zindelijkheid

  • suzanne

    ik vind niet dat het de taak van de juf is, om de billen schoon te vegen. Je wordt geacht in je klas te zijn (hier heb je dus een klassenassistent voor!) Als er geen klassenassistent is, is dat heel erg jammer. Een ongelukje kan altijd gebeuren en dat is een ander verhaal, maar het is -inmijn ogen- echt niet de taak van een juf om dat dagelijks te doen.

  • janneke

    Wat te doen, wanneer het kind op school niet zindelijk is en -volgens moeder- thuis wel?

    Moeder weigert haar kind ook een luier aan te doen. De juf vindt regelmatig verrassingen in de bouwhoek etc.

  • rebekka

    Ik heb veel met kinderen met gedragsproblematiek gewerkt…

    Als er “verrassingen” gevonden worden op een plaats, en niet in de broek van het kind, betekend dat dat het kind wel zindelijk is, maar dus niet naar het toilet gaat.

    Het kan heel goed dat dit kind dat thuis wel doet. (= veiligere situatie)

    Ik zou er een heftig beloningssysteem op zetten… Een voorbeeld: heel de dag keurig op het toilet geplast en gepoept, is een stickertje. 10 stickers is een kaart… Later kun je dat afbouwen met: de hele week op de wc…. een sticker…

    (klein voorbeeldje)

    Heb je hier wat aan?

  • janneke

    Dank je ,

    Was het vergeten te melden, maar dit gebeurt al.

    We worden er vrij moedeloos van.

  • rebekka

    het klinkt als probleemgedrag (dus geen zindelijkheidsprobleem)… hoe oud is het kind?

    Hoelang is het al aan de gang?

    Hoe is het kind er zelf onder?

    Mijn pleegzoon heeft dit gedrag een tijdje gehad. Wat bij heb geholpen heeft is hem het zelf laten opruimen. Dit is natuurlijk geen leuk werk voor het kind. Ik zou deze aanpak wel in overleg met de ouders doen. De motivatie van deze aanpak is niet: Dat jij het als juf niet hoeft op te ruimen, maar dat hij zich bewust is wat hij heeft gedaan en dat de consequentie is dat hij het dan zelf moet schoonmaken. (je zult hem wel moeten helpen denk ik, ;) Dit kan net de extra prikkel zijn, om dit gedrag af te leren. Je hoeft dan niet boos op hem te worden, je kunt zelf medelijden tonen, maar hij heeft wel zijn “straf”.

    Als het huidige beloningssysteem niet werkt, zou ik overgaan op een andere methode. Je moet iets vinden wat wel aanslaat. (bijv het systeem van het zelf opruimen…)

    Ow en verder zou proberen dat je VOOR ELKE aktiviteit hem even naar de wc stuurt. (elk uur? )

    heb je hier meer aan?

    Ow en ik zou goed overleg proberen te houden met ouders. Voor hen is misschien wel het probleem netzo groot, dan niet groter .

  • janneke

    Dank voor je adviezen!

  • rebekka

    suc6

  • syl

    vind het eigenlijk belachelijk hoor. ik begrijp dat het geen leuk klusje is billen afvegen de hele dag maar ik vind wel dat het iets is wat erbij hoort als je ervoor kiest om de onderbouw les te geven. kijk als je een kind van 7 nog de billen af zou moeten vegen dan begrijp ik dat het wat minder is maar kom op een kind van vier kun je echt dat niet zelf laten doen. zoals een ander hier al zei: soms komen ze met vuile broekjes en vieze vingers de klas binnen omdat ze het gewoonweg NIET allemaal kunnen nog.

    ik zou het in elk geval niet over mijn hart kunnen verkrijgen om zo'n klein mensje te laten lopen of te zeggen nou nee de juf doet zulke dingen niet hoor, doe het maar zelf!

    ik vidn het echt niet kunnen.