Is onbevoegd per definitie onbekwaam?

  • jk

    Het is wordt weer van de daken geschreeuwd, veel onbevoegden voor de klas.

    Is dit wel zo'n ramp als ze ons willen doen geloven?

    Ik heb persoonlijk veel slechte ervaringen met bevoegde leerkrachten/docenten.

    Waarom gaan we niet over op de term bekwaam in plaats van bevoegd.

    Bevoegd betekent niet perse bekwaam en onbevoegd betekent niet perse onbekwaam.

    Wat is jullie mening?

  • Brulboei

    Ben het eigenlijk volledig met je eens. We zitten met een zielig en simpel kabinet opgescheept die daar in de afgelopen 4 jaar anders overdenken. Er moest toch zonodig bezuinigd worden, met veel zij-instromers want dat is goedkoop.

    Daar zijn dit de resultaten van. Nu wordt dit kabinet met hun eigen onkunde om de oren geslagen. Het vervelende is dat de leerlingen daar de dupe van zijn.

  • angel.1972

    Als je bevoegd voor de klas kunt krijgen

    dan heeft onbevoegd er niets te zoeken.

    er is teveel onbevoegd voor de klas.

    Met alle gevolgen van dien.

    Kinderen als proefkonijntje is niet mijn beeld van gezond bijdragend onderwijs.

  • jk

    Het vervelende is dat de leerlingen daar de dupe van zijn.

    Is dit inderdaad zo???????????

    Ik vraag het mij af!!

    Ik heb liever een bekwame zijinstromer dan een onbekwame leerkracht.

    De leerkracht heeft moeite met rekenen en taal, de eisen op de PABO worden aangescherpt daarom zeg ik ga liever over op de term bekwaam in plaats van bevoegd.

  • jk

    Kinderen als proefkonijntje is niet mijn beeld van gezond bijdragend onderwijs.

    Dit ben ik met je eens.

    Helaas zijn er ook elke dag weer kinderen de dupe van bevoegde onbekwame leerkrachten dus wat is het verschil?

    Bekwaam is beter dan bevoegd.

  • Marto

    Hoe wil je bij een onbevoegde de bekwaamheid meten?

    Een bevoegde heeft zich ooit moeten ‘bewijzen’. Dat deze niet altijd tot tevredenheid functioneert, is in principe een ander probleem.

    De wet bio geeft mogelijkheden om de ‘bekwaamheid’ op een ander niveau te brengen, maar de docent moet eerst bevoegd zijn. Ik heb in principe geen vertrouwen in een docent die volgens ‘anderen’ wel bekwaam is, maar niet bevoegd. Moet ik iemand op zijn mooie ogen beoordelen? Hoe ‘goed’ is het oordeel van een buitenstaander?

    Een slecht functionerende docent kan in principe ‘aangepakt’ worden, een onbevoegde per definitie niet.

  • jk

    Hoe wil je bij een onbevoegde de bekwaamheid meten?

    Ik zou denken dat je dit in de praktijk prima kunt beoordelen.

    Een slecht functionerende docent kan in principe ‘aangepakt’ worden, een onbevoegde per definitie niet.

    Ik zie in de praktijk docenten, bevoegd en onbevoegd, die na een jaar geen verlenging van hun contract krijgen, wat is dan het verschil?

  • Marto

    Hoe wil je bij een onbevoegde de bekwaamheid meten?

    Ik zou denken dat je dit in de praktijk prima kunt beoordelen.

    En door wie en op welke manier stel je je dit dan voor? Welke criteria gebruik je dan hiervoor?

    Als een docent geen contractverlenging krijgt, weet je als buitenstaander niet op welke grond dat gebeurt. De reden wordt in principe alleen aan de docent zelf meegedeeld door de werkgever.

  • anneke

    In principe ben ik het wel met jk eens.

    Bevoegd hoeft nog niet te zeggen dat iemand bekwaam is.

    En iemand kan bekwaam zijn, zonder bevoegd te zijn.

    Het mooiste is natuurlijk een bevoegde en bekwame leerkracht.

    Ik hobbel inmiddels 17 jaar als ouder mee op lagere school, middelbare school en beroepsonderwijs en heb altijd interesse in wat er op school gebeurt.

    Inmiddels genoeg meegemaakt met bevoegde leerkrachten, waarvan ik me afvraag of ze inderdaad wel bekwaam zijn.

    Wat voorbeelden: een onderwijzer die beweert dat mijn kind een toekomstige kandidaat voor de moedermavo is omdat hij op dat moment gewoon te lui zou zijn

    (bleek dyslectisch te zijn).

    Een leraar die vindt dat leerlingen die vmbo doen niet het recht hebben om door te stromen naar de havo en een jaar later afdelingsleider wordt op de havo.

    Als je bijv. Engels hebt gestudeerd ben je bevoegd om les te geven aan de onderbouw op een middelbare school maar veel zijn niet bekwaam in het omgaan met kinderen, gevolg: 2 hoofdstukken behandeld in een schooljaar, de meeste leerlingen een onvoldoende op het rapport en voor de rest van hun schooltijd een bloedhekel aan dat vak.

  • jk

    # Als een docent geen contractverlenging krijgt, weet je als buitenstaander niet op welke grond dat gebeurt. De reden wordt in principe alleen aan de docent zelf meegedeeld door de werkgever.#

    Inderdaad wordt er niet openbaar meegedeeld docent Piet Paaltjes zijn contract wordt niet verlengd omdat hij geen orde kan houden en 70% van de leerlingen onvoldoende halen bij hem.

    Ik denk dat het ook niet nodig is om dit te horen, je ziet het aan de resultaten en je maakt het op aan de lol verhalen die de leerlingen vertellen.

    Deze situaties doen zich ook voor bij bevoegde docenten daarom denk ik dat je beter kunt kijken of iemand bekwaam is als deze persoon dan toevallig ook nog bevoegd is dan is dit mooi meegenomen.

    De nieuwe regel zou eigenlijk moeten worden, bekwaam en bevoegd heeft voorrang boven bekwaam en onbevoegd en bekwaam en onbevoegd heeft voorrang boven bevoegd en onbekwaam.

    # En door wie en op welke manier stel je je dit dan voor? Welke criteria gebruik je dan hiervoor? #

    Gezond verstand en inzicht. Meetpunten moeten we denk ik maar eens op de tweede plaats gaan zetten.

    De praktijk laat prima zien hoe goed een docent functioneert.