Hallo Sapana,
Bedankt voor je reactie. Zoals je merkt, heeft mijn advertentie weinig animo opgewekt! Waarom, vraag je… Ik weet het niet. Misschien is het te vaag, te theoretisch, te utopisch, te … (eigen mening invullen).
De oorzaak van dit project was de volgende tegenstelling: aan de ene kant wordt er door scholen (én schoolpersoneel) verwacht dat leerlingen op school gemotiveerd komen en op school gemotiveerd blijven; aan de andere kant hebben leerlingen (in de onderbouw van het voortgezet onderwijs) geen idee hoe ze hun motivatie-stand een beetje onder controle kunnen hebben. Bovendien, in schoolgangen hoor je dag in dag uit dat leerlingen weinig gemotiveerd of zelfs totaal ongemotiveerd zijn: een constatering die een bekentenis van onmacht bedekt.
Volgens de gespecialiseerde literatuur is de docent de oorzaak én het geneesmiddel tegen dit gebrek aan motivatie. Wat de school betreft, zijn docenten verantwoordelijk voor de motivatie/demotivatie-stand van leerlingen: ze moeten boeiende lessen geven en de lesstof dus beter overbrengen, en naast de cognitieve ontwikkeling van leerlingen moeten ze ook persoonlijk bij leerlingen betrokken zijn. Die zijn de twee voorwaarden om de motivatie-stand van leerlingen te verhogen. Een derde voorwaarde is dat ze hoge verwachtingen voor leerlingen moeten hebben.
Ik vind deze stand van zaken zeer onprofessioneel: docenten komen in alle maten en alle vormen, en worden nooit door de school op deze aspecten beoordeeld.
Verder is de manier waarop ze leerlingen benaderen, niet constant of consequent. Een zelfde docent kan bijvoorbeeld een bepaalde groep leerlingen of klasse aanspreken en motiveren, en een andere helemaal niet. Bovendien zijn docenten menselijk (that we know for sure): hun stemming varieert van dag tot dag, en soms, net als hun leerlingen, van uur tot uur.
Last but not least, elke docent heeft een eigen mening, een eigen gedachtegang: hun rede (?) is veelvoudig en in de meeste scholen helemaal niet homogeen, wat voor leerlingen het moeilijk maakt om een duidelijke en nuttige boodschap erin te kunnen vinden.
Mijn bronnen zijn zeer gevarieerd en komen voor de meeste uit verschillende gespecialiseerde ‘journals’ die sinds 2000 zijn verschenen. Om een beter idee van mijn bronnen te krijgen kan ik je de ‘bibliografie’ van het theoretische deel sturen.
Ik wil nog toevoegen dat ik een Franse leraar Frans ben, wat kan misschien bepaalde ‘ongepastheden’ in mijn schijfstijl uitleggen. Mijn excuses daarvoor.
Als je nog geïnteresseerd bent of meer wil weten, kan je me aan dit adres schrijven: rh138nr@yahoo.fr
Groeten,
René