hallo allemaal
ik heb dit gekopierd van het autisme prikbord,en hoop hier ook goede tips te krijgen..
De juf kwam uit school naar mij toegelopen,met de mededeling dat ze aan het eind van haar latijn is!!!! Dat ze het niet meer trekt,dat het zo eigenlijk niet langer kan,ze had al advies gevraagd aan de intern beg,en de adj.dir.,die de coordinatie heeft over de zorgleerlingen…..wat daarmee gezegd en gedaan is weet ik niet,het overviel me als donderslag bij heldere hemel.
Ze had dus ineens een andere juf (kleuterjuf)voor de klas gezet omdat ze het dus niet meer trok,die kleuterjuf heeft mijn zoontje uit de klas gestuurd omdat hij TIKTE met zijn vingertjes op tafel(hoe meer spanning,hoe meer getik)nou jaaaaa zeg….
Mijn zoontje vertelde thuis dat hij elke dag bij de deur staat……..omdat hij niet kan stoppen met tikken.Hij heeft geen grote mond,is niet agressief,hij tikt en trappeld en vind het moeilijk om op zijn beurt te wachten,en juf trekt het niet meer'?''?????
Ik krijg hier een nare smaak van in mijn mond,dat ze hem wil lozen,……..dat hij teveel aandacht vraagt en dat ze er gewoonweg geen zin in heeft,ze heeft notabene een cursus autisme en onderwijs gevolgd.
En nu?'????
Wij zijn afgelopen jaar op scholen wezen kijken(cluster 4)
maar wij vinden dat ons zoontje daar niet tussen past…..
Komt hij dalijk thuis te zitten omdat de juf gewoonweg niet met hem kan omgaan,omdat ze er geen extra energie wil insteken??????
Dit wordt een slapeloze nacht.
Dit was mijn eerste berichtje,het volgende plaats ik ook hier,zodat jullie een beeld kunnen vormen van wat er gebeurd is in 1 week tijd!!
Als eerste heb ik een zoontje van 6 met Asperger,hij zit in gr 3 van de reguliere basisschool.
Op school zat mijn zoontje in gr 1/2 bij een superjuf die hem haarfijn aanvoelde,en hem ook helemaal begreep.
Nu zit hij bij 2 nieuwe juffen,en ik dacht dat alles goed verliep…………we hebben om de 6 weken gesprek etc….
Nu was hier vorige week een vriendje spelen,en die vertelde dat mijn zoontje vaak bij de deur moest staan,omdat hij vaak trappeld met zijn voetjes en tikt met zijn vingers op tafel,hoe meer spanning,hoe meer getik en getrappel……
Ik schrok hier enorm van,ik dacht juist dat ze hem op school zo goed begrepen…..
Gelukkig hebben we deze week weer een gesprek en ik zal het zeker aankaarten,dat ik dit niet als oplossing zie,maar dat ik wel snap dat het storend is.,..moeten wij ons kind dan medicatie gaan geven om deze “tics” te stoppen???? nee ,dat zijn wij niet van plan,dus ik hoop met heel mijn hart dat school samen met ons een oplossing kan bedenken.,in gr 1/2 had hij een trappelkussen,maar dit wilde de juffen nu niet doen…..
Ook kan mijn zoontje net zo lezen zoals wij dat kunnen,vraag me niet hoe dat kan ,want dat weet ik zelf ook niet,snap er nx van…..
Van de een op andere dag kon hij in de grote vakantie lezen,en leest nu alle woorden,zinnen…..hij heeft er ook lol in.
Hij had op school gezegd dat hij de boekjes zo makkelijk vindt,en of er geen moeilijkere boeken zijn.Daar werd niet echt op gereageerd..Ook geeft hij thuis aan dat hij zich met name de taalles ontzettend verveeld.Hopenlijk doen ze hier na het gesprek ook wat mee,want ik denk zelf dat bij verveling ook negatief gedrag(bij hem tikken en trappelen,)ontstaat.
Herkent iemand dit van zijn of haar kind,of van zichzelf vroeger???
Ik ben zo bang nl dat hij zichzelf onbegrepen gaat voelen,straf krijgt omdat hij dingen doet die hij niet onder controle heeft……en waar hij niks aan kan doen.
