aanhef brief

  • gaby

    De volgende discussie hebben wij met aanhef:

    Geachte heer/mevrouw,

    of

    Geachte mevrouw, heer,

  • coördinator

    Vandaag gelezen in de nieuwsbrief van Taalpost:

    Taaltip: ‘Mijne heren’

    'Mijne heren!' Het gebeurt vaak dat mensen op die manier hun brief beginnen, en ook in e-mails wordt deze aanhef regelmatig gebruikt. ‘Mijne heren’ is echter erg ouderwets. Bovendien doet de vorm discriminerend aan: bij de meeste organisaties werken immers zowel mannen als vrouwen, en het is niet de bedoeling dat vrouwen uitgesloten worden.

    Nu zullen de meeste ‘Mijne heren’-schrijvers niet de intentie hebben vrouwen uit te sluiten; ze gebruiken gewoon een vorm die lange tijd tamelijk gebruikelijk was. En vaak weten ze niet hoe ze anders zouden moeten beginnen. Maar er zijn genoeg alternatieven. Een brief of e-mail die niet specifiek aan meerdere personen gericht is, kan beginnen met ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Geachte heer of mevrouw’ (zonder achternaam). Is het bericht wél voor meerdere mensen bedoeld, dan is ‘Geachte dames en heren’ een geschikte aanhef. In e-mails is ook ‘Beste lezer(s)’ niet ongewoon.

    Soms is er een specifiekere aanhef mogelijk: ‘Geachte commissie’, ‘Geachte medewerkers’, ‘Geacht bestuur’, ‘Geachte leden van het bestuur’, etc. Daarbij moet de aanhef niet te onpersoonlijk worden: ‘Geachte afdeling’ of ‘Geacht bedrijf’ staat niet verzorgd.

    Conclusie voor de vraag: het mag allebei.

    Groet

    coördinator

  • anneke

    Gewoon: geachte heer/mevrouw,

    Mannen kunnen er denk ik nog niet mee omgaan als er geachte mevrouw/heer boven een brief staat.

    De tijd dat er alleen “geachte heer” boven een brief stond, ligt nog niet zo ver achter ons.

    Geregeld kreeg ik brieven die gericht waren aan mevrouw…… en men begon de brief met geachte heer.

    Kun je nagaan hoe dat er in gebakken zat.

    Of er werd gebeld en men vroeg of 1 van de heren aanwezig was. Welke heer wilt u dan spreken ? Dat weet ik niet, maar ik wil 1 van de heren !!!!!!!!!

    Laat de mannnen voorlopig nog maar even denken dat zij het belangrijkste zijn.

    Over een paar jaar maken we er wel geachte mevrouw/heer van.