Leerproblemen in de brugklas

  • Rob

    Mijn kind (jongen van 13 jaar) heeft havo/vwo-advies gekregen op de basisschool, maar klapt, nu hij in de brugklas zit, v.w.b. zijn huiswerk helemaal dicht. Hij is erg verdrietig, maar ook boos, en begrijpt zelf ook niet waarom het hem niet wil lukken.

    Mijn vrouw en ik zijn nog niet ten einde raad, maar vragen ons af hoe we dit in de juiste richting om kunnen buigen. Zijn er hier op deze site mensen die ons kunnen adviseren wat we het beste kunnen doen?

  • Zwannie

    Het lijkt op faalangst. Bespreek het in ieder geval met zijn mentor, mogelijk zijn er nog andere oorzaken, zoals het zich onveilig voelen in de nieuwe groep, enz. Stel geen eisen en bemoedig hem, juist als hij slechte resultaten haalt. Zonodig kun je informatie inwinnen op school over faalangst-reductietraining.

  • jenny

    Jullie zoon is zeker niet de enige. Er komt ook nogal wat op ze af die eerste weken in een heel andere leeromgeving. Ik begrijp dat het huiswerk het probleem is. Misschien kunnen jullie samen de agenda bekijken en een planning maken. Eerst wat maken, dan wat leren. Daarna even ontspannen en dan weer verder. Vooral niet uren laten leren want dat heeft geen zin. Een kwartier tot twintig minuten is genoeg. Veel meer nemen ze toch niet op. Daarna weer wat maakwerk.En vooral vooruit kijken. Zodra iets opgegeven is het maakwerk doen en het leerwerk verdelen over de komende dagen. Dan zijn het maar kleine stukjes tegelijk en is er meer overzicht. Daarnaast is ontspanning (sport bijvoorbeeld) heel erg belangrijk.Wanhoop voorlopig nog maar niet maar geen wel aandacht. Daar snakken kinderen van deze leeftijd naar ook al laten ze het liever niet merken.

  • Rob

    Mag ik jullie hartelijk danken voor de gegeven tips?