wie weet raad

  • suma

    hallo allemaal

    ik heb dit gekopierd van het autisme prikbord,en hoop hier ook goede tips te krijgen..

    De juf kwam uit school naar mij toegelopen,met de mededeling dat ze aan het eind van haar latijn is!!!! Dat ze het niet meer trekt,dat het zo eigenlijk niet langer kan,ze had al advies gevraagd aan de intern beg,en de adj.dir.,die de coordinatie heeft over de zorgleerlingen…..wat daarmee gezegd en gedaan is weet ik niet,het overviel me als donderslag bij heldere hemel.

    Ze had dus ineens een andere juf (kleuterjuf)voor de klas gezet omdat ze het dus niet meer trok,die kleuterjuf heeft mijn zoontje uit de klas gestuurd omdat hij TIKTE met zijn vingertjes op tafel(hoe meer spanning,hoe meer getik)nou jaaaaa zeg….

    Mijn zoontje vertelde thuis dat hij elke dag bij de deur staat……..omdat hij niet kan stoppen met tikken.Hij heeft geen grote mond,is niet agressief,hij tikt en trappeld en vind het moeilijk om op zijn beurt te wachten,en juf trekt het niet meer'?''?????

    Ik krijg hier een nare smaak van in mijn mond,dat ze hem wil lozen,……..dat hij teveel aandacht vraagt en dat ze er gewoonweg geen zin in heeft,ze heeft notabene een cursus autisme en onderwijs gevolgd.

    En nu?'????

    Wij zijn afgelopen jaar op scholen wezen kijken(cluster 4)

    maar wij vinden dat ons zoontje daar niet tussen past…..

    Komt hij dalijk thuis te zitten omdat de juf gewoonweg niet met hem kan omgaan,omdat ze er geen extra energie wil insteken??????

    Dit wordt een slapeloze nacht.

    Dit was mijn eerste berichtje,het volgende plaats ik ook hier,zodat jullie een beeld kunnen vormen van wat er gebeurd is in 1 week tijd!!

    Als eerste heb ik een zoontje van 6 met Asperger,hij zit in gr 3 van de reguliere basisschool.

    Op school zat mijn zoontje in gr 1/2 bij een superjuf die hem haarfijn aanvoelde,en hem ook helemaal begreep.

    Nu zit hij bij 2 nieuwe juffen,en ik dacht dat alles goed verliep…………we hebben om de 6 weken gesprek etc….

    Nu was hier vorige week een vriendje spelen,en die vertelde dat mijn zoontje vaak bij de deur moest staan,omdat hij vaak trappeld met zijn voetjes en tikt met zijn vingers op tafel,hoe meer spanning,hoe meer getik en getrappel……

    Ik schrok hier enorm van,ik dacht juist dat ze hem op school zo goed begrepen…..

    Gelukkig hebben we deze week weer een gesprek en ik zal het zeker aankaarten,dat ik dit niet als oplossing zie,maar dat ik wel snap dat het storend is.,..moeten wij ons kind dan medicatie gaan geven om deze “tics” te stoppen???? nee ,dat zijn wij niet van plan,dus ik hoop met heel mijn hart dat school samen met ons een oplossing kan bedenken.,in gr 1/2 had hij een trappelkussen,maar dit wilde de juffen nu niet doen…..

    Ook kan mijn zoontje net zo lezen zoals wij dat kunnen,vraag me niet hoe dat kan ,want dat weet ik zelf ook niet,snap er nx van…..

    Van de een op andere dag kon hij in de grote vakantie lezen,en leest nu alle woorden,zinnen…..hij heeft er ook lol in.

    Hij had op school gezegd dat hij de boekjes zo makkelijk vindt,en of er geen moeilijkere boeken zijn.Daar werd niet echt op gereageerd..Ook geeft hij thuis aan dat hij zich met name de taalles ontzettend verveeld.Hopenlijk doen ze hier na het gesprek ook wat mee,want ik denk zelf dat bij verveling ook negatief gedrag(bij hem tikken en trappelen,)ontstaat.

    Herkent iemand dit van zijn of haar kind,of van zichzelf vroeger???

    Ik ben zo bang nl dat hij zichzelf onbegrepen gaat voelen,straf krijgt omdat hij dingen doet die hij niet onder controle heeft……en waar hij niks aan kan doen.

    Wat zouden jullie doen.alvast bedankt voor het lezen en meedenken

    Dit heb ik vorige week gepost,inmiddels is het gesprek geweest…..

    het vervolg………….

