Vraag???

  • chantal

    Hoi

    I heb effe een vraag. Ik stel deze vraag speciaal voor mijn zusje want we zijn met het gezin uit aan het zoeken of een school zomaar kan zeggen je hoeft niet meer naar school te komen. Ik zal effe in het kort uit leggen wat er aan de hand is.

    Mijn zusje zit in de derde klas verpleegkunde op eht MBO. Tot nu toe heeft ze bijna alle gehaald behalve haar enerlaatste stage want op de afdeling waar ze stage liep was al over bekend dat geen enkele stagere daar een voldoende krijgt zij ook niet maar er werd ook heel vervelend gedaan tegen stageres en mijn zusje had op den duur ik wil niet meer ze is toen wel door gegaan. Ze is nu sinds een paar weken op een nieuwe stage enhet bevalt/beviel haar goed en iedereen was te vreden over haar. Nu heeft ze gister een gesprek gehad met de stagebegeleiders van school en van haar stage plek en heeft te horengekreegn dat ze niet meer op school hoeft te komen omdat deze opleiding niks voor haar is en dat ze niet de feling heeft om in de zorg te werken. Dit terwijl iedereen op andere stages en de plekken waar ze vakantie werk heeft gedaan zeiden dat ze dat voor iemand n opleiding juist heel veel heeft en ze is zelfs door een stage plek opgebeld geworden want ze wilde haar heel graag als vakantie hulp mdat ze zo goed met de bewoners om kon gaan. Aar ze heeft dus nu ineens tehoren gekregen dat ze moet stoppen. Iet waar ze het heel erg moeilijk mee heeft. Ook heeft ze van dezelfde stage plek alleen een andere begeleider een aantal weken terug en rapport gekregen waar op staat dat ze een voldoende heeft voor haar stage en dat ze het heel erg goed doet. Allemaal een beetje tegen strijdig dus.

    Maar nu is mijn vraag kan iemand mij vertellen of een school zomaar kan zeggen je hoeft niet meer te komen zoek maar een andere opleiding.

    Mijn ouders hebben wel nog een gesprek op school maar ben bang dat dat niet veel meer zal helpen. En ken nog z'n verhaal van dezelfde school dat ze al eerder bij een meisje gedaan hebben dat ook zover in haar opleiding was.

    groetjes Chantal

  • Marto

    Een school kan je niet zonder een goede reden van school af sturen. Dit kan alleen als ze teveel onvoldoende resultaten heeft gehaald of dat ze aan andere voorwaarden niet heeft voldaan.

    Als er een gesprek gevoerd gaat worden moeten er ‘bewijzen’ zijn, d.w.z. rapporten, schriftelijke afspraken en dergelijke. Tevens moet duidelijk zijn aan welke voorwaarden wel of niet is voldaan. Voor het gedeelte dat ze wel heeft afgerond zal ze certificaten kunnen krijgen.

  • vechter

    Lees de onderwijsovereenkomst die is afgesloten bij de start van de opleiding nog eens door.

    Hierin staan de rechten en plichten van beide partijen omschreven.

    En laat je zus ook het OER (onderwijs examenregelement) opvragen bij de school.

    Hier kun je mogelijk ook informatie uithalen, ze zijn verplicht dit te geven.

    Wel heel vreemd dat men pas in het derde jaar tot de conclusie komt dat jouw zus niet geschikt is voor deze opleiding en dit beroep, als dit werkelijk zo zou zijn had men dit al in het eerste jaar kunnen beoordelen.

    Geef jouw zus en jouw ouders ook even de link naar de website www.onderwijsklachten.nl

  • chantal

    Dank je wel voor de tips

    Ik heb de onderwijs overeenkomst door gelezen en daar staan een aantal dingen in die nu niet gebeurt zijn want ze hadden via een proceuren moeten werken end at is neit gebeurt.

    Zal mijn ouders zeker de link geven.

  • Misdefinitie.nl

    Nee, een opleiding mag iemand niet zomaar wegsturen. Je zusje heeft bijna alles gehaald. Dat betekent dat ze wel degelijk geschikt is voor de opleiding. Ze zijn verplicht haar de mogelijkheid te bieden volgens de officiële procedure haar opleiding af te maken.

    Ik zou schriftelijk en tijdens het gesprek de opleiding in gebreke stellen omdat ze haar onterecht belemmeren volgens de regelgeving de opleiding te vervolgen. Maak hen duidelijk dat ze een onrechtmatige daad begaan door dat te doen en dat ze aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de schade.

    Denk eraan dat je tegen elk besluit dat genomen wordt in beroep kunt gaan. Als je het moeilijk vindt om dat zelf te doen, dan kan je je rechtsbijstand aanspreken als je dat hebt of binnenlopen bij een rechtswinkel in de buurt.

  • Emma321

    Iets dergelijks heb ik meegemaakt tijdens mijn opleiding HBO-jeugdwelzijnszorg (bestaat niet meer). Tijdens het derde jaar, een heel stagejaar kreeg ik een onvoldoende beoordeling voor het tweede helft. Daarom moest ik een extra stage doen. Het was moeilijk om halverwege het volgende studiejaar pas te beginnen met het vierde leerjaar als enige student. Het tweede gedeelte van het vierde leerjaar kreeg ik extra vakken erbij, die mijn jaargenoten die net afgestudeerd waren niet hoefden te doen en waarvoor ik niet gemotiveerd was….Dus deze weg kan ik jullie dan ook niet echt aanbevelen.