel kunnen betekenen dat je je reis uit moet stellen totdat je met deze zaak klaar bent. En dat kan jaren duren.

  • annemarie

    Hallo Astrid

    Kijk eens bij www.edufax.nl

    Eén van de vele diensten van Edufax is het verzorgen van afstandsonderwijs Nederlandse taal en cultuur. Het programma is erkend door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

    Misschien dat het helpt.

    groetjes annemarie