vraag

  • Tim

    Hoi

    Ik heb een vraag

    Ik ben 19 jaar en doe een lerarenopleiding

    Nu is het zo dat ik stage ga lopen op dezelfde school als waar mijn vriendje ook op zit (hij is 16 en doet examenjaar).

    Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan, want de kans bestaat dat ik hem in mijn klas krijg, (kans is niet groot, maar is er wel).

    Ik had al voordat ik wist dat ik naar die school zou gaan een relatie met hem.

    Gr. Tim

  • juf

    Hoi Tim,

    Het lijkt mij het beste om dit open en eerlijk te melden op je stageschool.

    Wellicht kan er dan rekening mee gehouden worden welke klassen je krijgt.

    Succes met je stage, en je relatie!

  • M Lavell

    Lastige kwestie Tim.

    Je stage brengt je op het niveau van de leerkrachten. De leerlingen zijn op dezelfde manier ondergeschikt aan je. Ze moeten naar je luisteren en met vergelijkbaar respect met je omgaan. Daarmee en daardoor bestaat er een machtsverhouding. En omdat die bestaat is een relatie met een van je leerlingen, over de grens.

    Het maakt niet eens uit of je die leerling feitelijk les geeft. Ook in de gang ben jij meer ‘baas’ dan de leerlingen.

    Maar wat nu te doen?

    Eerlijk biechten heeft het grote gevaar in zich dat er niet eerlijk mee wordt omgegaan. Jij verliest je stageplek, een nieuwe kun je niet meer vinden want de tamtam gaat snel, je opleiding wordt boos…. Komt allemaal voor. Het onderwijs is tamelijk homofoob.

    Als het om een openbare school gaat, heb je trouwens (juridisch) wat minder te vrezen bij het opbiechten. Bijzondere scholen kunnen een stuk moeilijker doen.

    Maar als je niets zegt en iemand erachter komt, dan ben je nog verder van huis. ‘Relatie met leerling mag niet’ zal wel ergens in contracten, schoolbeleid, of wat ook te vinden zijn. Men kan zich daar vrijelijk achter verschuilen en ondertussen doen alsof het niet om je homoseksualiteit te doen is.

    Heb je deze vraag al eens aan het COC voorgelegd? Misschien hebben zij tips.

    Je zou ook contact op kunnen nemen met de vertrouwensinspecteur. Dat is ook de man of vrouw die bij eventuele ‘ontdekking’ de zaak zal moeten onderzoeken.

    Bel die eens 0900 – 111 3 111 (lokaal tarief)

  • Chris

    Ik zo niet eens willen werken op de school waar mijn vriend of vriendin les heeft. Lijkt mij een zwaar onmogelijke en onwenselijke situatie. Het past niet in de verhouding leerkracht - leerling. Maakt niet uit welke vorm van onderwijs, klassikaal of met begeleiders ipv docenten. Er is namelijk altijd de dreiging van de situatie dat een van de twee de relatie kan gebruiken om iets gedaan te krijgen wat niet hoort.

    En daarbij komt ook nog dat mensen gaan praten, stel je voor dat je vriendje een heel hoog cijfer haalt dan zal er altijd iemand denken dat hij de antwoorden heeft gehad voor de toets. Dat wil je gewoon helemaal niet hebben want dat maakt de stage onnodig lastig.

    Veel succes bij je stage