verwijdering basisschool

  • rein

    Hallo,

    M'n dochter (6 jaar) heeft gedragstoornissen soms maanden niet en dan weer een paar dagen of een weekje lichte gedragstoornissen De school zegt alles eraaan gedaan te hebben wat mogelijk is , maar ik heb hele sterke twijfels daarover de school stelde voor om haar aan te melden bij het zorgplatform/pcl en ggz (waar ze al een paar jaar liep voor andere problemen) ik stemde daarvoor in en heb alle gegevens van haar op tafel gegooit en toestemming tot inzage en medewerking aan onderzoeken zoal een psygologische/intelegentietest ik dacht dat de school me zou helpen aan een rugzakje ofzo. al voor het eerst onderzoek kwam het zorgplatform met een schooladvies ‘' medisch kleuter dagverblijf’' dit advies beviel ons helemaal niet want 1. de school is vrij ver weg 2. we vonden haar te oud voor die school 3. de psyg./intelegentietest uitslag stond haaks op de bevindingen van school (vrij positief met een leernivo iq93

    Nu wil de school dat ik het advies opvolg en heeft de verwijderingsprocedure opgestart, en omdat ik van het zorgpl.form het advies mkd gekregen heb kan ik haar op geen een andere gewone basisschool meer aanmelden

    Hoe kan ik zorgen dat m'n dochter weer op het normale basisonderwijs kan komen ?

    Als ik kijk naar info over verwijdering dan moet het wel heel erg zijn , en daar voldoet m'n dochter echt lang niet aan

  • M Lavell

    Ja, dit is nieuw. Scholen gaan steeds vaker over tot het helemaal uit het onderwijs kieperen van leerlingen. Dus niet op het speciaal onderwijs of met een rugzakje (IQ is vaak te hoog, leerling haalt de indicatie niet), maar naar het MKD.

    Even schematisch en zonder emotie:

    A: kind is niet meer te handhaven.

    Er zijn diverse uitspraken geweest waarin de rechter deze stelling van scholen heeft gehonoreerd. De school moet aannemelijk maken dat dit het geval is. Herhaalde incidenten zijn daarvoor voldoende.

    B: andere reguliere school.

    Het leuren met kinderen met een dossier komt veel voor. Deze kinderen zijn bijna niet meer te plaatsen. Als één school zegt het niet meer aan te kunnen, dan kunnen vrijwel alle scholen hierbij aansluiten. Het ziet er dus tamelijk somber uit.

    C: verwijderingsprocedure.

    De school kan een verwijderingsprocedure starten. Hoe de school dat precies moet doen staat in de Wet Primair Onderwijs. Zoek bij www.wetten.nl WPO art. 40 en 63.

    Het schoolbestuur neemt een besluit (verwijdering), daartegen kun je bezwaar aantekenen en als het bestuur dan nog niet tot een andere uitspraak komt, dan kun je in beroep gaan (bij de rechter). Hoe dat moet vind je hier http://www.xs4all.nl/~advocare/folder31.htm#Deel%20A.%20Bezwaar

    D: Kracht van de claim van school. In feite is het zo dat als een school zegt het niet meer aan te kunnen, dat een rechter daar dan in meegaat. Je moet een school een beetje zien als een winkelier. Ja wij verkopen drop, maar geen jujubes = ja wij verkopen onderewijs maar niet aan de doelgroep van dit kind.

    De rechter kan de school niet verplichten dit aanbod wel te hebben.

    E: De zwakte van de claim van school. Men verwijst jouw kind naar het MKD. Dat is geen school. Maar je kind is 6 en dus leerplichtig. In feite stelt de school dus dat jouw kind niet voor onderwijs in aanmerking komt. Dat het niet leerplichtig zou moeten zijn. Daar is wel een procedure voor (leerplichtwet art 7), maar de school is daar niet in bevoegd. Omdat van jouw kind niet is vastgesteld dat het niet leerplichtig is, is het wel leerplichtig. En dan is de school tot een andere procedure aangewezen. Namelijk die van indicatie voor rugzak en/of speciaal onderwijs.

    Als de school aannemelijk kan maken dat jouw kind niet te handhaven is op school, dan is het ook door te verwijzen naar het speciaal onderwijs. Als niet aannemelijk te maken is dat het voor so in aanmerking komt, dan is het aangewezen op regulier onderwijs en is de huidige school de aangewezen school. Het is raar dat de school niet gewoon de verwijzing naar het so hanteert.

    Overigens: mocht de school je kind naar huis sturen gedurende de procedure, neem dan contact op met www.ziezon.nl Je kind heeft dan recht op thuisonderwijs voor zieke leerlingen.

    Zie http://www.minocw.nl/documenten/58949.pdf

    Meer informatie bij:

    http://www.oudersenrugzak.nl/20050203.html

  • Rebekka

    Als je kind thuis komt te zitten kun je ook bij stichting de ombudsman vragen of ze willen helpen.

    Ik heb hele positieve ervaringen met hen.

  • rein

    Bedankt voor uw antwoord

    Maar gaat de rechter er dan vanuit dat de school altijd de waarheid verteld ?

