3 leerkrachten in groep 7

  • Marietje

    Graag jullie mening; Omdat een leerkracht van groep 8 (geeft 1 dag per week les) problemen heeft in die groep, is door de directie van de school besloten om deze leerkracht over te plaatsen naar de groep 7 van mijn dochter. In deze klas werken ze echter al met een duobaan dus het komt er op neer dat juf A op maandag lesgeeft, juf B op di en wo en juf C op donderdag en vrijdag. Wij hebben bij de directie hiertegen geprotesteerd maar volgens hun is dit de beste oplossing voor leerkracht en leerlingen. Komt dit nu vaker voor? En werkt het 3 verschillende juffen voor 1 klas ? groeten, Marietje

  • muttah

    Beste Marietje,

    Nee, dat werkt niet: drie juffen voor één klas. Zolang poltieke partijen niet bereid zijn diep in de buidel te tasten voor fatsoenlijke salarissen, zal er niets veranderen aan onwenselijke oplossingen als deze, wat ik u brom.

    Muttah

  • jk

    Het kan best werken mits er hele goede afspraken gemaakt worden over wie doet wat en wat is wie zijn verantwoording.

    Het is heel belangrijk dat ook elke leerkracht zich strikt aan de afspraken houdt en daar gaat het waarschijnlijk mis.

    Dit heeft niets met betere salarissen te maken maar met de mentaliteit van de leerkracht.

    Is het alleen een kwestie van geld verdienen of heeft zij echt de intentie om het beste voor het kind te willen.

    Vraag een duidelijk overzicht van welke leerkracht gaat welke taken op zich nemen en probeer als ouder te controleren of de afspraken ook echt nageleefd worden.

  • yvon

    Met de salarissen is niets mis, idealiseer het bedrijfsleven toch niet! Ik word gek van al die leraren die zich maar het achtergestelde kindje voelen…..Ik zag eens de loonstrook van een leerkracht: e 1700 netto (voor 32 uur per week), niets mis mee!!

    Omdat onze school inkrimpt hebben we ook van die periodes gehad: combieklassen met duobanen en inval op bepaalde dagen ('ouwelullendagen' van de leerkracht). Een kind kan veel aan, maar ideaal is het zeker niet. Ik vind dat mensen die voor het onderwijs kiezen vaker bereid moeten zijn fulltime te werken. Wij hebben op school niet een fulltimer meer voor de klas staan.

  • muttah

    Beste jk,

    Met de mentaliteit van de leraar zou het het behoren te zijn als de gemiddelde loonarbeider: wat levert het mij op! Anders is het onderwijs een charitatieve instelling die het hebben moet van prutsers met alleen maar geweldig goede bedoelingen. Of vindt u echt, dat het Nederlandse onderwijs moet leunen op leraren met ‘de intentie om het beste voor het kind te willen’?

    Kwaliteit kost geld. Goede bedoelingen zijn helemaal gratis.

    Muttah

  • jk

    Beste Muttah

    Op dit punt verschillen wij dan van mening en waarschijnlijk ook van mentaliteit.

    Ik vind als je werkt wordt je betaald voor wat je doet en mag de betaler dus ook verwachten dat jij dan ook je uiterste best doet en het aantal uren aanwezig bent als afgesproken, daar wordt je voor betaald.

    Als je vind dat je te weinig betaald krijgt dan is dat je goed recht maar een derde partij (de leerlingen) mag hier nooit de dupe van worden.

    Als je beter betaald wil worden dan is het je goed recht daarvoor te strijden of je kan natuurlijk ook ander werk zoeken waar je beter betaald wordt.

    Ik zie om mij heen de mentaliteit van mensen steeds verder terug lopen.( niet alleen bij leerkrachten)

    Ik woon kennelijk in een omgeving waar leerkrachten graag wonen want ik word er door omringd. Ik zie ze hier om 8.00 uur in de ochtend vertrekken richting school en zie ze om 16.00 uur weer terugkeren met de kinderen op de achterbank.

    In de tussentijd hebben ze de kinderen afgeleverd bij het kinderdagverblijf en ook weer opgehaald. Wat ook opvalt is dat ze allemaal 3 dagen werken maandag, dinsdag, woensdag of woensdag, donderdag, vrijdag en op woensdagmiddag zijn ze thuis O, ja en het zijn nagenoeg enkel vrouwen.

    Ik heb het nu over leerkrachten basisonderwijs, de leerkrachten voortgezet gaan en komen op onnavolgbare tijden.

    Op zich heb ik er niet echt iets op tegen dat ze komen en gaan wanneer het hun goeddunkt als ze dan op de tijden dat ze lesgeven ook echt hun stinkende best doen. Helaas maak ik uit de opmerkingen van mijn kinderen op dat dit niet het geval is.

    Voor de kinderen zijn er hele strenge regels, huiswerk maken, doe je dit niet dan moeten ze terugkomen.

    Op tijd komen, zijn ze te laat dan moeten ze terugkomen.