    Gister hebben we het gesprek gehad met de juf,ambulant begeleider,en de intern begeleider van mijn zoontje(gr 3 ,6 jaar en asperger)

    Het gedrag van hem is sinds vorige week dusdanend storend dat hij regelmatig de klas uit moet,hij tikt en trappeld,vorig jaar was dit ook,toen is hij tot de kerst halve dagen gegaan wat de rust toch wel terugbracht,dit kan nu niet meer helaas.

    De oplossing is die ze nu bedacht hebben dat hij als hij druk wordt de klas uitmoet(en erbij vermelden dat dit GEEN straf is) en bij de adj.directeur gaan werken.,als die er niet is moet hij bij een ongediplomeerde onderwijsass gaan zitten die eigenlijk bij de kleuters ondersteund en met name verjaardagskronen maakt etc……

    Ook vroeg de int.beg. of ze mij mocht bellen als het niet meer gaat iof ik hem op kan halen,tuurlijk kan……maar wanneer vinden jullie dat het niet meer gaat?????

    Het antwoord daarop was dat als ie onbereikbaaar is geworden door prikkels……tja als je maar lang en veel negatief doet tegen mijn zoontje over het tikken dan sluit ie zich af……..

    Let wel,.dit is pas vorige week begonnen dat het storend voor de groep is!!!!!!De int.beg. liet tot 2 keer toe vallen dat als de school niet meer aan zijn hulpvraag kan voldoen hij weg moet……………………terwijl dit van spanningen van 5 dec komt!!!!

    Het leek erop dat ze niet eens wilde wachten tot deze periode voorbij is.

    De ambulant beg. zei ook,.het heeft hartstikke goed gegaan,en het zal weer goedkomen maar hier moeten jullie als leerkracht doorheen,op een zo fijne mogelijke manier voor mijn zoontje.

    De periode vanaf de grote vakantie tot vorige week ging gewoon heel erg goed!!!!

    En dan na een een kleine week al zeggen dat de leerkrachten er niet meer tegen kunnen en dat we moeten overwegen om hem weg te halen

    Wij als ouders zijn er heel erg van geschrokken en weten het even ook niet meer.

    Wel doen we vanmiddag 5 dec vieren zodat hopelijk maandag de grootste spanning weg is en hij weer goed kan meedoen op school…..meer kunnen we op het moment niet doen,jammer genoeg…..

    en het laatste……

    We hebben echt het idee dat school niet meer wil…..

    vanmorgen mijn zoontje naar school gebracht ,had ook een brief bij me waarin staat dat hij nu een ketting heeft waar hij op mag bijten,dat we sint hebben gevierd…

    ik vertelde dus aan de juf van de ketting,en haar reactie was…..nu weer dat!dat kennen we,nou ja we zien wel of het helpt.

    ze keek me geeneens aan toen ze het zei,en schreef gewoon door op het bord!!!

    ik heb ook gevraagd of ze straks wil laten weten hoe het gegaan is….

    wie weet raad?wat kan ik het beste voor stappen ondernemen als het weeeeer negatief is…..een gesprek met de directie wil ik zowiezo,maar dat zal weinig uithalen,die staan achter de juf…..

    mijn zoontje had trouwens een geweldig goed rapport!!

    ben net om kwart voor 12 naar de juf gelopen om te vragen hoe het gegaan was met de ketting….het antwoord was als volgt,oordeel zelf maar…..

    ik:juf,heb je verbetering bemerkt bij mijn zoontje

    juf:beetje vroeg om dat te zeggen vind je ook niet

    ik:wij merkten thuis al snel een verbetering

    juf:fijn voor jullie

    ik:ik hoop dat het echt helpt

    juf:hij heeft nog veel getikt en getrappeld maar niet van die aard dat hij de klas uit moest en hij heeft ook niet bij de deur hoeven staan

    ik:dat is al heel fijn

    juf:de kring blijft erg moeilijk voor hem

    ik:is een kussen voor onder zijn voeten dan geen oplossing zoals in gr 1/2

    juf:we gaan hier geen oplossing voor bedenken,de vergadering is geweest en jullie hebben dit alles besproken en hoeft niet nog een keer

