het klinkt als probleemgedrag (dus geen zindelijkheidsprobleem)… hoe oud is het kind?
Hoelang is het al aan de gang?
Hoe is het kind er zelf onder?
Mijn pleegzoon heeft dit gedrag een tijdje gehad. Wat bij heb geholpen heeft is hem het zelf laten opruimen. Dit is natuurlijk geen leuk werk voor het kind. Ik zou deze aanpak wel in overleg met de ouders doen. De motivatie van deze aanpak is niet: Dat jij het als juf niet hoeft op te ruimen, maar dat hij zich bewust is wat hij heeft gedaan en dat de consequentie is dat hij het dan zelf moet schoonmaken. (je zult hem wel moeten helpen denk ik, Dit kan net de extra prikkel zijn, om dit gedrag af te leren. Je hoeft dan niet boos op hem te worden, je kunt zelf medelijden tonen, maar hij heeft wel zijn “straf”.
Als het huidige beloningssysteem niet werkt, zou ik overgaan op een andere methode. Je moet iets vinden wat wel aanslaat. (bijv het systeem van het zelf opruimen…)
Ow en verder zou proberen dat je VOOR ELKE aktiviteit hem even naar de wc stuurt. (elk uur? )
heb je hier meer aan?
Ow en ik zou goed overleg proberen te houden met ouders. Voor hen is misschien wel het probleem netzo groot, dan niet groter .