    Begrijp me goed ik vind dit prima regels, waar ik wel moeite mee heb is dat de leerkrachten regelmatig te laat in de klas zijn, geen 5 minuten maar 15 of 20 minuten, het komt ook regelmatig voor dat ze helemaal niet komen en dat daar geen uitleg voor wordt gegeven. Wat ik ook vervelend en onbegrijpelijk vind is dat proefwerken te laat terugkomen of helemaal niet teruggegeven worden, hoe moet een leerling dan van zijn fouten leren.

    De regels die voor leerlingen gelden moeten ook voor leerkrachten gelden en dan met dezelfde sancties, dat is eerlijk tegenover elkaar en de leerlingen krijgen meteen een goed voorbeeld.

    Ik ben waarschijnlijk van een andere generatie en heb andere waarden en normen dan jij, daar kun jij niets aan doen dat brengt de verandering van tijd (helaas) met zich mee.

    Nu nog even dit: mijn schrijven staat ongetwijfeld vol spel en stijlfouten maar bespaar je de moeite om hier op in te gaan, doe dit liever voor je leerlingen zij betalen je er voor.

    Vriendelijke groet, jk.

  • anneke

    Na 5 reacties is er al lekker afgedwaald van de vraag. We hebben het nu over salarissen, terwijl de vraag daar totaal niet over gaat.

    Geef reactie op de vraag, heb je iets anders, maak dan zelf een onderwerp aan.

    Marietje, om te reageren op jouw vraag: 3 verschillende leerkrachten voor de groep is inderdaad waardeloos.

    Helaas hebben wij daar in het verleden ook mee te maken gehad en dit werkt niet.

    Krijg je vervolgens ook nog met een gesprek te horen dat je kind wel erg gauw is afgeleid en erg onrustig is in de klas. Als je dan de situatie aankaart, staan ze je nog stom aan te kijken ook.

    Ga hier met een groep ouders tegen protesteren. In het bedrijfsleven kun je op therapeutische basis gaan werken, maar dit kan niet in een klas met 20 a 30 kinderen.

    Wij hadden 1 keer het “geluk” dat een leerkracht het hier ook mee eens was en zij heeft ervoor gezorgd dat er 2 leerkrachten in die groep waren en er geen 3e bijkwam.

  • Wip

    Met de laatste reactie ben ik het helemaal eens!

    Ik sta zelf sinds 3 jaar weer voor de klas. Een herintreder inderdaad!

    Ik heb 10 jaar in het bedrijfsleven gewerkt en het vershil is héél groot. Wat er binnen het onderwijs mogelijk is zou absoluut onmogelijk zijn bij mijn oude baas! Het salaris is helemaal niet slecht kijk maar eens hoeveel vrije dagen we hebben. Ik hoor de verstokte leerkrachten al steunen, Ja we moeten vergaderen vaak veel te veel. Dat doen we zelf hoor. Want knopen door hakken kan in deze organisatie niet. Er moet namelijk wel DRAAGVLAK zijn! brr. Dus blijven we vergaderen. In het bedrijfsleven wordt er trouwens ook vergadert maar een stuk minder gezeurd én minder betaald want je gaat niet automatisch per dienstjaar zoveel extra verdienen!

    Nee. De onderwijzers hebben het zo slecht nog niet. Ik dus ook niet. Ik werk 2 dagen in de week van 7.45uur tot 1700uur en dan behoor ik tot de fanatiekelingen.

    Ik heb 32 kinderen in de klas en ik zet me tot het uiterste in voor elk kind.

    Maar ik ben blij dat ik geen volle week hoef te werken dat zeg ik ook eerlijk.

    Dit is voor mij de optimale situatie.

    Als iedereen nou gewoon probeert samen te werken en als leerkrachten zich wat minder arrogant opstellen gaat het vast een stuk beter!

    Wip

  • muttah

    Beste Wip!

    Wat is er in het basisonderwijs allemaal mogelijk, wat bij uw oude baas niet mogelijk was? U maakt me echt nieuwsgierig.

    In het bedrijfsleven wordt er tenminste nog eens een knoop doorgehakt! Daar wordt minder gezeurd en minder betaald, zegt u uit eigen ervaring. U hebt het zo slecht nog niet: U werkt twee dagen in de week en behoort daarmee tot de fanatiekelingen! U bent blij en eerlijk in een optimale situatie. Leraren willen niet samenwerken en zijn arrogant, dat is alles. Met het onderwijs is verder niets aan de hand!

    Muttah

  • rebekka

    dat de mentaliteit van veel leerkrachten ver beneden de maat is, daar ben ik het helemaal mee eens….

    Dat er meer geld moet komen ook…

    Alleen heeft dat allebei volgensmij niet te maken met dit vraagstuk. Het is de organisatie van de school die dit heeft bedacht.

    een week aan school uren is een week aan schooluren, dus zoveel kost dat dan volgens mij ongeveer ook. Ik denk dat parttimers beter moeten worden verdeeld. Iemand die 2 dagen werkt combineren met iemand die 3 dagen werkt en niet 2 die allebei anderhalve dag werken (snap je nog?)

    Maar daarmee is de situatie nog niet opgelost…….

    |Het is verreweg van ideaal…