    toen ben ik aangelopen….de directie was helaas net niet bereikbaar op school

    Wat vinden jullie hier nou van……

    Gr suma

  • M Lavell

    Kijk eens hier www.oudersenrugzak.nl/zietdeschoolhetnietmeerzitten.pdf

  • Rein

    Ik zou voor een andere basisschool gaan kijken, want mogelijk gaat de school een verwijderingsprocedure starten (ze gooien er nog een schepje bovenop om het mogelijk te maken) en je bent van elk normaal onderwijs uitgesloten geen school die je kind meer wil hebben, Mijn dochter heeft alle maar dan ook echt alle onderzoeken gehad er was niets uitgekomen, Maar de mening van een juf telt en in ons geval iemand van ggz die meteen achter de school stond. Dit heeft er voor gezorgd dat zij (6) nu op een s.o. zit met hele drukke kinderen, terwijl zij juist het tegenovergestelde is.Het is ons duidelijk dat je van een school nooit kan winnen. wat je ook doet. Zorg dat je een redelijk contact houd met de school, want als je je kind aan gaat melden zullen ze altijd naar de gedragingen van het kind op de oude school vragen.suma schreef:

    >

    > hallo allemaal

    > ik heb dit gekopierd van het autisme prikbord,en hoop hier

    > ook goede tips te krijgen..

    >

    > De juf kwam uit school naar mij toegelopen,met de mededeling

    > dat ze aan het eind van haar latijn is!!!! Dat ze het niet

    > meer trekt,dat het zo eigenlijk niet langer kan,ze had al

    > advies gevraagd aan de intern beg,en de adj.dir.,die de

    > coordinatie heeft over de zorgleerlingen…..wat daarmee

    > gezegd en gedaan is weet ik niet,het overviel me als

    > donderslag bij heldere hemel.

    >

    > Ze had dus ineens een andere juf (kleuterjuf)voor de klas

    > gezet omdat ze het dus niet meer trok,die kleuterjuf heeft

    > mijn zoontje uit de klas gestuurd omdat hij TIKTE met zijn

    > vingertjes op tafel(hoe meer spanning,hoe meer getik)nou

    > jaaaaa zeg….

    > Mijn zoontje vertelde thuis dat hij elke dag bij de deur

    > staat……..omdat hij niet kan stoppen met tikken.Hij heeft

    > geen grote mond,is niet agressief,hij tikt en trappeld en

    > vind het moeilijk om op zijn beurt te wachten,en juf trekt

    > het niet meer'?''?????

    > Ik krijg hier een nare smaak van in mijn mond,dat ze hem wil

    > lozen,……..dat hij teveel aandacht vraagt en dat ze er

    > gewoonweg geen zin in heeft,ze heeft notabene een cursus

    > autisme en onderwijs gevolgd.

    >

    > En nu?'????

    > Wij zijn afgelopen jaar op scholen wezen kijken(cluster 4)

    > maar wij vinden dat ons zoontje daar niet tussen past…..

    > Komt hij dalijk thuis te zitten omdat de juf gewoonweg niet

    > met hem kan omgaan,omdat ze er geen extra energie wil

    > insteken??????

    > Dit wordt een slapeloze nacht.

    >

    > Dit was mijn eerste berichtje,het volgende plaats ik ook

    > hier,zodat jullie een beeld kunnen vormen van wat er gebeurd

    > is in 1 week tijd!!

    >

    > Als eerste heb ik een zoontje van 6 met Asperger,hij zit in

    > gr 3 van de reguliere basisschool.

    > Op school zat mijn zoontje in gr 1/2 bij een superjuf die hem

    > haarfijn aanvoelde,en hem ook helemaal begreep.

    > Nu zit hij bij 2 nieuwe juffen,en ik dacht dat alles goed

    > verliep…………we hebben om de 6 weken gesprek etc….

    > Nu was hier vorige week een vriendje spelen,en die vertelde

    > dat mijn zoontje vaak bij de deur moest staan,omdat hij vaak

    > trappeld met zijn voetjes en tikt met zijn vingers op

    > tafel,hoe meer spanning,hoe meer getik en getrappel……

    > Ik schrok hier enorm van,ik dacht juist dat ze hem op school

    > zo goed begrepen…..

    > Gelukkig hebben we deze week weer een gesprek en ik zal het

    > zeker aankaarten,dat ik dit niet als oplossing zie,maar dat

    > ik wel snap dat het storend is.,..moeten wij ons kind dan

    > medicatie gaan geven om deze “tics” te stoppen???? nee ,dat

    > zijn wij niet van plan,dus ik hoop met heel mijn hart dat

    > school samen met ons een oplossing kan bedenken.,in gr 1/2

    > had hij een trappelkussen,maar dit wilde de juffen nu niet

    > doen…..

