inspectiedienst inschakelen?

  • Ilona

    Beste mensen,

    Sinds kort “woont” er een meisje van 11 jaar tegenover mij. Ze verblijft bij haar pa en/of ma (denk ik, ik zie die mensen nooit). Dit meisje spreekt gebrekkig engels. Ik kan niet uit haar krijgen waar ze vandaan komt. Ze gaat niet naar school.

    Het pand waar de mensen in wonen wordt bewoont door verschillende mensen die een maand of 4 hier blijven en 's nachts werken (bijv. in de verpleging).

    Dit meisje zou volgens mij wel onderwijs moeten volgen. Ik zit met een aantal vragen:

    - is het raadzaam ergens te melden dat dit meisje niet naar school gaat?

    - zo ja, bij wie ik doe ik dat dan, de schoolinspectiedienst?

    - heeft iemand een tip in deze situatie?

    Bedankt.

    Ilona

  • M Lavell

    Je moet bij de leerplichtambtenaar ban je gemeente zijn. Maar er is wel een probleem. In Nederland zijn kinderen alleen leerplichtig als ze formeel in de GBA staan ingeschreven. Dus je kunt het wel melden bij de leerplichtambtenaar, maar het is maar de vraag of die wat zal kunnen doen, of zelfs wil doen.

  • Brulboei

    Dat is de verkeerde weg M.Lavell. Kinderen vallen onder jeugdzorg. Een telefoontje naar jeugdzorg is voldoende, zij zetten alles in gang, ook de leerplicht ambtenaar.

  • Ilona

    Als ik jeugdzorg zou inschakelen gaan ze zich vast bemoeien met het feit dat ze zonder aandacht van haar vader opgroeit (overdag althans). Daar wil ik mij niet mee bemoeien, want ze oogt gelukkig en ziet er goed verzorgd en doorvoedt uit.

    Ik wil wel graag dat ze haar kansen kan benutten door naar school te gaan.

    Ik heb inmiddels dan ook een mail naar de leerplicht ambtenaar gestuurd.

    Nu maar afwachten wat er gaat gebeuren.

    Ilona

  • Brulboei

    Je hebt zelf al aangegeven hoe deze mensen wonen en leven. Of dat idialen zijn om daar een kind bij op tevoeden zou je vraagtekens bij kunnen zetten. Ik lees veel teveel hoe er gesolt wordt met kinderen binnen gezinnen. Heb namelijk zelf temaken met jeugdzorg, wat je leest of ziet is het uiterste topje van de ijsberg vanwat er binnen gezinnen gebeurd. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Ik zou wel jeugdzorg hebben gewaaarschuwd.

  • muttah

    Beste Brulboei,

    Voordat je zo hoog van de toren blaast als de zelfbenoemde brulboei die je denkt te zijn, zou je ervoor moeten zorgen minstens de helft van de zinnen die je schrijft zonder stijl- of spelfouten tot een goed einde te brengen. Waar is je trots gebleven? Vraag je schoolleider om een degelijke taalcursus en bewijs jezelf en je pupillen daarmee een grote dienst. Een goede leerlingenbegeleider, die je bent of zou kunnen zijn, ontslaat zich niet van de plicht zich uit te drukken in correct Nederlands. Houd je beroep in ere. Houd de zij-instroom buiten de oevers van het onderwijs. Laat zien, dat opgeleide leraren goed Nederlands schrijven. Verwerf de benodigde kennis. Hemeltjelief!

    Muttah

  • Brulboei

    Praat normaal, niet zo overdrijven, staat niet. Verder heeft dit gezeur niets met dit onderwerp temaken. Verder is het erg belangrijk iedereen in zijn waarde telaten.

    Als je werkelijk zo goed bent met je Nederlands, ga dan eerst alle PABO studenten eens bijles geven, ook zij maken van onze taal ook een rampgebied en dat moet les geven.

    Mijn beroep houd ik in ere, dat heeft overgens helemaal niets temaken met de Nederlandse taal

  • muttah

    Beste Brulboei,

    Neem even de tijd voor deze eenvoudige vragen: Hoe exotisch kan je beroep zijn, dat het niets met de Nederlandse taal te maken heeft? Los daarvan, het is toch niet in het Koeterwaals, dat je je onbekookte meningen brulboeit? Of juist wel?

    Groeten,

    Muttah

  • Jet

    Laat je nog eens weten hoe het gegaan is; vlgs mij hebben alle kinderen op basis van de rechten van het kind recht op onderwijs, of ze nu legaal hier wonen of niet!

    Ik ben benieuwd.

    groet, Jet