informatie overdracht

  • rebekka

    ff een vraag… Zoals sommigen van jullie weten moet onze zoon van school af, van de school. (zmlk met auti)

    School vind dat onze zoon niet binnen het onderwijs thuishoort, en willen de leerplicht eraf hebben. Met zijn agressie is het zo voor elkaar hem van school te sturen, als de verwijderingsperiode gestart wordt. Hier hebben ze dan ook mee gedreigd. Ze geven ons echter wat meer ruimte om een andere plaats te gaan zoeken. (kinderdagcentrum)

    Wij denken dat het komt dat hij slecht functioneert door de foute aanpak van school. . We hebben dit (samen met de school)laten onderzoeken door een onafhankelijke instantie, namelijk het CCE en we hebben ons gelijk gekregen in een verslag van deze instantie. Het gesprek over dit verslag zal nog komen.

    De school heeft een hele goede naam, en daarmee wordt je eigenlijk als ouder niet meer geloofd. De school staat tot in verre omgeving bekend als DE BESTE school en als school met de meeste expertise op gebied van autisme. En op het s.o. is dat ook zeker waar… het vso daarentegen……………….zucht……….. Met het verslag hebben we een waardevol dokument, omdat het CCE weer beter aangeschreven staat dan een school.

    Nou hebben we een andere school gevonden, maar deze school wil perse contact met de oude school. Anders willen ze hem niet toelaten. Wij willen daarentegen dat de school gebruik maakt van de observatieverslagen van het CCE, omdat die objectief zijn en de oude school een verkeerd beeld creeerd over onze zoon. kan dit? zijn wij verplicht bij het veranderen van school dat scholen met elkaar contact hebben?

    Een kleine aanvulling op het geheel. Na deze nieuwe school zijn er geen andere opties kwa scholen meer voor onze zoon. Hij zal dan thuiskomen te zitten, of we moeten toch gaan kiezen voor een kdc.

    De situatie is dus uiterst kwetsbaar….

  • M Lavell

    Rebekke, de school moet voor de vervolgschool een onderwijskundig rapport maken. Maar jij hebt recht op inzage, correctie en aanvulling voordat dat rapport naar de vervolgschool gaat.

    Lees http://www.cbpweb.nl/documenten/uit_z2004-1152.shtml en download de uitspraak. Dan weet je precies wat je rechten zijn.

    Samenvattend:

    Contact in de vorm van het rapport kun je niet tegen gaan. Je hebt wel recht om met aanvullingen en correcties dat rapport te nuanceren.

  • Misdefinitie.nl

    Contact kan je nooit voorkomen. Desnoods wordt er onderhands even getelefoneerd.

    Triest dat je zoon op deze manier buiten het onderwijs dreigt te vallen. Ik ben wel benieuwd naar de fouten van de school en het verslag daarover van het CCE. Zoiets moet niet verborgen blijven.

  • rebekka

    De nieuwe school heeft te kennen gegeven dat ze perse willen observeren op de oude school alvorens hij bij hen op school mag komen. Anders wijzen ze hem af.

  • rebekka

    In het verslag van het CCE staat niet concreet vermeld welke fouten de school heeft gemaakt. Gelukkig niet, want dan zou de boel alleen maar meer escaleren. De vraag aan het CCE was ook: wat heeft N. nodig om tot leren te komen, en wat is de plaats voor hem waar hij hoort. (kdc of school)

    School en wij als ouders stonden lijnrecht tegenover elkaar. Ik heb benoemd dat de problemen liggen aan de aanpak, die school hanteert. Ik heb daarbij benoemd waar ze op moeten letten. (bijvoorbeeld niet laten dwalen door de klas, al zijn tijd invullen enz) Ook heb ik benoemd dat al zijn negatieve gedrag te achterhalen is, waardoor het komt, dus dat dit gedrag dus simpelweg te voorkomen/af te leren is. (bijvoorbeeld N. slaat de juf. de juf reageert hier niet op, N. slaat weer. juf reageert hier weer niet op, derde keer krijgt hij straf, N. weet nu, als autist, niet of hij wel of niet mag slaan. 2 keer wordt het goed gevonden en 1 keer niet)

    In het verslag staan deze punten bijvoorbeeld expliciet benoemd. Of terwijl: aan het negatieve gedrag is wat te doen en er kan een hoop voorkomen worden, door bijv. hem niet te laten dwalen.