    > Ook kan mijn zoontje net zo lezen zoals wij dat kunnen,vraag

    > me niet hoe dat kan ,want dat weet ik zelf ook niet,snap er

    > nx van…..

    > Van de een op andere dag kon hij in de grote vakantie

    > lezen,en leest nu alle woorden,zinnen…..hij heeft er ook

    > lol in.

    > Hij had op school gezegd dat hij de boekjes zo makkelijk

    > vindt,en of er geen moeilijkere boeken zijn.Daar werd niet

    > echt op gereageerd..Ook geeft hij thuis aan dat hij zich met

    > name de taalles ontzettend verveeld.Hopenlijk doen ze hier na

    > het gesprek ook wat mee,want ik denk zelf dat bij verveling

    > ook negatief gedrag(bij hem tikken en trappelen,)ontstaat.

    > Herkent iemand dit van zijn of haar kind,of van zichzelf

    > vroeger???

    > Ik ben zo bang nl dat hij zichzelf onbegrepen gaat

    > voelen,straf krijgt omdat hij dingen doet die hij niet onder

    > controle heeft……en waar hij niks aan kan doen.

    > Wat zouden jullie doen.alvast bedankt voor het lezen en

    > meedenken

    >

    > Dit heb ik vorige week gepost,inmiddels is het gesprek

    > geweest…..

    > het vervolg………….

    >

    > Gister hebben we het gesprek gehad met de juf,ambulant

    > begeleider,en de intern begeleider van mijn zoontje(gr 3 ,6

    > jaar en asperger)

    >

    > Het gedrag van hem is sinds vorige week dusdanend storend dat

    > hij regelmatig de klas uit moet,hij tikt en trappeld,vorig

    > jaar was dit ook,toen is hij tot de kerst halve dagen gegaan

    > wat de rust toch wel terugbracht,dit kan nu niet meer helaas.

    >

    > De oplossing is die ze nu bedacht hebben dat hij als hij druk

    > wordt de klas uitmoet(en erbij vermelden dat dit GEEN straf

    > is) en bij de adj.directeur gaan werken.,als die er niet is

    > moet hij bij een ongediplomeerde onderwijsass gaan zitten die

    > eigenlijk bij de kleuters ondersteund en met name

    > verjaardagskronen maakt etc……

    >

    > Ook vroeg de int.beg. of ze mij mocht bellen als het niet

    > meer gaat iof ik hem op kan halen,tuurlijk kan……maar

    > wanneer vinden jullie dat het niet meer gaat?????

    > Het antwoord daarop was dat als ie onbereikbaaar is geworden

    > door prikkels……tja als je maar lang en veel negatief doet

    > tegen mijn zoontje over het tikken dan sluit ie zich af……..

    > Let wel,.dit is pas vorige week begonnen dat het storend voor

    > de groep is!!!!!!De int.beg. liet tot 2 keer toe vallen dat

    > als de school niet meer aan zijn hulpvraag kan voldoen hij

    > weg moet……………………terwijl dit van spanningen

    > van 5 dec komt!!!!

    > Het leek erop dat ze niet eens wilde wachten tot deze periode

    > voorbij is.

    > De ambulant beg. zei ook,.het heeft hartstikke goed gegaan,en

    > het zal weer goedkomen maar hier moeten jullie als leerkracht

    > doorheen,op een zo fijne mogelijke manier voor mijn zoontje.

    >

    > De periode vanaf de grote vakantie tot vorige week ging

    > gewoon heel erg goed!!!!

    > En dan na een een kleine week al zeggen dat de leerkrachten

    > er niet meer tegen kunnen en dat we moeten overwegen om hem

    > weg te halen

    > Wij als ouders zijn er heel erg van geschrokken en weten het

    > even ook niet meer.

    > Wel doen we vanmiddag 5 dec vieren zodat hopelijk maandag de

    > grootste spanning weg is en hij weer goed kan meedoen op

    > school…..meer kunnen we op het moment niet doen,jammer

    > genoeg…..

    >

    > en het laatste……

    >

    > We hebben echt het idee dat school niet meer wil…..

    > vanmorgen mijn zoontje naar school gebracht ,had ook een

    > brief bij me waarin staat dat hij nu een ketting heeft waar

    > hij op mag bijten,dat we sint hebben gevierd…

    > ik vertelde dus aan de juf van de ketting,en haar reactie

    > was…..nu weer dat!dat kennen we,nou ja we zien wel of het

    > helpt.