    Wie controleerd of de school juist heeft gehandeld

  • M Lavell

    Ja, de rechter gaat ervan uit dat de school de waarheid vertelt, tenzij het tegendeel bewezen wordt. De school vertegenwoordigt een belang (schoolbelang) dat groter geacht wordt dan het belang van een enkel kind. Bovendien wordt de school geacht deskundig te zijn. De ouders niet (daarom is er leerplicht).

    Maar als je aan kunt tonen dat de school zich niet aan de procedures houdt, of niet zorgvuldig handelt, dan gaat de rechter daar in mee. Dat is doorgaans niet zo heel moeilijk. Het moeilijkste is het om het niet over je eigen kind en haar belangen te hebben, maar alleen maar over bureaucratie, procedures en rechtszekerheid.

  • rein

    Er is vandaag een nieuw advies uitgebracht van het zorgplatform in samenwerking met ggz het advies luid nu geen MKD meer maar de bascule een inrichting voor dag/ of dag en nachtbehandeling Wij zijn totaal ontdaan van dit nieuwe advies, en voelen ons steeds meer de hoek in gedreven Wij moeten nog naar het schoolbestuur van de bassisschool waar ze verwijderd gaat worden, maar er is weinig kans denk ik om de verwijdering tegen te houden.Wat zou ik nog kunnen doen ?

  • M Lavell

    Met de bascule zit je niet verkeerd. Het had veel erger kunnen zijn.

    Wat je nu nog kunt doen hangt sterk af van wat de status is van de verwijzing. Ism ggz = feitelijk ism jeugdzorg. Die blijven vriendelijk zolang je meewerkt. Als je traineert of tegenwerkt, dan kan het allemaal nog een stuk vervelender worden, tot en met uit huisplaatsing van het kind.

    Van verwijdering van de basisschool hoeft echter helemaal geen sprake te zijn. De Bascule valt niet onder onderwijs, maar onder gezondheidszorg. Net als een ziekenhuis. Kinderen die langdurig in een ziekenhuis worden opgenomen, worden ook niet van school verwijderd, maar krijgen via de school in het ziekenhuis, ziekenonderwijs. Iets vergelijkbaars kan hier ook.

    Na behandeling, neem maar aan dat het tijdelijk is, worden pas de volgende stappen gezet.

  • rein

    Het probleem in ons geval is dat zij al ruim voor de tijd verwijderd zal worden op haar huidige basisschool dus er is dan geen school voor m'n dochter na de behandeling Het probleem is ook dat wij bijna 30 km van het bascule afwonen en dan word dagopname te zwaar i.v.m reistijden in de spits Waarschijnlijk kan het alleen dan dag en avond opname , dus ben je je kind de hele week kwijt , en dat vinden wij heel moeilijk want het is wel voor 1,5 jaar

    Bedankt voor de heldere uitlegM Lavell schreef:

    >

    > Met de bascule zit je niet verkeerd. Het had veel erger

    > kunnen zijn.

    >

    > Wat je nu nog kunt doen hangt sterk af van wat de status is

    > van de verwijzing. Ism ggz = feitelijk ism jeugdzorg. Die

    > blijven vriendelijk zolang je meewerkt. Als je traineert of

    > tegenwerkt, dan kan het allemaal nog een stuk vervelender

    > worden, tot en met uit huisplaatsing van het kind.

    >

    > Van verwijdering van de basisschool hoeft echter helemaal

    > geen sprake te zijn. De Bascule valt niet onder onderwijs,

    > maar onder gezondheidszorg. Net als een ziekenhuis. Kinderen

    > die langdurig in een ziekenhuis worden opgenomen, worden ook

    > niet van school verwijderd, maar krijgen via de school in het

    > ziekenhuis, ziekenonderwijs. Iets vergelijkbaars kan hier ook.

    >

    > Na behandeling, neem maar aan dat het tijdelijk is, worden

    > pas de volgende stappen gezet.

  • Tir@m

    Goedenavond,

    Al is mijn reactie wat laat, toch nog even het volgende:

    Heeft U inzage gehad in het dossier van uw kind, U hebt dit recht, en ook welke gegevens de school naar het pcl heeft gestuurd.

    Het is wel een vervelende situatie voor U, ik kan geen advies geven maar wel zeggen, als er geen dossier is, contact opnemen met de vertrouwenspersoon of de IB-er.

    Tir@m

  • rein

    Als ik inzage vraag in de dossiers dan word er gezegd dat het op dit moment niet beschikbaar is, en het moeilijk is om daar inzage in te krijgen. mogelijk zijn de bevindingen van m'n dochter wat verzwaard

    Maar ik blijf volhoudenTir@m schreef:

    >

    > Goedenavond,

    >

    > Al is mijn reactie wat laat, toch nog even het volgende:

    > Heeft U inzage gehad in het dossier van uw kind, U hebt dit

    > recht, en ook welke gegevens de school naar het pcl heeft

    > gestuurd.

    > Het is wel een vervelende situatie voor U, ik kan geen advies

    > geven maar wel zeggen, als er geen dossier is, contact

    > opnemen met de vertrouwenspersoon of de IB-er.

    >

    > Tir@m