Leerlingmotivatie

  • René

    Ik zoek iemand die mee wil helpen om een niet-commercieel project over leerlingmotivatie en school te bewerkstelligen.

    Ben je geïnteresseerd in adolescenten en hun psychologie en/of in de maatschappelijke functie(s) van school, beschik je over een uitstekend Nederlands (schriftelijk en mondeling) en over goede communicatieve vaardigheden (PR), dan zou ik graag willen horen, waarom deze advertentie je interesse heeft opgewekt.

    René

  • Misdefinitie.nl

    Uw geeft het antwoord eigenlijk zelf al. Interessant voor ieder die interesse heeft in de genoemde onderwerpen. Meer informatie is wenselijk. Bent u werkgever, uitgever, onderzoeker of docent? Gaat het om een scriptie, (wetenschappelijk) onderzoek of didactische uitvoering in de klas? Wat moet er gebeuren? Wat is de omvang van het project? Wat zijn de investeringen? Allemaal vragen waarbij het antwoord bepaalt voor wie het interessant kan zijn.

  • René

    Het betreft de ontwikkeling van een cursus voor leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

    De doelen van deze cursus zijn tweevoudig:

    1) Leerlingen het gereedschap geven om een grotere en betere controle op hun leven en dus op hun motivatie te kunnen uitoefenen. Door bewust te worden van de loop van hun identiteitontwikkeling, van de betekenis van hun relatie met anderen, van hun relatie met en hun functie in de maatschappij, van de verschillende functies en rollen die de school in hun leven vervult, enz, zullen leerlingen in staat zijn om een stabieler levensbeeld en een duidelijker toekomstbeeld te vormen, wat hun intrinsieke motivatie zal versterken.

    2) School de mogelijkheid geven om als volledig referentiekader voor leerlingen/adolescenten zich te profileren en daardoor om een (veel) belangrijker rol in de maatschappij te vervullen.

    Het project bestaat uit twee delen: een (al afgerond) theoretisch deel en een (nog op stapel) praktisch deel en is voor de tweede en de derde klas bedoeld. Het zou aan de mentorles kunnen geïntegreerd worden (de helft van een mentorlesuur om de week, bijvoorbeeld).

    Ik zoek iemand die met deze onderwerpen affiniteit en/of ervaring heeft en die mij zou willen helpen om aan het project ‘mooiere kleren’ te geven (taal, presentatie, enz).

    René

  • Jet

    Ik voldoe niet aan de eisen, maar ben wel benieuwd naar het resultaat :)

    Dag, Jet

  • René

    Ik ook!

    Bedank voor je reactie.

    René

  • Sapana

    Hallo,

    Ik ben als docente Nederlands werkzaam in het voortgezet onderwijs (havo/vwo). Verder volg ik de eerstegraadsopleiding. Ik meen aan de eisen te voldoen. Ik zou echter wat meer willen weten over het theoretische gedeelte. Wat was daarbij de vraagstelling? Van welke bronnen heb je gebruikgemaakt. Welk beeld heb je van jouw eindproduct? Een soort lessenserie? Hoe komt het dat er sinds 7 januari niet meer gereageerd is op jouw oproep?

  • René

    Hallo Sapana,

    Bedankt voor je reactie. Zoals je merkt, heeft mijn advertentie weinig animo opgewekt! Waarom, vraag je… Ik weet het niet. Misschien is het te vaag, te theoretisch, te utopisch, te … (eigen mening invullen).

    De oorzaak van dit project was de volgende tegenstelling: aan de ene kant wordt er door scholen (én schoolpersoneel) verwacht dat leerlingen op school gemotiveerd komen en op school gemotiveerd blijven; aan de andere kant hebben leerlingen (in de onderbouw van het voortgezet onderwijs) geen idee hoe ze hun motivatie-stand een beetje onder controle kunnen hebben. Bovendien, in schoolgangen hoor je dag in dag uit dat leerlingen weinig gemotiveerd of zelfs totaal ongemotiveerd zijn: een constatering die een bekentenis van onmacht bedekt.

    Volgens de gespecialiseerde literatuur is de docent de oorzaak én het geneesmiddel tegen dit gebrek aan motivatie. Wat de school betreft, zijn docenten verantwoordelijk voor de motivatie/demotivatie-stand van leerlingen: ze moeten boeiende lessen geven en de lesstof dus beter overbrengen, en naast de cognitieve ontwikkeling van leerlingen moeten ze ook persoonlijk bij leerlingen betrokken zijn. Die zijn de twee voorwaarden om de motivatie-stand van leerlingen te verhogen. Een derde voorwaarde is dat ze hoge verwachtingen voor leerlingen moeten hebben.

    Ik vind deze stand van zaken zeer onprofessioneel: docenten komen in alle maten en alle vormen, en worden nooit door de school op deze aspecten beoordeeld.

    Verder is de manier waarop ze leerlingen benaderen, niet constant of consequent. Een zelfde docent kan bijvoorbeeld een bepaalde groep leerlingen of klasse aanspreken en motiveren, en een andere helemaal niet. Bovendien zijn docenten menselijk (that we know for sure): hun stemming varieert van dag tot dag, en soms, net als hun leerlingen, van uur tot uur.

    Last but not least, elke docent heeft een eigen mening, een eigen gedachtegang: hun rede (?) is veelvoudig en in de meeste scholen helemaal niet homogeen, wat voor leerlingen het moeilijk maakt om een duidelijke en nuttige boodschap erin te kunnen vinden.

    Mijn bronnen zijn zeer gevarieerd en komen voor de meeste uit verschillende gespecialiseerde ‘journals’ die sinds 2000 zijn verschenen. Om een beter idee van mijn bronnen te krijgen kan ik je de ‘bibliografie’ van het theoretische deel sturen.

    Ik wil nog toevoegen dat ik een Franse leraar Frans ben, wat kan misschien bepaalde ‘ongepastheden’ in mijn schijfstijl uitleggen. Mijn excuses daarvoor.

    Als je nog geïnteresseerd bent of meer wil weten, kan je me aan dit adres schrijven: rh138nr@yahoo.fr

    Groeten,

    René

  • angel.1972

    heeft de interesse niet te maken met het feit dat het op een prikbord geplaatst wordt?

  • René

    Bedoel je ‘het gebrek aan interesse’?

    Dat zou kunnen… Zoveel ervaring met prikborden heb ik niet.

    Wat mijn zoektocht betreft, zou één reactie genoeg kunnen zijn!