    > ze keek me geeneens aan toen ze het zei,en schreef gewoon

    > door op het bord!!!

    > ik heb ook gevraagd of ze straks wil laten weten hoe het

    > gegaan is….

    >

    > wie weet raad?wat kan ik het beste voor stappen ondernemen

    > als het weeeeer negatief is…..een gesprek met de directie

    > wil ik zowiezo,maar dat zal weinig uithalen,die staan achter

    > de juf…..

    > mijn zoontje had trouwens een geweldig goed rapport!!

    > ben net om kwart voor 12 naar de juf gelopen om te vragen hoe

    > het gegaan was met de ketting….het antwoord was als

    > volgt,oordeel zelf maar…..

    >

    > ik:juf,heb je verbetering bemerkt bij mijn zoontje

    > juf:beetje vroeg om dat te zeggen vind je ook niet

    > ik:wij merkten thuis al snel een verbetering

    > juf:fijn voor jullie

    > ik:ik hoop dat het echt helpt

    > juf:hij heeft nog veel getikt en getrappeld maar niet van die

    > aard dat hij de klas uit moest en hij heeft ook niet bij de

    > deur hoeven staan

    > ik:dat is al heel fijn

    > juf:de kring blijft erg moeilijk voor hem

    > ik:is een kussen voor onder zijn voeten dan geen oplossing

    > zoals in gr 1/2

    > juf:we gaan hier geen oplossing voor bedenken,de vergadering

    > is geweest en jullie hebben dit alles besproken en hoeft niet

    > nog een keer

    > toen ben ik aangelopen….de directie was helaas net niet

    > bereikbaar op school

    >

    >

    > Wat vinden jullie hier nou van……

    > Gr suma

  • Nikita

    Wat vinden jullie hier nou van……

    Na jouw verhaal gelezen te hebben heb ik geen goed woord over voor die juf zeg!!!!

    Weet je wat ik nou zo belagelijk vind van de meeste reguliere scholen tegenwoordig,dat het van de overheid mag een kind met een stoornis op een reguliere school.

    Maar of ze er voor openstaan,niet dus, dat blijkt wel uit jullie beide verhalen Suma en Rein.

    Gaat het niet helemaal op rolletjes dan mag je het als ouders lekker zelf uitzoeken ook al geef je sugestie's en in Suma's geval is er zelfs een AB,maar zo als het op mij overkomt is dat niet echt een sterk persoon,hij /zij zou meer voor jouw kind op moeten komen naar die juf en die intern begeleider toe.

    Daar is diegene toch ook voor?

    En dit dan vind die AB dit een goed plan,ik kan het me niet voorstellen met name het tweede gedeelte?

    De oplossing is die ze nu bedacht hebben dat hij als hij druk

    > wordt de klas uitmoet(en erbij vermelden dat dit GEEN straf

    > is) en bij de adj.directeur gaan werken.,als die er niet is

    > moet hij bij een ongediplomeerde onderwijsass gaan zitten die

    > eigenlijk bij de kleuters ondersteund en met name

    > verjaardagskronen maakt etc……

    Verder ben ik erg van mening dat als kinderen met een stoornis op een reguliere school mogen zitten en als je het moet geloven worden dit er steeds meer,dat dan de overheid die leerkrachten een gedegen cursus moet laat volgen (wat mij betreft verplicht)zoals bv hier: http://www.centrumautisme.nl/templates/RichContentZonder.aspx?PageID=263

    Leerkrachten en dat vraag ik me ook wel eens af doen vaak genoeg al een studie via school om bij te scholen, dan mag dit toch niet ontbreken lijkt mij, wat die studiedag vaak inhoud dat hoor je als ouders ook nooit.

    Dus ik snap niet hoe een overheid kan zeggen ja kinderen hebben de keuze om voor het reguliere onderwijs te gaan en als de leerkrachten, die er geen ervaring mee hebben het niet meer zien zitten, dat zij dan bepaalde ver strekkende maatregelen kunnen nemen ondanks dat de ouders zelf al hun bijdrage hebben gelevert in de vorm van info een rugzakje en/of AB en dat, maar dat is mijn indruk en ervaring,dat de scholen echt niet alles proberen,ze zeggen van wel, maar men laat in deze specifieke catogorie steken vallen,door onwetendheid,laksheid,of een school is te groot met bv 1400 leerlingen op een V.Onderwijs of werkdruk.

