Is onbevoegd per definitie onbekwaam?

  • Marto

    # Als een docent geen contractverlenging krijgt, weet je als buitenstaander niet op welke grond dat gebeurt. De reden wordt in principe alleen aan de docent zelf meegedeeld door de werkgever.#

    ##Inderdaad wordt er niet openbaar meegedeeld docent Piet Paaltjes zijn contract wordt niet verlengd omdat hij geen orde kan houden en 70% van de leerlingen onvoldoende halen bij hem.

    Ik denk dat het ook niet nodig is om dit te horen, je ziet het aan de resultaten en je maakt het op aan de lol verhalen die de leerlingen vertellen.##

    De situatie ligt ook in dit voorbeeld veel subtieler. Als een docent op de ene school goed functioneert, betekent dit helaas niet dat hij op een andere school ook goed functioneert. De gewoontes en ongeschreven regels zijn vaak doorslaggevend. (Dit betreft ook bijvoorbeeld het ‘ordeprobleem’). Als je als docent hiervan niet goed op de hoogte bent of een verkeerde inschatting maakt, kun je de relatie met de leerlingen in een zeer korte tijd volledig verknallen, waardoor normaal lesgeven onmogelijk is geworden. De docent functioneert dan zogenaamd niet, maar in dit voorbeeld is het de schoolleiding, die niet voldoende heeft begeleid, die niet functioneert. Dit laatste hoor je echter zelden; het is veel eenvoudiger om de docent onbekwaamheid te verwijten.

    Een van de andere problemen die nieuwkomers kunnen hebben, heeft te maken met aanwas van nieuwe leerlingen. Een school die in een wijk ligt waarvan de gemiddelde bevolkingsleeftijd hoog is, zal niet snel een vaste aanstelling aan een docent geven. Of deze docent dan wel of niet goed functioneert doet dan niet terzake. En bijna logischerwijs wordt deze docent dan slecht functioneren verweten om hem gemakkelijk te kunnen ‘ontslaan’.

    Ik ben voorstander van heldere beoordelingscriteria. Je bent dan als docent niet afhankelijk van de willekeurige mening van een buitenstaander. (Zie je wel, hij kan inderdaad geen orde houden) Bovendien kun je iemand dan veel beter ‘bijsturen’ in zijn functioneren en dus in zijn bekwaamheid.

    En als een docent niet goed functioneert, kun je eisen dat hij zich, bijvoorbeeld door bijscholing, verbetert. Je kunt dan ook eisen stellen aan docenten en daaraan consequenties verbinden. Van een onbevoegde kun je dit formeel niet eisen.

  • jk

    # De situatie ligt ook in dit voorbeeld veel subtieler. Als een docent op de ene school goed functioneert, betekent dit helaas niet dat hij op een andere school ook goed functioneert. De gewoontes en ongeschreven regels zijn vaak doorslaggevend. (Dit betreft ook bijvoorbeeld het ‘ordeprobleem’). Als je als docent hiervan niet goed op de hoogte bent of een verkeerde inschatting maakt, kun je de relatie met de leerlingen in een zeer korte tijd volledig verknallen, waardoor normaal lesgeven onmogelijk is geworden. De docent functioneert dan zogenaamd niet, maar in dit voorbeeld is het de schoolleiding, die niet voldoende heeft begeleid, die niet functioneert. Dit laatste hoor je echter zelden; het is veel eenvoudiger om de docent onbekwaamheid te verwijten. #

    Ik vind dit een zwak excuus. Het ligt aan het racket of aan de bal aan de baan maar niet aan de tennisspeler.

    Dit geeft overigens wel mooi weer hoe er tegenwoordig door veel Nederlanders gedacht wordt het ligt altijd aan iets of iemand anders.

    Een goede timmerman maakt met een slechte hamer en een schilmes een mooie kast en een slechte timmerman maakt met het beste gereedschap een flutding.

    Ik begrijp ook heus wel als je in een klas een rotte appel hebt dat deze dan de hele mand aan kan steken en dit zal op het vmbo vaker het geval zijn dan op het vwo.

    Je bent denk ik ook wel met mij eens, dat weet je hoop ik ook nog uit je eigen schooltijd, dat de ene leerkracht veel beter met dit soort situaties omgaat dan de ander.

    Je kunt wel de bevoegdheid halen maar dat maakt je nog niet bekwaam.

    Dit gaat overigens op voor veel beroepen, je hebt goede en slechte artsen, goede, slechte en topadvocaten. Zo heb je ook goede en slechte docenten, bevoegd en onbevoegd maar wel bekwaam.

  • Marto

    #Ik vind dit een zwak excuus. Het ligt aan het racket of aan de bal aan de baan maar niet aan de tennisspeler.

    Dit geeft overigens wel mooi weer hoe er tegenwoordig door veel Nederlanders gedacht wordt het ligt altijd aan iets of iemand anders.#

    Het was slechts een voorbeeld over hoe je als buitenstaander verkeerd over iemand kunt oordelen.

    Natuurlijk zijn er goede en slechte docenten.

    Als docent werk je met levende mensen die elke dag weer anders zijn. Je bent hierdoor wel afhankelijk van wat er om je heen gebeurt. Dit maakt het beroep anders dan de timmerman met zijn hamer als gereedschap.

    Ik denk overigens dat je beroepen niet zonder meer met elkaar kunt vergelijken. Dit blijkt alleen al uit het feit dat bijna elke beroepsgroep een eigen typische arbeidsovereenkomst kent.

  • fleur

    Even een reactie van mij, als ouder van een zmok kind, blijk ik het een schande vinden dat mijn kind les krijgt in groep 3 van een klasseassistent die zelf niet door mocht op de pabo. Gezien het feit dat ze een te laag niveau had.Marto schreef:

    >

    > #Ik vind dit een zwak excuus. Het ligt aan het racket of aan

    > de bal aan de baan maar niet aan de tennisspeler.

    > Dit geeft overigens wel mooi weer hoe er tegenwoordig door

    > veel Nederlanders gedacht wordt het ligt altijd aan iets of

    > iemand anders.#

    >

    > Het was slechts een voorbeeld over hoe je als buitenstaander

    > verkeerd over iemand kunt oordelen.

    >

    > Natuurlijk zijn er goede en slechte docenten.

    >

    > Als docent werk je met levende mensen die elke dag weer

    > anders zijn. Je bent hierdoor wel afhankelijk van wat er om

    > je heen gebeurt. Dit maakt het beroep anders dan de timmerman

    > met zijn hamer als gereedschap.

    >

    > Ik denk overigens dat je beroepen niet zonder meer met elkaar

    > kunt vergelijken. Dit blijkt alleen al uit het feit dat bijna

    > elke beroepsgroep een eigen typische arbeidsovereenkomst kent.

  • Marto

    Mee eens, onbevoegden worden oneigenlijk ingezet.

  • jk

    Je hebt volkomen gelijk, deze persoon is onbevoegd en onbekwaam.

    Zou deze klasseassistent bekwaam geweest zijn en onbevoegd had u er denk ik geen probleem van gemaakt?

    Vooral als het alternatief geen les zou zijn.

    Mijn zoon heeft ook bijna een heel jaar les gehad van een klasseassistent dit was op een reguliere basisschool zijn prestaties waren gezakt van A naar C niveau, zij was duidelijk (nog) niet bekwaam genoeg om zelfstandig voor de klas te staan.