Wat zouden jullie doen.alvast bedankt voor het lezen en meedenken
Dit heb ik vorige week gepost,inmiddels is het gesprek geweest…..
het vervolg………….
Gister hebben we het gesprek gehad met de juf,ambulant begeleider,en de intern begeleider van mijn zoontje(gr 3 ,6 jaar en asperger)
Het gedrag van hem is sinds vorige week dusdanend storend dat hij regelmatig de klas uit moet,hij tikt en trappeld,vorig jaar was dit ook,toen is hij tot de kerst halve dagen gegaan wat de rust toch wel terugbracht,dit kan nu niet meer helaas.
De oplossing is die ze nu bedacht hebben dat hij als hij druk wordt de klas uitmoet(en erbij vermelden dat dit GEEN straf is) en bij de adj.directeur gaan werken.,als die er niet is moet hij bij een ongediplomeerde onderwijsass gaan zitten die eigenlijk bij de kleuters ondersteund en met name verjaardagskronen maakt etc……
Ook vroeg de int.beg. of ze mij mocht bellen als het niet meer gaat iof ik hem op kan halen,tuurlijk kan……maar wanneer vinden jullie dat het niet meer gaat?????
Het antwoord daarop was dat als ie onbereikbaaar is geworden door prikkels……tja als je maar lang en veel negatief doet tegen mijn zoontje over het tikken dan sluit ie zich af……..
Let wel,.dit is pas vorige week begonnen dat het storend voor de groep is!!!!!!De int.beg. liet tot 2 keer toe vallen dat als de school niet meer aan zijn hulpvraag kan voldoen hij weg moet……………………terwijl dit van spanningen van 5 dec komt!!!!
Het leek erop dat ze niet eens wilde wachten tot deze periode voorbij is.
De ambulant beg. zei ook,.het heeft hartstikke goed gegaan,en het zal weer goedkomen maar hier moeten jullie als leerkracht doorheen,op een zo fijne mogelijke manier voor mijn zoontje.
De periode vanaf de grote vakantie tot vorige week ging gewoon heel erg goed!!!!
En dan na een een kleine week al zeggen dat de leerkrachten er niet meer tegen kunnen en dat we moeten overwegen om hem weg te halen
Wij als ouders zijn er heel erg van geschrokken en weten het even ook niet meer.
Wel doen we vanmiddag 5 dec vieren zodat hopelijk maandag de grootste spanning weg is en hij weer goed kan meedoen op school…..meer kunnen we op het moment niet doen,jammer genoeg…..
en het laatste……
We hebben echt het idee dat school niet meer wil…..
vanmorgen mijn zoontje naar school gebracht ,had ook een brief bij me waarin staat dat hij nu een ketting heeft waar hij op mag bijten,dat we sint hebben gevierd…
ik vertelde dus aan de juf van de ketting,en haar reactie was…..nu weer dat!dat kennen we,nou ja we zien wel of het helpt.
ze keek me geeneens aan toen ze het zei,en schreef gewoon door op het bord!!!
ik heb ook gevraagd of ze straks wil laten weten hoe het gegaan is….
wie weet raad?wat kan ik het beste voor stappen ondernemen als het weeeeer negatief is…..een gesprek met de directie wil ik zowiezo,maar dat zal weinig uithalen,die staan achter de juf…..
mijn zoontje had trouwens een geweldig goed rapport!!
ben net om kwart voor 12 naar de juf gelopen om te vragen hoe het gegaan was met de ketting….het antwoord was als volgt,oordeel zelf maar…..
ik:juf,heb je verbetering bemerkt bij mijn zoontje
juf:beetje vroeg om dat te zeggen vind je ook niet
ik:wij merkten thuis al snel een verbetering
juf:fijn voor jullie
ik:ik hoop dat het echt helpt
juf:hij heeft nog veel getikt en getrappeld maar niet van die aard dat hij de klas uit moest en hij heeft ook niet bij de deur hoeven staan
ik:dat is al heel fijn
juf:de kring blijft erg moeilijk voor hem
ik:is een kussen voor onder zijn voeten dan geen oplossing zoals in gr 1/2
juf:we gaan hier geen oplossing voor bedenken,de vergadering is geweest en jullie hebben dit alles besproken en hoeft niet nog een keer
toen ben ik aangelopen….de directie was helaas net niet bereikbaar op school
Wat vinden jullie hier nou van……
Gr suma