    Tewijl zo bleek onlangs in het nieuws maar weer,dat er geld word opgepot,wat bedoeld is voor het ontlasten van de leerkrachten en extra personeel.

    Mischien is het een idee om zoals rein al zegt naar een andere school uit te kijken.eentje waar je wel het begrip en alles voor je zoontje kan vinden en waar hij zich wel op zijn gemak en veilig voelt,als dit laatste het geval is kan dat al een hele verbetering zijn voor je zoontje dan is hij al minder gespannen.

    Ik wens jullie veel sterkte en houd moed.

    groetjes Nikita

  • wip

    Hi Suma,

    Never Nooit Accepteren!!!

    Allereerst, geweldig dat jou kind in 1x kan lezen! Maar autisma is vaak niet dat de kinderen niks kunnen alleen doen ze het anders!

    Wanneer jou jongste niet in de kring kan zitten zonder te tikken lieve help wat een trut sorry hoor een kussen?!

    Is dat het enige wat ze kan verzinnen?

    De kring is heilig? Dit patroon bij deze juf moet meteen doorbroken worden want je loopt het risico dat jou kind nu het pispaaltje wordt van de klas.

    Benader het positief. Hoe negatiever je de dingen benadert hoe erger het wordt.

    Je zei het zelf al.

    Stress.

    Tip voor deze juf. Laat de kinderen eens niet in de kring zitten. Maar laat ze eens tegenover elkaar zitten en aan elkaar vertellen wat ze hebben meegemaakt.

    Hoeven ze ook niet eindeloos stil te zitten. Dan schrijven ze kort elkaars verhaal op.

    En later op dag bijv om 10 uur bij het ochtend hapje leest de juf een paar verhaaltjes op. Dat vinden kinderen héél leuk. Nog leuker als alle verhalen in een hoge hoed of een doos zitten zodat de juf van te voren niet weet van wie ze het verhaaltje kiest.

    Dan kan dat kussen naar de spullen hulp. Ik zou trouwens meteen naar de directeur gaan en zeggen dat je dit gedrag niet proff vindt en eisen dat er wat aan gedaan wordt. Hoe minder emotioneel jij bent hoe méér indruk je maakt!

    Geeft nooit toe dat je kind ook wel eens lastig kan zijn dat komt altijd terug !

    Zo vanne de moeder zei het zelf ook.

    Sterkte en succes!

    Wip

  • Rein

    Je kan naar de directeur gaan maar de relatie verslechterd, en dan komt het kind ook niet ten goede

    Ook heeft het vaak geen zin om het beleid van de juf een andere draai te geven, er word toch voorkeur gegeven aan hoe zij dit zelf ziet

  • wip

    Hey Rein

    Nou das lekker,

    Dus uit angst voor een eventuele verslechtering van een relatie met de directeur moet ze haar mond maar houden? Haar kind wordt daar het dupe van hoor!

    De directeur zit daar niet voor niks. Die moet dit oplossen.

    Wanneer hij dit niet naar tevredenheid doet heeft ze nog meer stokken om mee te slaan. Geloof ik spreek uit ervaring. Maar meestal is de directeur goed geneigd om te helpen en de juf uiteindelijk ook.

    Angst voor verhoudingen is een slechte raadgever. Je kind gaat voor.

    Wip

  • rebekka

    helaas spreek ik ook uit ervaring…

    Een directeur kan jou meer pakken als jij een directeur. Een school kan in principe alles maken. En jij trekt aan het kortste eind. Of eigenlijk je kind."

    Een meningsverschil tussen een school en een ouder is heel oneerlijk. Als ouder krijg je nl je gelijk niet als je het wel hebt, en als je je gelijk al krijgt, dan heeft dat zoveel gekost, daar lijdt het kind en de rest van de familie ernstig onder..

    Angst voor verhoudingen is een slechte raadgever, dat is waar, maar hoe de huidige situatie binnen onderwijsland is , is dat je daar als ouder dus echt heel voorzichtig mee om moet gaan, anders is jouw kind de dupe… Het zou dus eigenlijk vanaf de regering anders geregeld moeten worden, maar zolang dat niet is, is voorzichtigheid verstandig.

    (kleine kanttekening: niet alle scholen zijn zo slecht. Het heeft alleen niet te maken met de regels, maar met het fatsoen van de school)