    Ook wordt er concreet gezegd dat N. een kind is voor onderwijs, en niet voor de zorg. Dat hij zeker leerbaar is en dat zijn concentratieprobleem ook aan te pakken is, zodat het niet zo'n groot probleem meer is. (allemaal dingen die ik dus al 2 jaar roep) school heeft benoemd dat hij niet binnen onderwijs thuishoort.

    Als ik het verslag lees, lees ik alleen maar wat ik dus al 2 jaar roep en heeft de school dus eigenlijk nergens gelijk! Ik zie het dus ook als een kleine overwinning, binnen de strijd om onderwijs.

    Het enige waar ik geen gelijk in heb gekregen, is dat ik vind dat hij erg achteruit is gegaan in de afgelopen 2 jaar. School vindt dat niet. In het verslag staat geschreven dat dit niet meer te achterhalen is, en dat ze daar dus geen uitspraken over kan doen.

    Deze week heb ik een gesprek hierover met school. Ik ben zeer benieuwd…

    Als je aan mij vraagt wat de grootste fout is van deze school: ze hebben totaal geen zelfreflexie getoond. Konden niet benoemen dat ze iets beter anders hadden kunnen aanpakken. Ze wilden geen gebruik maken van deskundigheid van thuis of ergens anders dan school. (de directeur wel, maar daar hebben we niets mee te maken gehad tijdens al de problemen, die kwam er pas op het laatst bij. We moesten het doen met de ajunct.)

    Met een kind als N. moet je blijven leren, wil je het haalbaar maken voor hem (en voor jezelf) je moet dus steeds kijken: werkt deze aanpak? moet ik een andere aanpak bedenken? enz. Hiertoe was school niet instaat. Je mag dit wel verwachten van een school die gespecialiseerd is in het autisme!

  • M Lavell

    Dat mag men willen. Wil jij dat ook? Of denk je dat hij zich op zijn huidige school vervelend gedraagt? Denk je dat een observatie op de nieuwe school een beter beeld zou geven? Als je dat denkt dan kun je dat voorstellen. Dat is een redelijk verzoek.

  • Misdefinitie.nl

    Als ik het goed begrijp dan vindt de school de situatie nogal moeilijk en is het makkelijker om N. van school te sturen dan de feedback ter hand te nemen voor een oplossing.

    Schandalig. Het handelen van de school zou eigenlijk openbaar moeten worden. Met naam en toenaam erbij.

  • rebekka

    ze hebben al aangegeven dat ze dat dus niet willen, dat ze willen bserveren in de huidige situatie, om te bslissen of ze hem überhaupt aannemen.

    Tis eigenlijk heel oneerlijk, wij willen dit niet, maar we hebben dus niets te willen :(

  • rebekka

    www.zmlk.nl ;-)

    ( en het so gedeelte is echt een superschool, maar het vso gedeelte heb ik een hoop op aan te merken. En wat ik er ook bij moet zetten is dat het wel getuigd van goede wil, dat hij niet per direct van school is gestuurd, maar dat ze daadwerkelijk veel energie steken in het zoeken van een andere plaats. Binnen onderwijsland is dat helaas best byzonder. Mijn conclusie van deze school is dan ook: de basis is goed, maar de uitvoering op het VSO heel slecht.)

  • rebekka

    Het gesprek op school over het verslag van het CCE is geweest. Wij hadden natuurlijk eigenlijk in alle opzichten gelijk gekregen… Het werd wel heel verdekt benoemd. Zo zei ze dat het moeilijk haalbaar was in deze situatie op deze school, maar ze zei ook als je preventief te werk gaat bij hem, je eignelijk al het probleem gedrag ernstig kan verminderen/voorkomen.

    Ook vond ze het erg jammer, hoe ze het noemde, dat school eerder advies vanhet cce in de wind heeft geslagen.

    Ik begrijp dat school n.a.v. het verslag, voor ons gesprek een extra gesprek onderling hadden ingelast. Dit omdat wij eigenlijk ons gelijk krijgen en dat het CCE dus niet de mening van school deelt. Ze wisten niet goed wat ze ermee aan moesten. (paniek???, ze zijn namelijk DE school met expertise rondom autisme…)

    Nu hebben wij (dus onze zoon) goede papieren in handen om bij een volgende school aan te kloppen. De aanmelding is gedaan. Zijn huidige school zegt mee te werken. Helaas is mijn ervaring dat ze niet consequent zijn, met het aan hun woord houden…. We zullen het wel zien…