hoe pak ik dit aan?

  • syl

    ik zag verderop al een topic over zindelijkheid maar ik denk ik maak toch een neiuwe aan omdat het hier nog meer probleempjes betreft.

    mijn dochter van 4 jaar zit nu een aantal maanden in groep 1 en komt geregeled met een natte broek thuis. ik heb dit thuis een paar keer goed in de gaten gehouden en merk dat ze vrijwel elke keer als ze moet plassen het zo lang mogelijk ophoud en druk door gaat met spelen. ze is blijkbaar bang dat ze dan iets mist als ze even snel een plasje gaat doen. nu heb ik echt vanalles geprobeerd, beloningen, haar de hemel in prijzen als ze een droge broek heeft, niet boos worden als het mis gaat. maar nu kom ik bijna de hele week al op school en zie dan dat ze een natte broek heeft (soms laten ze haar blijkbaar lekker lopen, ze zullen het wel zat worden) of ze heeft een andere broek aan.

    ik ben heel bang dat ze op school denken goh daar heb je dat vervelende kind weer, laat maar lopen die plast toch altijd in dr broek. ik heb zelfs laatst gezegd dat ze blaasontsteking had en dat ze dan vaak niet durft te zeggen dat ze moet plassen ze zouden het in de gaten houden maar tevergeefs.

    ook is er nog een probleempje. ik hoor vaak dat ze als ze een broodje gaan eten zij als laatste klaar is of ze mag haar broodje niet meer eten omdat ze te langzaam is. soms moet ze zelfs als de andere kindjes buiten mogen spelen op het bankje haar broodje opeten. ik vind dit allemaal heel erg om te horen. doet je toch een beetje pijn als mama zijnde. ik ben alleenstaande mama en haar vader wil al een jaar geen contact meer met haar. ik begin meteen te denken dat ik het allemaal verkeerd doe of dat het er mee te maken heeft dat ze iets mist. ik voel me echt heel erg schuldig.

    ik probeer veel met haar te praten en te oefenen met bepaalde dingen maar het lijkt wel of ik het niet voor elkaar krijg.

    snachts slaapt ze trouwens wel zonder luier maar het is altijd maar een kwestie van geluk als ze droog wakker word want ze schijnt het nog helemaal niet te kunnen voelen snachts. ik snap er niks van en weet niet wat ik nog kan proberen. hebben jullie nog tips? weten jullie hoe ik haar kan aansporen wat meer door te eten (thuis gaat het meestal ook niet zo lekker vlot maar kan het moeilijk naar binnen proppen) en op tijd te gaan plassen. gisteren stond ze huilend met haar natte broekje op het schoolplein ik vond het zo erg om haar zo aan te treffen. ze vind het zelf dus ook heel erg. ik zit echt met mijn handen in het haar.

    ik hoop op jullie antwoord.

    syl

  • anneke

    Misschien kun je via haar juf alvast een gesprek krijgen met de schoolarts of naar de huisarts gaan.

    Ik zou het in ieder geval aankaarten op school dat je het zelf heel vervelend vindt en

    haar schone kleren meegeven voor het geval er een ongelukje gebeurt.

    Een kind in een natte broek laten lopen vind ik zielig en zeker nu het wat kouder wordt.

    Misschien heeft de juf ook nog wat tips. Op zich hoef je je niet ongerust te maken over het feit dat ze 's nachts nog niet zindelijk is, want dat hebben heel veel kinderen, maar overdag zou ze het toch droog moeten houden.

    Over dat eten zou ik ook even met juf overleggen. Je hebt nu eenmaal snelle en langzame eters. Probeer met juf of de degene die bij de overblijf is een oplossing te vinden waar zij in ieder geval niet de dupe van wordt.

    Voorlopig nog niet de oorzaak bij jezelf zoeken hoor. Je hebt het beste met je dochtertje voor en helaas kom je wel eens in een situatie terecht die je liever ook niet zou willen. Veel succes.

  • syl

    hai anneke bedankt voor je reactie. ik denk dat ik dat maar doe ik vraag maandag even een gesprekje aan en kijk even of de juf misschien tips heeft en anders inderdaad misschien even naar de huisarts.

    bedankt voor je moeite! het is lastig om niet de schuld bij jezelf te leggen als je het alleen doet. dan ga je al gauw denken dat je iets fout doet.

    groetjes

  • rein

    Hallo,

    Nee je doet niets verkeerd, maar je bent afhankelijk van de goede wil van de (juf)school

    Ze willen je niet tegemoed komen.Sommige scholen bieden wel hulp

    Meestal zeggen ze dat ze geen tijd hebben

    Blijf met haar trainen zodat zo snel mogelijk het probleem verholpen is

    veel sterkte