Basisschool uitgebrand.

  • Jet

    .

    Dit was de eerste basisschool van onze zoon; wie heeft dit ook meegemaakt, en dan wel toen het kind nog leerling was van de betreffende school. Kunnen ook ouders van oud-leerlingen iets doen of wordt het meedenken en doneren in zo'n situatie niet op prijs gesteld?

    Groet, Jet

  • M Lavell

    Jawel. Vooral het vervangen van de bibliotheek is van belang. Die boeken (computers, spelletjes) zijn meestal gekregen of verzameld en slecht verzekerd. Het is wel het toefje op de taart voor veel leerlingen.

    Dus: Duik in je kast en schenk de kinderboeken, spelletjes, computers, etc. die je niet meer nodig hebt.

  • angel.1972

    Nog beter

    zelfs al is er niks afgebrand maar gewoon stomweg al dat boeken assortiment

    vervangen op de scholen

    het gemiddelde is relatief slecht…slecht onderhouden en wordt smaakgebonden aangeboden.

    en de school in brand ja hoor bijna elk jaar werd er in mijn oude wijk een poging tot de school afbranden ondernomen.

  • Jet

    Grin, onze originele afdankertjes stonden daar al uit de tijd dat zoonlief daar nog leerling was, maar het lukt me niet contact met de directie te krijgen, en vml. zijn de toefjes op de pudding het laatste waar ze zich mee bezig houden, maar ik heb in samenwerking met andere ouders van oud-leerlingen al een box gehuurd van ca. 10m kwadraat, en die begint zich te vullen met de boeken en spullen waar onze kinderen zich destijds ook zo mee konden vermaken; weliswaar niet de nieuwste atlas en de boeken misschien niet in de nieuwste spelling, maar met de spullen waar niet onmiddellijk aan gedacht wordt, zoals spullen voor de poppenhoek, potjes voor planten ….. ik heb zelfs al twee voor het Montessori onderwijs zo kenmerkende kleedjes gekregen :)

    Enfin, we sparen nog even door in de hoop dat we ook op de voorlopige noodlocaties het specifieke aspect van het Montessori-onderwijs kunnen behouden.

    Bij de weg: niet naar bedoeld, maar heeft iemand enig idee waarom alleen blanke, hoogopgeleide ouders bij mij aan de lijn hangen, terwijl de betreffende locatie tegenwoordig een ‘zwarte school’ lijkt te zijn gezien de oorsprong van de populatie:? Enig idee hoe ik ook de ouders van de huidige leerlingen kan mobiliseren?

  • M Lavell

    Uit mijn ervaring (vooral Turkije) en zwart wit gesteld: mensen die uit een bevelgerichte maatschappij komen, hebben niet het idee dat ze zelf iets kunnen en mogen betekenen of bijdragen. Dat is hun plaats niet.

    Bovendien: cadeau's krijgen en mogen geven is ook een kwestie van rangorde en is voorbehouden aan mensen met een hogere positie. Kinderen hebben die positie niet.

    Last but not least: Wij (die witten) hebben veel meer (kinder)spullen in huis (wij kennen het verschijnsel ‘educatief speelgoed’. Dat rijmt niet met rangorde)

    Ik weet niet of het je lukt ze aan de gang te krijgen. Ik zou me vooral op praktische belemmeringen richten. Werken de ouders beiden? Heb je de kinderen gevraagd? Hou rekening met wat ik boven schreeft. Als er ook maar iets van in het normenenwaardenstelsel is ingebakken, dan is ‘ook meedoen’ belemmerd door een diep gevoelde gene (dat doe je niet.)

  • Jolanda Winter

    Bij ons is dat gebeurd maar vanuit school werd er niets gevraagd, geen oproepen gedaan. Binnen twee weken stond er een noodlokaal en werden er nieuwe spullen aangeschaft. Genoeg geld denk ik dan.

  • Jet

    Ik heb net overlegd met de enige dame die ik daar nog ken, en met name ontwikkelingsmaterialen (het betrof een Montessorischool) en boeken zijn van harte welkom hier. Ook de spullen en spellen van de overblijf c.q. de naschoolse zijn allemaal weg, dus er is nog genoeg te verzamelen wat buiten het reguliere budget valt.

  • leonie

    Ik wil even zeggen dat ik het super vind dat je deze moeite doet voor een school waar je eigenlijk niet meer zo veel mee te maken had. Goed bezig!