onderwijscultuur

  • wip

    Ik kan er niet meer tegen.

    Werkzaam op een leuke school. Een geweldig vak. Wat is er nou mooier om kinderen mee te nemen op een avontuur. Het voorrecht om dingen te vertellen

    en de kinderen hangen aan je lippen geweldig.

    De situatie er omheen daar word ik dus gek van!

    De gemiddelde leerkracht is sociaal gezien niet meer van deze tijd!

    Conflicten moeten via een omweg uitgepraat worden want anders worden er collega's gekwetst! Mijn aard is nogal direkt! Heel fout dus.

    Ik loop dus nogal eens op mijn tenen om de sfeer goed te houden.

    De climax was het feit dat een groot deel van het team inspraak eiste in een advertentie op school voor de vacature voor een nieuwe directeur.

    Het algemeen bestuur had deze adv opgesteld en om iedereen ter wille te zijn deze voor publicatie aan het team laten lezen.

    (er was dus al héél wat gebeurd)

    De inhoud van de adv werd afgekeurd oa omdat er stond

    dat er een hecht team werkt een bevlogen congiere en een betrokken adm medewerkster!! Men vond dat het team er slecht afkwam in vergelijk met de congiere en de adm medewerkster!!

    Nu ik het zo opschrijf word ik weer boos. Zoooo Kinderachtig!!!

    Maar hier vergaderen wij dus over ipv over belangrijke dingen!!!

    Elke minuut elke seconde die ik aan dit soort dingen moet besteden vind ik er één teveel. Maar kan ik dat zeggen zonder dat er een opstand uitbreekt?

    Het antwoord is dus nee.

    Oorzaak? We spreken hier over de meerderheid van het team!

    Mijn conclusie? Ik ben een hele goed leerkracht maar ik pas niet in de onderwijscultuur. De vraag is dan kan ik me genoeg aanpassen of moet er een verandering plaatsvinden.

    Wip

  • angel.1972

    Ik denk dat de meeste echte leerkrachten heel langzaam aan verdwijnen uit het onderwijsbeeld.

    uiteraard kan men hieruit weer de discussie doen oplaaien omtrent wat dan een echte leerkracht zou zijn waaraan deze zou kunnen moeten voldoen(een onzinnige discussie dus)

    Wat was er laatst toch voor een docent op tv hij gaf aanschouwend onderwijs liet mensen in he zwembad springen en fruit liet hij vallen in het water. …mag niet meer… dit zijn goede docenten en ze verdwijnen.

    Het onderwijs is gewoon het doorgaans bedrijfsleven geworden met concurrentie strijd haat en nijd.

    Iedereen heeft de waarrheid in pacht omtrent onze jeugdigen.

    je hoeft echt niet met mijnheer maslov aan te komen want dat kent de eerste de beste pabo student echt niet..schandalig zonder deze parate kennis mag je in mijn visie niet eens voor de klas komen.

    PABO klaar en boeken aan bieden..dat is geen toekomstig docent.

    In mijn visie heeft een docent de boeken tot aan he plafond en de honderduizenden ervaring vanuit de praktijk ernaast liggen.

    Toen de kinderen moesten overblijven en het een hype werd om werkende ouders te hebben(ter bekostiging van de torenhog hypotheek te betalen)kreeeg je al een heel ander onderwijs beeld.

    De moeders werden mondiger sterker nog de eerste de beste tiep miep was ook onderwijskundig medewerker(in eigen verbeelding)het respect voor het beroep verdween in een razendsnel tempo…afbraak gaat sneller dan opbouw…het zla nog wellicht vel jaren duren voor er weer sprake is van voldoening binnen onderwijsland.

  • angel.1972

    Mijn sterkste voorbeeld van het huidige onderwijs.

    Docent koopt huis van ouders van leerling.

    ouders weten van niks koper onbekend.

    er onstaat discussie(huidige tijd erg modern)omtrent verkoop

    gillen moord en brand om advocaat die men nog niet heeft

    spannen zaak aan..met na een tijdje advocaat erbij.

    zoon komt huilend thuis met verhalen van een juf die de desbetreffende woning koopt en de zaken bespreekt a plan publiek(met leerlingen en ouders erbij)

    Dat noemen we smaad in nederland.

    was dit een aantal jaren gelden voorgevallen dan was deze juf van net twintig zonder pardon weggestuurd van school….Nu niet n u nu mag het zo slecht en walgelijk zijn als je maar wilt.

    Er werd zelfs gesuggereerd dat het kind had gelogen.

    Wat leer je het kind hiermee.

    a je hoeft geen respect te hebben voor juf/meester

    b niemand is te vertrouwen.

  • wip

    Ik heb je reacties met veel belangstelling gelezen. Maar ik ben geen 20 meer!

    Zeker ook niet vers van de pabo indien je die indruk van mij had.

    Verder kan ik niet zoveel met wat je schrijft.

    Het is absollut niet erg om emoties en werk te scheiden wanneer dat nodig is.

    Het heeft zelfs mijn voorkeur omdat je dan duidelijk maakt dat wanneer er een meningsverschil is het hier een zakelijk verschil is en het niet om de persoon gaat.

    Binnen het onderwijs wordt zo snel gedacht dat het ook meteen een persoonlijke aanval is!

    De door jou beschreven geval van de juf die haar macht misbruikt is natuurlijk altijd fout en mag nooit gebeuren! Zoiets bewijzen en zorgen voor passende maatregelen blijft moeilijk maar heel langzaam groeit wel een besef dat zelfs onderwijzers niet zonder fouten zijn!!!!!

    Maar ook hier wordt snel gedacht dat wanneer je een fout of een vergissing ( niet zo dramatisch als jou voorbeeld) toegeeft dat dat een persoonlijk falen is.

    Het is net als opvoeden van je eigen kinderen. Kun je aan je eigen kind toegeven dat je iets fout gedaan hebt?

    Onderwijzers zijn angsthazen en hebben nooit geleerd met fouten om te gaan.

    Dus worden ze ontkent.

    Wip

  • angel.1972

    ik had niet de indruk dat je twintig was/bent.

    anders was reactie voor mij ook niet zinvol geweest.

    reactie komt voort uit enige interesse opgewekt door het geschrevene woord.

    ik zie het tweede verhaal niet meer als een falen maar meer als een bewust beter willen worden van andere mensen waarbij het niet meer aan de orde is dat je andermans kinderen in de klas hebt zitten.

  • Marto

    Wees gerust, want je bent (gelukkig) niet de enige die zich druk maakt om dit soort zaken.

    Ik hoop wel dat je je blijft verzetten.

    Ik vrees dat het pas werkelijk gaat veranderen als een minister falende instituten, scholen, directies, besturen, leerkrachten, enz. besluit aan te pakken.

  • Brulboei

    Helemaal eens, vrees alleen dat het nog erg lang kan duren.