Functie leraarondersteuner

  • Anita Moolenaar

    Hallo allemaal,

    Ik heb vorig jaar mijn certificaat voor leraarondersteuner gehaald. Nu kom ik erachter dat deze functie niet bekend is in het onderwijs. Hoe kan dat?

    Groeten Anita.

  • anita

    Ik moet bekennen dat me dat inderdaad helemaal niets zegt. Wat houdt het in, moet ik me iets voorstellen als klassenassistent?

  • Misdefinitie.nl

    Een functie als onderwijsassistent is wel degelijk bekend in het onderwijs. Alleen zeggen scholen bij een hoge werkdruk liever tegen de leraar dat hij zelf harder moet werken. Om kosten te besparen. Je bent als ondersteuner dus afhankelijk van scholen die bereid zijn iemand in dienst te nemen ter ontlasting van een leraar.

  • anita

    Dit is wel erg kort door de bocht. Scholen moeten keuzes maken in de formatie. Soms zal er inderdaad gekozen worden voor leerkrachtondersteuners (het is dus inderdaad hetzelfde als een klassenassistent?) Andere scholen zullen hun prioriteit geven aan een vakleerkracht bewegingsonderwijs of muziek, of zullen het belangrijk vinden meer uren voor RT en IB te reserveren.

  • Misdefinitie.nl

    Leerkrachtondersteuning wordt ingezet om werkdruk te verlagen. Bewegingsonderwijs, muziek, RT en IB hebben daar nauwelijks tot niks mee te maken. Je verwoordt precies wat ik ook al stelde: de prioriteit ligt bij andere zaken en niet bij ondersteuners ter ontlasting van de leraar. “Sorry, we hebben al een IB'er aangenomen. Draai nog maar een tandje hoger.” Dan mag je nog blij zijn als die IB'er iets voor de leraar kan betekenen, want op veel scholen wordt geld gewoon opgepot voor andere zaken. Volg eerst de ontwikkelingen in de media voordat je andere mensen kort door de bocht gaat noemen.

  • anita

    je was zelf degene die zei dat de functie onderwijsassistent wel degelijk bekend was, maar blijkbaar is het toch iets anders en was ik op het verkeerde been gezet door je bericht.

    En als er iemand de ontwikkelingen volgt ben ik het wel, maar ik heb dus nooit gehoord van de opleiding tot leraarondersteuner.

    Mijn ervaring is gewoon dat mensen toch liever iemand op HBO-niveau aannemen waar mogelijk. Niet dat bewezen is dat deze mensen meer kunnen betekenen voor een school, maar dat beeld bestaat wel.

    Jij schildert in deze scholen af alsof ze alleen aan geld denken en niet aan leerkrachten / leerlingen / werkdruk. Gelukkig is mijn ervaring in deze anders.

  • Anita Moolenaar

    Er is wel degelijk onderscheid tussen een onderwijsassistent en een leraarondersteuner. Een klassenassistent is weer wat anders. De definities staan op internet onder ‘ onderwijsondersteunend personeel’. Als leraarondersteuner heb je net weer wat meer bevoegdheden als een onderwijsassistent. De salarisschalen zijn ook anders. Dus als het om geld gaat is een onderwijsassistent goedkoper. Maar van een leraarondersteuner mag je meer verwachten. Hij/zij mag incidenteel alleen voor de klas en alleen met groepen aan het werk. Heeft meer verantwoordelijkheden. Blijkbaar dus toch niet zo bekend binnen het onderwijs.anita schreef:

    >

    > je was zelf degene die zei dat de functie onderwijsassistent

    > wel degelijk bekend was, maar blijkbaar is het toch iets

    > anders en was ik op het verkeerde been gezet door je bericht.

    > En als er iemand de ontwikkelingen volgt ben ik het wel, maar

    > ik heb dus nooit gehoord van de opleiding tot

    > leraarondersteuner.

    >

    > Mijn ervaring is gewoon dat mensen toch liever iemand op

    > HBO-niveau aannemen waar mogelijk. Niet dat bewezen is dat

    > deze mensen meer kunnen betekenen voor een school, maar dat

    > beeld bestaat wel.

    >

    > Jij schildert in deze scholen af alsof ze alleen aan geld

    > denken en niet aan leerkrachten / leerlingen / werkdruk.

    > Gelukkig is mijn ervaring in deze anders.

  • anita

    Oke, bedankt voor de uitleg. Zoals ik het nu begrijp is het een functie die zeker wel wat toe zou kunnen voegen. Zelf werk ik op een school met 170 leerlingen. Bij ons is er helaas geen formatieplaats beschikbaar voor een dergelijke functie.

  • Lonneke

    mag ik vragen waar je dat certificaat gehaald hebt?

    functie leraarondersteuner bestaat wel degelijk en is inderdaad iets heel anders dan onderwijsassistent. SCholen potten hun geld echt wel op (zie recente berichtgeving in kranten over hoe groot de spaarpotten in het onderwijs eigenlijk zijn en dat er nu gewerkt wordt aan het verplichten van scholen om die spaarpotten te investeren in kwaliteit van onderwijs) en als er al geld wordt uitgetrokken om de leerkrachten te ondersteunen, dan doen scholen dat vanuit het oogpunt van bezuinigen liever met onderwijsassistenten.

    ik wil ook graag als lerarenondersteuner aan de slag en ben nu zes maanden van open sollicitaties verder zonder resultaat.

    Ze hebben liever een HBO-er zonder werkervaring die een zij-instromers traject in gaat, dan een MBO-er met fikse dosis levenservaring. raar maar waar.

    maar ik hou vol en het gaat mij lukken!!!

    misschien dat ik met een certificaat lerarenondersteuner wat meer kans maak

  • yvonne van de wateringen

    hallo allemaal,

    Ik ben werkzaam als leraarondersteuner op een basisschool en dat is echt iets anders dan onderwijsassistent. een leeraarondersteuner heeft ook lesgevende taken. Ik geef begrijpend lezen lessen aan groep 4 en 5 en begeleid een aantal kinderen van groep 3 met technisch lezen. Er zijn ook leraarondersteuners die op het voortgezet onderwijs werken. In tilburg, Rotterdam en Utrecht zijn opleidingen voor leraarondersteuners. Zelf heb ik die opleiding niet maar werk al 35 jaar (ik ben 53) met kinderen.

    Yvonne