Hallo,
Wie heeft raad of tips??
Ben aan het begin van een flinke stap om uit Nederland te vertrekken.
Voorlopig om wel ingeschreven te blijven in Nederland, omdat het niet een, twee, drie mogelijk is, mits middels een flinke bankrekening, ons in dat land te gaan vestigen.
Het land waar wij naar toe gaan, heeft bijna geen Internationale scholen, (1 uur vliegen vanaf onze bestemming). Dit is dus geen optie.
Inmiddels een heleboel informatie opgevraagd maar ben er nog niet uit.
Een kind gaat naar de HAVO (in Nederland) doet volgend jaar examen.
Ik heb begrepen dat zij Nederlands via de Wereldschool kan volgen, maar dan toch nog een leerplicht heeft. Maar er zijn geen scholen voor haar.
Wel zou zij via het NTI of LOI haar Havo afkunnen maken. Zou dit akkoord zijn voor de leerplicht wet. (Volgens NOB niet, want zij is nog, volgend jaar, gedeeltijk leerplichtig en zou een school moeten bezoeken)
Hoe kan ik aan deze leerplicht wet voldoen als de scholen niet voorhanden zijn en het NTI of LOI niet wordt goedgekeurd??
Dan verder heb ik een kind op het speciaal onderwijs (ZMLK) (bovenbouw), dit betekent onderbouw Voortgezetonderwijs.
De wereldschool ondersteunt dit niet. Geen scholen voorhanden, hoe kan ik dan in hemelsnaam aan die leerplichtwet voldoen??
Dan heb ik daar nog een kritische kanttekening bij. Want wat leren ze op een ZMLK school. Dat staat gelijk aan basisonderwijs (in haar geval groep 5 of 6).
Hoe kan ik aan deze leerplicht wet voldoen als de scholen niet voorhanden zijn en het de wereldschool het niet kan aanbieden of kan ondersteunen??
Wie weet raad, of heeft tips, of heeft dit ook meegemaakt en hier een gedegen oplossing voor gevonden.
Ik heb begrepen dat als we de leerplichtambtenaar kunnen overtuigen dat het onderwijs we gaan aanbieden in het nieuwe land, dat het dan ok is, maar dat ons ook verboden kan worden om de kinderen mee te nemen.
Wat zijn overigens de boetes als je kinderen langdurig van school thuis houdt? (niet dat ik dit van plan ben, maar even ter informatie)
Alvast bedankt,
Astrid